"skenparning" farligt för ryggen?

M

mysis

Har ett mycket brunstigt sto nu som bjuder ut sig allt vad hon kan. Någon hagkompis försöker ställa upp och biter henne över kroppen och hoppar upp på henne. Hur länge varar detta? Hur funkar brunst, är det konstant nu hela våren eller är det i cykler? Är det farligt för hennes kropp/rygg att få en liten travvallack klättrandes på ryggen? Dessutom får hon bulor av hans bitande, jag tror iallafall att det är därifrån bulorna, stora som ett halvt ägg, kommer ifrån för jag har inte sett dem innan, och hon fick dem när hon inte hade täcke, annars biter han i täcket. Får i värsta fall separera dem i varsin hage, fast de gillar ju varandra jättemycket och funkar så bra i vanliga fall?

Sv: "skenparning" farligt för ryggen?

mysis skrev:
Har ett mycket brunstigt sto nu som bjuder ut sig allt vad hon kan. Någon hagkompis försöker ställa upp och biter henne över kroppen och hoppar upp på henne. Hur länge varar detta? Hur funkar brunst, är det konstant nu hela våren eller är det i cykler? Är det farligt för hennes kropp/rygg att få en liten travvallack klättrandes på ryggen? Dessutom får hon bulor av hans bitande, jag tror iallafall att det är därifrån bulorna, stora som ett halvt ägg, kommer ifrån för jag har inte sett dem innan, och hon fick dem när hon inte hade täcke, annars biter han i täcket. Får i värsta fall separera dem i varsin hage, fast de gillar ju varandra jättemycket och funkar så bra i vanliga fall?

Det är inte farligt för ryggen på din häst, däremot är det ju inte så kul att hon blir biten överallt. Du kommer ju inte kunna rida om hon blir biten där du ska ha sadeln.
Vore det jag skulle jag ha dom i varsin hage under brunsterna. Hon brunstar i ca 5-6 dagar åt gången.

Linda L skrev:
Det är inte farligt för ryggen på din häst, däremot är det ju inte så kul att hon blir biten överallt. Du kommer ju inte kunna rida om hon blir biten där du ska ha sadeln.
Vore det jag skulle jag ha dom i varsin hage under brunsterna. Hon brunstar i ca 5-6 dagar åt gången.

Tack för svaret!! Hur reagerar andra ston om hon går i annan hage med bara ston? Kommer de också att bita henne och hålla på och "gosa" tror ni?

mysis skrev:
Tack för svaret!! Hur reagerar andra ston om hon går i annan hage med bara ston? Kommer de också att bita henne och hålla på och "gosa" tror ni?

En del ston kan få för sig att agera hingst vid behov, så du får väl studera dem. Inte alla gör ju så, så det kan ju vara lugnt att hon går med andra ston.

Jag har en valack som mer än gärna "betäcker" brunstiga ston och det är inte speciellt roligt med tanke på risken för skador. Just nu går han tillsammans med en d-ponny och han är runt 175 cm och visar det sig att han försöker klättra på henne kan vi nog inte ha dom i samma hage, det känns lite för riskabelt. Vissa ston är ju som galna när dom brunstar och verkligen vill .......och som sagt min valack ställer gärna upp:angel: men jag hoppas att lilla ponnyn inte är av den desperata typen, för det är ju mycket lättare om man kan ha dom i samma hage.

Huruvida det är dåligt för ryggen eller ej beror på ditt sto.

Det är klart det är en belastning för ryggen, om det är farligt eller ej är beroende på hennes rygg.

Om han däremot gör en full betäckning kan det vara ohällsosamt för hennes slemhinnor.
Skador, sjukdommar, irritation mm.

En islandsvalack jag hade förut (Idag 23 år då runt 19-21) betäckte stona fullt ut och det uppskattades inte av stoägarna just för smittrisken.

Han var dock väldigt romantisk med stona... :crazy:
Han tog tag i skinnet på halsen på stona och drog ut det, släppte det sedan med en snärt... Stona älskade detta... :o
Han föll förövrigt för yngre damer (gärna unghästston på en 4 år) med långa smäckra ben. :D
Fula farbrorn! :crazy:

Senast ändrad:

Låt ALDRIG ston gå med valacker som "betäcker" dem, kan ge skador som sen gör att ditt sto inte går att få dräktigt om du vill betäcka. Rätt vanligt.

Det är inte bra för ryggen iaf. Jag skulle dela på dom direkt.

Om jag vore som du skulle jag dela på dem. Ömhet i rygg, bitmärken samt risk för infektioner är inte roligt för varken häst eller dig.
Stons brunster går i cykler. Ca februari-november.

mysis skrev:

hej!

Med mitt halvblod sto är det likadant, jag tycker inte man ska acpetera bettendet att en valack ska klättra på mina brnstiga ston, ser det nästan som en självklarhet, tycker inte heller det är så roligt att min häst får bulor på kroppen eller bitsår, mitt sto går alltid ihop med 2 valackar, nu när brunsten kom, började den ena valacken att betäcka henne och han betäckte henne på (riktigt) och enligt mig är det inte acceptabelt, hon kan både bli skadad och få infektioner, så jag särade på dom direkt, nu går hon med den anndra valacken som mer är som ett sto i betendet, dom myser med varandra med inget klättrade här inte, sen testar vi lite till o från att ha dom alla 3 ihop ibland funkar det och ibland inte, och vi har dom bara delade just nu under brunsperioden som pågår nu på våren när det är ljusar dagar osv. :)

Inte farligt för ryggen???

Det beror helt på hur hästen är osv. Mitt ungsto fick skitont i sin lilla rygg när en valack klättrade på henne.

Till trådskaparen; sära på dem tills det har lugnat ner sig åtminstonde.

det kan som många säger vara en risk att låte dem gå ihop, pga smittorisk mm. att sära på dem under några dagar lider de nog inte nämvärt av. :bump:

min islandsvallack (som tror han är hingst) brukar gärna ställa upp oavsett vilken dam det gäller! jag undrar verkligen hur han lyckades ta sig upp på halvblodsdamen på 175cm, med sina futtiga 137cm :eek: ... men med tanke på hur hennes bakben såg ut efter den bestigningen (fula skrapsår) så var det nog ganska besvärligt!
(ja vi särade på dem efter den incidenten!):crazy:

shit, jag hoppas verkligen inte att han "har stoppat in den" och så! Hur sjukt det än låter så har jag inte tänkt på att valacker kanske också får stånd och kan skada henne på det sättet också. Enligt stalltjejen (som äger valacken) har de slutat att para sig nu, redan dagen efter jag skrev inlägget. Och jag har sagt att om hon eller nån annan ser dem hålla på ska de separeras direkt. Kommer nog att släppa henne med ston i så fall, kan iallafall testa ju...och hoppas att stona inte håller på på samma sätt.

mysis skrev:
Hur sjukt det än låter så har jag inte tänkt på att valacker kanske också får stånd och kan skada henne på det sättet också.

Vet inte hur det funkar men jag tror inte hästar riskerar att ''inte få upp den'' på samma sätt som kanske människor när det kastreras. Dom verkar kunna styra en del med musklerna och många blir helt klart fortfarande lockade av erm.. söta ston, både visuellt och via dofter.

Det som jag kom att tänka på när det gäller risken för framförallt infektioner hos stona är att faktiskt inte många tänker på att valackers och hingstars könsorgan faktiskt bör hållas någorlunda rena. Det sitter ofta fast smuts och avflagnad hud på penisen som det säkert samlas en hel del bakterier i. Det är kanske inte det roligaste man kan göra med sin häst men det är sånt man får ta :cool: Är inte helt lätt heller, men tåls att tänkas på (ush.. eller ha i åtanke iaf).

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 680
Senast: Tuggben
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: fridaxi
·
Gravid - 1år Det här med foglossning är inget trevligt och jag vet inte om det är det jag har men misstänker det. Borde ringa min BM för att ev få...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 003
Senast: Brandgul
·
Övr. Hund Jag blev så arg och så skärrad att jag inte ens kunde skälla på grannen som jag ville. Tror att han skämdes lite, men det eviga...
Svar
15
· Visningar
3 277
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30