Skidkläder för gravida

LadyCovergirl

Trådstartare
Efter nyår ska jag åka till Norge och åka skidor i en vecka. Frågan är enkel, vad ska jag ha på mig? Finns det skidbyxor och -jacka för gravida?
Jag är drygt 170 cm lång och innan jag blev gravid brukade jag ha storlek 38. De olika varianter av skidkläder jag har kan jag med min kalaskula glömma :rofl:

När det gäller jacka kan jag kanske ha en barnjacka för tjocka barn, om det nu finns :confused: :p
Byxor är nog kört på barnavdelningen eftersom jag har rätt långa ben.
Jag är lite fåfäng och har gärna kläder som passar ihop, alltså ett helt set.

Jag kommer under resan vara i vecka 22. Dock ska det kanske beaktas att min vecka 15-mage är rejält stor:
76278_459826298651_540403651_5638908_8093432_n.jpg

Sv: Skidkläder för gravida

Köpte ett par på herravdelningen i ullared förra året, var väl i v 30 då. Köp ett par med hängslor så att du kan ha gylfen/knappen öppen om det behövs. (jackan täcker om du har en lång)

Jag satte på hängslena på mina brallor och hade gylfen öppen som du redan fått tips på. Jackan spände lite över magen men så var jag bara i v 16 och har en jacka i slim-modell. Även brallorna är av modell tajt.

Kanske kan du låna brallor av sambon eller en kompis om det bara gäller en vecka. Är ju tråkigt att shoppa för massa 100 (1000) för bara en vecka.

En liten parantes. Jag var som sagt i vecka 16 när vi var uppe i fjällen en vecka. Har åkt ganska mycket skidor men skulle kanske inte kalla mej själv superbra. Står dock på helt ok även i svarta backarna. Jag hade svårt att koppla av i skidåkningen. Tänkte hela tiden på magen och speciellt efter att jag vurpat en gång. I slutet åkte jag "inte ramla, inte ramla, inte ramla" i varje sväng och det blev liksom inte roligt.
Tänkte att du kanske inte behöver köpa dyra kläder om du är lite samma, lika som mej :)

Mvh Miks

Herravdelningen har jag funderat på men är de så mycket vidare i formen? Utan att för den sakens skull bli för långa i ärmarna och benen.

Hängslen är tyvärr svårt för mig, allting kanar ner=spänner och höjer axlarna=ännu mer ont :crazy: Kanske om det går att knäppa om hängslena så att de sitter i kors, då kan det funka. Brukar ha BH-banden i kors i t.ex. stallet. Får kolla på det helt enkelt :laugh:

Den skidjacka jag helst har är riktigt slim-fit, den kan jag glömma. Jag kan inte ens knäppa mina vanliga jackor i "normal-fit" :p Det gör att jag kan glömma även övriga skidjackor.

Sambon har öht inga skidbyxor, han är så mycket skåning att det är löjligt :rofl: Han ska med så han ska köpa ett par men de tar han ju själv. Pappas kan jag också glömma, hans ben är minst 1,5 dm längre än mina.
I övrigt finns härnere inga som har vettiga skidkläder, folk i söder är så konstiga :eek:

Jag tror inte att jag ska ha problem mentalt med att åka. Är ju van att åka och har åkt sen jag var ett par år gammal. Åkte i mammas mage också :D
Än så länge har jag inte haft några bekymmer med ridning inkl. hoppning, unghästridning, hingsthantering osv. Funkar det inte så får jag ju låta bli men jag tror isf mer att det blir problem fysiskt pga foglossningen.

Jag var bara några mm från att åka till kungsberget med min syrra när jag var i v.36. Hade allt klart men fick så mkt sammandragningar då under en period att jag hoppade över. Hade ju BF direkt efter nyår och ville INTE ha någon decemberbebis!

Tycker du ska kolla på herravdelningen. Det är STOR skillnad på midjemåttet på herrkläder och damkläder. Jag har en "kort å tjock" make. Han är 175 cm lång och väger kring 85 kg. I sina arbetsbyxor har han storlek D96. Nu e han ute med hunden men jag tror de är typ 48 i benen och 52 i midjan.

Aha, nej. Då är det nog bäst att låta bli. Jag har inte BF förrän i maj så för den delen är jag ju lugn. Vi brukar egentligen åka skidor i mars men det var lite för tufft för mig bestämde vi.

Det verkar som att herravdelningen är det hetaste tipset, får gå in i sportaffärerna och kolla där helt enkelt :laugh: Om jag vågar ha is i magen så väntar jag till julrean, får se om jag vågar chansa.

Jag tycker det är svårt att köpa kläder för senare i graviditeten, man vet ju inte hur stor magen blir. Vänta på julrean kanske kan vara en idé så vet du ju lite mer hur stor du är också. :idea:

Frågade maken, han tror de mer är 50 än 52 i midjan.

Jag tycker oxå du ska vänta till rean, då kan du pröva oxå. Ett par lågt skurna byxor kan du säkert ha mindre storlek än de som är höga.
Jag har ett par som är ganska höga i ryggen, har 36 men när vi åkte skidor när sonen var 4 månader kunde jag inte knäppa mammas som är i stl. 38. De vart ju så höga att knappen hamna precis där magen puta som mest ;)

Snowboardjacka, då får du garanterat plats. Dom är gjorda så man ska ha mycket plats att röra sig i så dom är rymliga=)

Snowboardjacka var alls ingen dum idé! :idea: Att jag inte tänkte på det :o Skyller på att jag så sällan åker bräda nuförtiden, var roligare i de lägre tonåren :p

Precis, tanken har ju varit att vänta så länge som möjligt. Tänkte mest om det fanns någon webbshop eller dylikt med skidkläder anpassade särskilt för gravida. Även om jag inte hittade något när jag googlade så kunde det ju finnas något undangömt :p

Det där med midjan har jag ju märkt på ridbyxor, som ofta sitter lite högre upp i midjan. Efter tipset om snowboardkläder så fick jag iaf nytt hopp :D

Stalljackor är annars jätterymliga. Det här är nog typ 1½-2 månader innan BF!!
29782636.jpg

Och min jacka hade jag i vintras med dottern i bärsjal och kunde dra upp dragkedjan hela vägen, vi åkte t.om. pulka med storebror och de vi mötte undrade var bebisen var alt. när jag var beräknad! Då drog man ner dragkedjan lite å pekade på en nyckläkt som självklart ska med i pulkabacken :D

Annars får du väl köpa galontyg på metervara och några rullar silvertejp :idea:

Den modellen av stalljackor kan nog funka också. Har tyvärr ingen sån modell i min ägo men det går ju förstås att införskaffa :laugh:

Klart att bebisen också ska vara med i pulkabacken, klart orättvist annars! :D

Hihi, galontyg och silvertejp :rofl:

Hängslen är tyvärr svårt för mig, allting kanar ner=spänner och höjer axlarna=ännu mer ont :crazy: Kanske om det går att knäppa om hängslena så att de sitter i kors, då kan det funka. Brukar ha BH-banden i kors i t.ex. stallet. Får kolla på det helt enkelt :laugh:

På min lilla räka till unge har jag ibland korsat hängslena både fram och bak för att minimera risken att de glider ner. :idea:

Mina ena skidbyxor har hängslen och dom knäpper jag om, så att det är ett kors på ryggen men inte fram. Funkar bra.

Liknande trådar

L
Övr. Barn Ja, jag har skaffat ett anonymt nick. Även om jag inte är jättekänd här på Bukefalos är sambons båda systrar och mamma här inne och de...
2
Svar
29
· Visningar
9 788
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24