Skenande häst mitt i cykellopp

Sv: Skenande häst mitt i cykellopp

Skenande? Då hade han sprungit ifrån utan problem, nu var det nog mer kul...
En ensam häst i hage som äntligen får sällskap, undra på att han hänger med. Det är alltid risken med understimulerade hästar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

"wohooo äntligen får jag leda en stor flock! :D *happyface*"
Så tänkte nog hästen xD

Ingenting, det var bara ett konstaterande att så ofta är fallet. Jag såg ingen annan häst i hagen och normalt sett lämnar inte häst som tillhör en grupp gruppen i första taget. Vanlig sunt hästbeteende ;)
Anser du något annat?

Rolle
IpL

Jag anser ingenting eftersom det var alldeles för lite information i notisen från Ridsport.

Litet missförstånd där, det var youtubelänken som fejko länkade till som jag kommenterade.
Anars anser jag fortfarande att det troligvis inte skulle hända med en hästgrupp på tillräckligt stor yta och sammansättning som fungerar ;)

Rolle
IpL

Då kanske det är lämpligt att svara fejko och inte originalinlägget ;)

Dessutom ser man inte så mycket mer av den hagen heller.

Och att den är understimulerad?

Var med i ett större motionslopp i Sthlms området. Loppet passerade en hage och hästarna var märkbart stressade av drivorna av människor som sprang i en riktning och försökte febrilt ”hänga på”. De var i alla fall inte roade. Icke hästkunniga människor tyckte det var så mysigt när hästarna galopperade runt.

Var med i ett större motionslopp i Sthlms området. Loppet passerade en hage och hästarna var märkbart stressade av drivorna av människor som sprang i en riktning och försökte febrilt ”hänga på”. De var i alla fall inte roade. Icke hästkunniga människor tyckte det var så mysigt när hästarna galopperade runt.

Fast hästar som blir stressade av stora människoflockar är väl en helt annan sak? Kan man läsa hästar någorlunda så ser man att hästen i youtubeklippet inte skenar av stress. Huruvida hästen i ridsports notis var stressad eller rädd, eller skenade kan jag inte uttala mig om. Jag tycker snarare att det är vanligare att hästägare/skötare/fölk misstolkar springande och glada hästar som panikslagna än tvärtom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det var under fredagsförmiddagen som ett gäng hästar försvann ur sin hage i Påryd, Blekinge. Alla förutom en har kommit tillrätta samma...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren kom flera hästar lösa och skenade runt Djurgården och en man dog av sina skador. Imorgon kommer domen där hästägaren kan...
Svar
0
· Visningar
409
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När ägaren skulle fodra hästarna i hagen i Saleboda i Blekinge upptäcktes att familjens ögonsten, 32-åriga Music, saknades. Stoet hade...
Svar
0
· Visningar
323
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnkusken Erik Adielsson föll ur sulkyn strax innan start av V5-2 på Halmstad och hästen Winner Brodde slet sig och skenade på...
Svar
13
· Visningar
2 676
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama