skendräktighet eller nåt annat?

M

Muminros

HEJ!
Har en några konstig symtom på min häst.
Måndag kväll var ute och red som vanligt och hästen bockade och levde runt som vanligt. Kommer tillbaka till stallet så går hon in i boxen och bajsar. Börjar sen krafsa runt och försöker rulla/lägga sig ner. Lyssnar på magen och hör tydliga tarmljud. Lyckas ett par gånger men slutar när kliar på henne på ljuvret (som har varit ganska stort en tid) Ger henne då färdiguppblött bertfor med massor av vatten i. Hon äter gladeligen och blir lite lugnare. Åker hem och efter 30 min ringer det från stallet och hon ligger ner och biter mot magen och beter sig kostigt åt med huvudet. Typ lägger ner det och ser alldels vimsig ut. Reser sig sedan upp och börjar pilla i lite överblivet eftermiddags hö. När jag kommer dit så står hon upp och äter. Är lite öm på magen. Men hörde tarmljud, har gjort det hela tiden. Longerade i 45 min i skritt och trav och magen slappnar av lite. Går då in i stallet och släpper in henne i boxen. Ger henne korn och betfor (uppblött) i massa vatten och lite hö.

Tisdag: Mådde bra men lite öm i ljuvret.

:confused:Någon som vet vad detta kan vara??? Har ätit samma foder sedan i jul. Fri tillgång på hösilage ute 8-16. 1 kg korn och 2 dl berfor per dag. 3 kg hösilage kväll. Har inte ändrat något och hon har aldrig reagerat på nåt förut.

/undrande

Du beskriver ett typiskt kolikanfall. Dessa kan vara av varierande allvarlighetsgrad och det här får man beteckna som lindrigt. Att hästen har tarmljud innebär inte per automatik att den inte har kolik, det innebär i princip bara att tarmarna inte står stilla (som vid en svår förstoppning eller vid en ileus). Juvret tror jag är ett bifynd, kanske ser det konstigt ut just för att du inte varit fullt så uppmärksam på det tidigare. Är det varmt och ömt kan iofs ditt sto ha fått en juverinflammation, men det är ganska osannolikt om hon inte nyligen gått med föl som vants av.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 007
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar