Skendräktig tik

simba_112

Trådstartare
Sökte men hittade ingen tråd, kan vara för att jag bara har mobilen tillgänglig just nu.
Hur som helst behöver jag lite tips.
Vår husky löper för andra gången i sitt lov och har nu blitt rejält skendräktig. Hon vill helst bara ligga i sovrummet hela dagarna, adopterar leksaker och nu upptäckte jag att hon till och med har mjölk i tuttarna!
Sovrumsdörren stänger vi nu dagtid och adopterade leksaker har vi plockat bort. Men vad mer kan vi göra?
Minska maten går inte då hon inte äter särskilt mycket ändå.
Har två tikar sedan tidigare varav den ena har kunnat visa skendräktighet men då bara genom att bli enormt seg.
Nu när jag såg att lillskruttan dessutom har mjölk blev jag rätt ställd.
Vad i all sin dar gör man egentligen då?
Kastrering är möjligt i framtiden om det blir lika vid nästa löp men jag vill veta om det finns något man kan göra NU.
Tack på förhand :)

Sv: Skendräktig tik

Galastop är ett ickehormonellt receptbelagt läkemedel mot skendräktighet.

De gånger jag använt det har det fungerat fint, men vet att några här haft problem med att tiken löpt om efter beh.

Ökad aktivering - främst fysiskt - och minskad matmängd är ju annars de klassiska råden + att man plockar bort alla leksaker och allt bäddbart material.

/Swat

Har en 8 årig tant här hemma som alltid blir skendräktig. Hon blev de från första löpet. Hon får mjölk och hon har leksaker som valpar. Hon sinar sig själv, så hon fixar de där själv.
Varför ska man plocka bort alla leksaker och och bäddar?

Jag köpte valp för några månader sen och då blev hon oxå skendräktig och är de fortförande, men hon har sinat väldigt mkt så nu har hon ingen mjölk utan genomskillnig vätska. Men när hon hade mjölk så bara hängde juvret på henne och så skendräktig har hon inte varit förut.

Galastop fungerade på min tik, men jag valde att kastrera henne av olika anledningar.

Jag testade alla tips och råd om mer motion och mindre mat och att ta bort "valparna" osv men inget mer än galastop hjälpte.

Upplever du att hunden mår dåligt? Skendräktighet är ju liksom ingen sjukdom.

Njaaee, egentligen inte.
Hon är ju betydligt mindre aktiv mot vad hon normalt är men hon verkar ju inte lida av det.
Det enda var när hon hade en leksak som valp, då kunde hon inte göra något alls utan blev tokstressad och bara låg och pep. Men det försvann nör jag tog bort leksaken.
Sant det du säger, jag får avvakta och se, idag var hon till och med ut och lekte med de andra:)

Däremot har jag märkt att vår (kastrerade) hanhund har ändrat beteende mot henne nu de här dagarna när hon har varit skendräktig. Så fort hon rör sig så ger han sig på henne och ska "trycka ner" henne, verkar som att han inte vill att hon ska röra sig alls, men jag förstår inte varför:confused:
Jag har vid de tillfällena sagt åt honom att gå iväg och lämna henne ifred.

Skendräktighet är ingen sjukdom men tillståndet kan leda till diverse problem för tiken - mjölkstockning bl.a. Som i sej kan bli livshotande om man inte ser upp!

Dessutom tror jag att få tikar "mår bra" under dessa veckor då allt kretsar kring "låtsas valpar", bo-inredande och energisparande.

Om Galastop fungerar bra för den aktuella tiken så ser jag ingen som helst orsak att inte använda det!

/Swat

Jag har vid de tillfällena sagt åt honom att gå iväg och lämna henne ifred.

Det skulle jag också göra! Tämligen ohyfsat.

Vad det gäller hormoncykeln på tiken så är östrogennivån som högst innan löp, det är då ska tävla SM och vinna. Sen slår ju prolaktinet till som ger skendräktigheten, jag vet inte om jag skulle vilja mecka med det om jag inte behövde.

Vet inte hur Galastop påverkar övrig hormonproduktion? Nån?

Galastop är som sagt ickehormonellt och verkar direkt på hypofysen och "stänger av" prolaktinutsöndringen som i sin tur styr laktationen.

Dvs läkemedlet påverkar inte hundens hela hormoncykel.

/Swat

Hoppar in lite med en fråga till er som använder Galastop. Har en löpande tik här hemma som brukar få besvär av skendräktighet och jag räknar med att det kommer bli likadant den här gången.. Så jag undrar när man ska börja med Galastop för att det ska ha någon verkan? Har för mig att jag har läst någon gång att man ska börja redan under löpet?

Galastop skall så vitt jag vet endast användas när hunden visar tecken på skendräktighet, att använda det "förebyggande syfte" fungerar ej då det som sagt påverkar själva prolaktinutsöndingen.

Däremot är min erfarenhet att det verkar snabbare om det sätt in i ett tidigt stadium av skendräktigheten. Man behöver alltså inte vänta på att tiken uppvisar en massa symptom eller får fyllda juver.

/Swat

Okej :) Men visst skrivs det bara ut av vet? Känns som om det är något som skulle vara bra att prova.

Jag svälter mina hundar i två dagar när jag märker att dem har mjölk i juvren, sen trappar jag upp maten igen. Det krävs en del enegi för tiken att vara skendräktig, så därför är det bästa att svälta henne (max två dagar) direkt. Om du vet att din tik brukar bli skendräktig efter löp, så dra ner på maten när det börjar närma sig för att förebygga.
Galastop skall inte användas i förebyggande syfte.

Jag har nästan uteslutande haft hanhundar tidigare men har nu en rottistik, som jag för tillfället tror är skendräktig. Alla tecken tyder på det i alla fall. Min fråga är; under hur lång tid kan de vara skendräktiga, vanligtvis? Hon är precis mittemellan två löp nu och jag vet inte om det är ovanligt att de blir skendräktiga just under den perioden? Hon har fyllda juver längst bak, hon matvägrar och vill i stort sett bara sova. Hon är normal i magen, alltså normal avföring. Piggnar till om jag "tvingar" ut henne på aktivitet. Hon bär inte omkring några saker, mjukisdjur eller liknande men "krafsar och bäddar" lite då och då. Hon är inne på sitt andra dygn av matvägran, dricker vatten men inte mycket.

Det börjar kännas jobbigt att se henne så här, att hon ska behöva må så dåligt - det här preparatet som nämns, finns det några biverkningar/effekter av det?

Jag har hört att det är gamla rön att man ska ta bort deras adopterade leksaker det är bättre att de får ha någonting att sköta om annars kan de bli deppiga.
Däremot ska man dra ner lite på maten och motionera samt leka och muntra upp dem så gott det går. Kasta boll eller busa, klappa och berömma. Då mår de bättre.
Min tik pysslar om mina ungar extra mycket när hon är skendräktig, hon blir också aningens *disträ (*läs hjärndöd) när hon löper.

Jag har hört att det är gamla rön att man ska ta bort deras adopterade leksaker det är bättre att de får ha någonting att sköta om annars kan de bli deppiga.

Min husky blev tokstressad av att ha sin leksak, bara låg och pep, kunde inte äta, leka eller gå ut. Tog bort den och hon blev lugn på en gång. Så i hennes fall var det i alla fall det absolut bästa att göra.

Vår gamla tik blev alltid skendräktig.Rådet vi fick av veterinären var minska mat öka motionen och det fungerade kanon

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund är skendräktig. Hon bäddar, är orolig på nätterna, vill gärna krypa in under skinnet på en. Hon har tack och lov inte adopterat...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Jag har en skendräktig tik här hemma, det är inte första gången hon är skendräktig men det jag funderar över är om det är vanligt att de...
Svar
9
· Visningar
3 996
Senast: igbest
·
Hundhälsa Finns det något man kan göra själv för att underlätta för sin hund vid skendräktighet? Förutom det klassiska ökad motion och minskad...
Svar
13
· Visningar
7 673
Senast: Aningsfull
·
Hundhälsa Hej! Min underbara vovva, kh-collie, är så fruktansvärt skendräktig! Hon har varit skendräktig varje gång efter löp, efter höglöpet är...
Svar
14
· Visningar
3 304
Senast: Poni_Tail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka