Skendräktig tik - galastop?

MiniLi

Trådstartare
Hur "illa" ska det vara för den skendräktiga tiken innan ni sätter in galastop?

Camaro är skendräktig. Hon mår absolut inte dåligt utan man märker bara att hon är lite seg, bäddar och boar, har svullna tuttar och nu också fått mjölk.

Jag har ett recept på galastop men vill ju inte behandla i onödan. Det finns ju biverkningar (illamående?) plus att man inte vill slänga pengar i sjön.

Får de alltid mjölkstockning om de fått mjölk eller kan det sina utan problem?
Och juverinflammation, när uppstår det?

Hur tänker ni om saken?

Sv: Skendräktig tik - galastop?

Om mina hundar är sega, trötta och har fått mjölk i juvren så utgår jag ifrån att de inte mår bra!
Riskerna med galastop ser jag som mindre än de risker som föreligger om tiken får mjölk utan att ha valpar.

Om klassikern mindre mat och mer motion + bortplockning av alla leksaker, fällar och annat som stimulerar "bobyggandet"/"valp-pysslandet" inte fungerar så hade jag gladeligen satt in medicinering.

/Swat

På min tik tar galastop bara bort mjölkproduktionen, inte beteendena. Så jag har valt att inte behandla, trots att hon blir väldigt skendräktig (det har dock lättat lite med åldern som tur är).

En av biverkningarna med galastop är att tiken kan börja löpa kort efter igen, skitkul :grin: (hände min tik).

Mindre mat och mer motion ska hon ha, och absolut inget daddande. Då brukar skendräktigheten avta mer.

Om mina hundar är sega, trötta och har fått mjölk i juvren så utgår jag ifrån att de inte mår bra!
Riskerna med galastop ser jag som mindre än de risker som föreligger om tiken får mjölk utan att ha valpar.

Om klassikern mindre mat och mer motion + bortplockning av alla leksaker, fällar och annat som stimulerar "bobyggandet"/"valp-pysslandet" inte fungerar så hade jag gladeligen satt in medicinering.

/Swat

Jag upplever inte att min hund mår dåligt. Ja lite seg men bara på den nivån att hon sover lite mer, annars är hon pigg och glad när man väl är igång.
Får hon illamående som biverkning kommer hon garanterat att må sämre än hon gör nu..

Mindre mat och mer motion verkar inte hjälpa. Hon har inga "valpar" men däremot kunde vi nog försöka hindra bobyggandet lite mer.
:)

På min tik tar galastop bara bort mjölkproduktionen, inte beteendena. Så jag har valt att inte behandla, trots att hon blir väldigt skendräktig (det har dock lättat lite med åldern som tur är).

Okej. Beteendet är jag väl inte så oroad över för det är inte speciellt jobbigt. Det är just mjölken. Är rädd att hon ska få juverinflammation..

En av biverkningarna med galastop är att tiken kan börja löpa kort efter igen, skitkul :grin: (hände min tik).

Mindre mat och mer motion ska hon ha, och absolut inget daddande. Då brukar skendräktigheten avta mer.

Låter ju mindre kul :cool:

Vi har minskat mat och ökat motion men trots det så ökade svullnaden och mjölken kom igång.

Hur snabbt brukar det avta? Kan det vara en ide att avvakta en tid?

Tack för era svar!:)

Skendräktighet är ju inget sjukdomstillstånd. Tycker du att din tik inte mår dåligt finns du ingen anledning till medicinering.

ang juverinflammation så får min äldre tik mjölkproduktion som enda symtom på skendräktighet. går över av sig självt i hennes fall, men man får hålla efter pälsen på magen mer än i vanliga fall, iom att det blir fasttorkad mjölk i "kakor" annars.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en skendräktig tik här hemma, det är inte första gången hon är skendräktig men det jag funderar över är om det är vanligt att de...
Svar
9
· Visningar
3 998
Senast: igbest
·
Hundhälsa Sökte men hittade ingen tråd, kan vara för att jag bara har mobilen tillgänglig just nu. Hur som helst behöver jag lite tips. Vår...
Svar
16
· Visningar
7 334
Senast: vintra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V