Skicka eksemprover??

Ramona

Trådstartare
Vart är det man skickar hudproverna man kan ta vid eksem? Hur fungerar det? Vad kostar det? Och vad är det man letar efter??

Sv: Skicka eksemprover??

De prov du avser är troligen pricktest där man injicerar ämnen i huden för att se om hästen reagerar onormalt mkt på något som man då kan misstänka att den är allergisk emot. De kan vara till hjälp men är inte helsäkra.

Eller så kan du mena att om man har en oklar hudförändring så kan man ta bort en bit och undersöka vad typ av sjukdom det rör sig om.

På Irland där du väl bor finns stor kunskap om eksem hos häst. Flera av vet på veterinärhögskolan i Dublin har sedan länge forskat och skrivit om eksem på häst och såvitt jag vet är de kvar där än. HH

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk forskargrupp ska försöka ta reda på hur allergier hos hästar fungerar, och hur det kan botas. Med en budget på tre miljoner...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka