skendräktig tik som inte får "valpar utan bara är dräktig"

Poni_Tail

Trådstartare
Hej! Min underbara vovva, kh-collie, är så fruktansvärt skendräktig! Hon har varit skendräktig varje gång efter löp, efter höglöpet är det som att trycka på en knapp. Hon blir jättedräktig på en gång. Hon mår illa på morgonen, vill äta hela tiden under dagen och hon blir slö och apatisk. Träning är inte att tänka på och när vi är ute och går våra vanliga rundor i skogen så går hon ca 5-10 meter bakom mig och vill helst ligga ner. Hon mår verkligen inte bra av detta, hon blir innesluten växlat med att vara väldigt gosig och bekräftelsesökande. Hon får aldrig mjölk och när två månader gått så är dräktigheten som bortblåst.

Jag har googlat och sökt, pratat med veterinärer och kunniga hundmänniskor men ingen verkar ha erfarenhet av denna typ av skendräktighet. Någon här som har någon erfarenhet eller bra tips?

Kastration har vi stött och blött i många år. Men det är så svårt! Hade jag bara kunnat se in i framtiden och kunnat se att allt gick bra med op och att jag får behålla min tokfia precis som hon är så hade jag inte tvekat. Men det finns ju inga garantier och hon har redan problem med urinpooling (tänker på urinläckage).

Tacksam för svar då jag ser att hon verkligen lider av detta!

Sv: skendräktig tik som inte får "valpar utan bara är dräktig"

Fast poängen är ju att du inte vill behålla henne precis som hon är, eftersom hon faktiskt mår dåligt av att vara just så.

Hur gammal är tiken? Är hon under 5-6 år hade jag absolut kastrerat.

Jag kastrerade min tik i samband med att hon fick snittas. Hon har inte blivit annorlunda. Det enda är att hon numer är ännu mer lättfödd, men det avhjälps med mer motion och mindre mat. Nu undrar man ju varför jag inte kastrerat alla tikar jag haft. Det är så skönt att sippa löp, livmodersinflammationer, skendräktighet, etc.

Nar jag tog ifran Miss Mandy hennes "valpar" var hon precis sa ocksa. Medan hon hade (en gummi kyckling och en rosa plysh gris, bada fick hon som valp och om jag la fram dem aven mellan perioderna bar hon forsiktigt bort dem med en forebraende blick pa mig och la dem i sin sang. De var verkligen hennes valpar) hade vi ett elande att genomleva det hela.
Nar jag blev lite smartare sa minskade jag REJALT pa maten och satte igang med jatte driv pa motion i nagra dagar nar lopet tog slut, efter det blev det battre, men lite markte jag hela tiden. Sedan kastrerade jag henne och det blev en jatte skillnad. Hon ar sa mycket gladare och mer lekfull, hon har helt klart mycket roligare nu an forut.

När jag säger att jag vill ha henne precis som hon är så menar jag givetvis hennes personlighet inte hennes skendräktighet. Det jag är rädd för med kastration är 1. Att hon ska avlida under op. 2. Att hennes personlighet skall ändras och att hon ska bli slöare än vad hon redan är, att hon inte är sig själv helt enkelt. 3. Att hon ska börja läcka urin, eftersom hon redan har problem med urinpooling och jag vet inte hur kombinationen urinläckage-urinpooling blir. 4. Att hon ska bli missförstådd av andra hundar eftersom hon blir en "hen" och även att de ska ändra hennes status. 5. Att hon ska bli för lättföd.

Idag försöker jag hjälpa bort hennes skendräktighet med mycket motion och utevistelse + att jag tar bort en del av hennes färskfoder och spär ut det med fibrex och loppfrön så hon slipper vara hungrig. Motionera mer är nästan omöjligt för mig. Hon rör sig ett o snitt 15km om dagen, oftast mer nästan aldrig mindre. Dessutom är hon under rehabilitering för begynnande artros så jag kan inte låta henne löpträna ännu.

Min sista shar-peitik blev så efter sin valpkull. Typ som dräktig direkt efter löpet, seg i 2 månader, fick vätska i kroppen - men efter dessa 2 månader fick hon även en enorm mjölkbar och varenda gång även mjölkstockning med hög feber. Hon blev alltså riktigt sjuk. Detta gjorde att hon blev den första tik jag låtit kastrera.

Hon var 5,5 år när jag gav upp alla olika försök att slippa problemen och lät kastrera henne. Hon fortsatte vara sitt gamla vanliga jag, men slapp bli sjuk. Att hon var seg i 2 månader efter löpen gjorde mig inte så mycket, då hon ändå var en väldigt lugn hund - men att hon blev sjuk sen var inte okej. Hon var 5,5 år när jag gav upp alla olika försök att slippa problemen och lät kastrera henne. Tyvärr blev hon inkontinent 1,5 år senare, men svarade på medicinering.

1. Att hon ska avlida under op.
2. Att hennes personlighet skall ändras och att hon ska bli slöare än vad hon redan är, att hon inte är sig själv helt enkelt.
3. Att hon ska börja läcka urin, eftersom hon redan har problem med urinpooling och jag vet inte hur kombinationen urinläckage-urinpooling blir.
4. Att hon ska bli missförstådd av andra hundar eftersom hon blir en "hen" och även att de ska ändra hennes status.
5. Att hon ska bli för lättföd.

Punkt 1, 2 och 5 skulle jag stryka direkt. Dels för att din hund uppenbarligen inte mår bra under långa perioder i sitt liv och dessa punkter är dina rädslor, inte något som hunden skulle lida av.
3. Finns medicinering mot urinläckage som tillkommit till följd av kastration.
4. Innebär lite merjobb för dig möjligtvis vid hundmöten men knappast något hunden borde behöva lida för?

När jag säger att jag vill ha henne precis som hon är så menar jag givetvis hennes personlighet inte hennes skendräktighet. Det jag är rädd för med kastration är 1. Att hon ska avlida under op. 2. Att hennes personlighet skall ändras och att hon ska bli slöare än vad hon redan är, att hon inte är sig själv helt enkelt. 3. Att hon ska börja läcka urin, eftersom hon redan har problem med urinpooling och jag vet inte hur kombinationen urinläckage-urinpooling blir. 4. Att hon ska bli missförstådd av andra hundar eftersom hon blir en "hen" och även att de ska ändra hennes status. 5. Att hon ska bli för lättföd.
<snip>

Jag har en ordentligt "vass" rottis med massor av "drive" och hon kastrerades vid 4 ars alder. Efter kastration ar hon om mojligt annu mer "pa" och mycket mer lekfull och jag tycker att hennes (starka) forsvars instinkt har dampats.
Jag har aldrig sett att hon blivit mer missforstadd efter att hon kastrerats, snarare ar hon alltid interesserad i att umgas och leka med andra hundar nu nar hon innan kunde bli tjurig och dra sig undan och vilja vara ifred. (Stackarn, jag hade ocksa en besvarlig PMS:p)
Jag har sten koll pa vad min ater och haller henne pa en vikt som passar en aktiv arbetande hund. Jag aker forbi deras mottagning nagon gang per manad for att vaga henne da jag har svart att se nar vikten borjar krypa uppat. Hon var till vetten for arlig check-up i gar och vetten berommer hennes muskulatur varje gang.:D

En tik blir inte en hen, det blir som när hon inte löper bara.

Risken för att det ska hända något vid operationen är liten, visst den finns där, men det är ju så även för människor. Jag skulle inte tveka att ta den risken med de problem som du beskriver att din hund har.

i höstas kastrerades "min" chihuahua tik. (tillhör vännina men bor hos min då vänninans andra hund är taskig mot den lilla råttan)
Anledningen var att hon ändå inte skulle ha valpar, inte att hon var knepig vid löp, dessutom upptäcktes cystor så det visade sig ju vara super att hon kastrerades, då det troligtvis förlänger hennes liv betydligt.

hur som helst, to the point ;) hon blev mycket piggare och gladare och busigare efter kastrationen än innan. Och inga problem med andra hundar alls, det har hon aldrig haft och inte nu heller.

Måste protestera mot att du skrev detta: Att hennes personlighet skall ändras och att hon ska bli slöare än vad hon redan är, att hon inte är sig själv helt enkelt....Det är väl för tusan upp till dig. Ut och valla runt din hund, aktivera. Vadå träning är inte att tänka på ? Vem bestämmer hos er ??

Jag skulle aldrig tvinga min hund till att träna om den inte vill, även om det är jag som bestämmer det mesta. Jag måste ju också lyssna på hundens signaler, vi samarbetar ju. Vi är inte "master and slave" liksom.

Kastrera säger jag också!
Hon är en hon oavsett med eller utan livmoder vad hemskt att säga att hon blir en hen. Vår tik, då 10 år gammal, fick akut livmoderinflamation under älgjakten för ett par år sedan så det vart även akut operation.

Vi ångrar att vi inte hade gjort detta tidigare innan hon blev sjuk så hunden sluppit massa lidande och efter operationen var det som att husse fick hem en helt ny hund. Hon betedde sig som hon var flera år yngre heltplötsligt och extremt pigg och glad. De andra hundarna älskar henne, om möjligt, ännu mer och hannen vill nog äran prova göra valpar än då med henne om de gick. Förutom att hunden är piggare och gladare (och lite mer lättfödd men svårt att säga om det har med åldern att göra också) så märks de inte att hon är kastrerad.

11 år med sin 10 åriga förare på agilitybanan
http://www.ragundabhk.com/apps/photos/photo?photoid=178716076

Senast ändrad:

Måste protestera mot att du skrev detta: Att hennes personlighet skall ändras och att hon ska bli slöare än vad hon redan är, att hon inte är sig själv helt enkelt....Det är väl för tusan upp till dig. Ut och valla runt din hund, aktivera. Vadå träning är inte att tänka på ? Vem bestämmer hos er ??

Härligt när folk förutsätter att man är en slapp idiot. Vet du hur min hunds liv ser ut? Vi tränar aktivt flera gånger i veckan, rally, viltspår, personspår och vi går långa promenader varje dag. Hon tränar på enh pilatesboll och balansplatta, jag lägger massor med tid på min hund för att både hon och jag älskar det. det jag menar med att "träning är inte att tänka på" är att tex rallyn fungerar sådär när vovvan är trött och ofokuserad. Hon orkar inte fokusera några längre stunder. Jag åker ändå till klubben och vi tränar grundläggande korta moment istället och väldigt korta pass. Våran träning handlar inte om att jag tvingar henne att göra saker utan det bygger på samarbete och mår hon inte bra så tvingar jag inte henne att träna en timme bara för att jag vill. Är det de du menar att jag bör göra? istället lägger jag korta, motiverande blodspår för att hon ska få känna sig duktig och för att det ska skingra tankarna en stund.

Motionsmängden minskar jag inte, vi går våra långpromenader varje dag, även om hon hellre skulle vara hemma och sova. Jag åker upp till berget, ut i skogen minst två långpromenader om dagen, vi är i stort sett aldrig ute mindre än 15km per dag, oftast mer. Så vad tycker du att jag bör göra annorlunda??

Tråkigt tycker jag när folk förutsätter att man är en ointresserad matte när man i själva verket försöker göra allt för sin hund...

Till er andra:

Tack för alla tips angående kastrering. Jag ska ta mig en allvarligt funderare, återigen. Anledningen till att jag fortfarande tvekar är för att jag har personlig erfarenhet av tikar som det inte har gått lika bra för. Tikar som har blivit lite avstängda och slöa, tikar som har gått ner sig och nästan varit som min Siri när hon är skendräktig. Tikar som tidigare har haft hög status i sina "flockar" och efter kastraktion blivit utstötta. Jag vet att det finns många tydliga plus också men detta är ett stort beslut och inget jag vill ta lättvindigt.

Som tur är så löper hon bara var 11:e månad så där i mellan glömmer man nästan bort skendräktigheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka