skillnad finsk/lapsk vallhund?

M

mallan

Det som jag sett folk skrivit som skillnad är att lvh är "hårdare" i psyset,egensinnig eller liknande. Men skulle vilja att någon som vet förtydligar detta.
Det jag läst om lvh är att de ska vara läraktiga, lugna, vänliga,energiska och arbetsvilliga.
Och finsk Intelligent, modig, lugn och villig att lära sig. Vänlig och tillgiven.

Ingen större skillnad i rasbeskrivningen alltså. Förutom att det står att lvh ska vara energisk och arbetsvillig också.
Var kommer då detta med det "hårdare" psyket in? Om vad menar man egentligen med det? Att den är svårtränad,egensinnig och svårare att träna? men det stämmer ju inte alls med rssbeskrivningen..
Mycket racksam för ett förtydligande!

Sv: skillnad finsk/lapsk vallhund?

Skulle inte beskriva Lapsk vallhund, som en hård hund..
Dom är lite tuffare än Finsk lapphund. Lite "mer hund" s a s
De finska är i regel något "vekare" hundar än de lapska. Ändå är ingen av raserna speciellt svår...
Lite svårförklarat, men det är min erfarenhet i af.

okej. men alltså tuffare. hur menar man egentligenatt den är tuff?
var visar det sig?att den trotsar mer,är mer "på" mot andra hundar,reagerar mindre på ljud mm än den finska?
ursäkta lite korkade frågor,men vill veta precis

Det är väldigt svårt att förklara via nätet, men En Lapsk vh är väl överlag lite "modigare" än en Finsk lh.
Dom vare sig trotsar mer, är mer "på" mot andra hundar dom är heller inte svårtränade, eller egensinniga.

okej. förstår att det är svårt att förklara. men tack ändå!

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 991
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar