Skenande häst, HJÄLP!

TCJ

Trådstartare
Jag börjar få ett alltmer större problem med min häst, och rädslan växer starkare och starkare! Snart vågar jag inte rida henne längre!

Varje gång hon blir rädd för något, antingen kastar hon sig åt sidan, och gör en tvärvändning, ELLER så tar hon fart och skenar, ibland slängtravar, hon iväg och sparkar bakut!

Och det är inte överraskningsgrejor hon blir rädd för utan ALLTING! VADSOMHELST!

En stubbe hon sett hur många gånger som helst förut, ett träd, HÖ!, sina hästkompisar, MEJ, cyklar, HUS!, bilar osv osv osv. Listan kan göras LÅNG.
Tillomed när vi rider tillsammans med hästkompisarna är hon såhär nojig!
Men alltså BARA vid ridning! BARA!

Vad är det som händer? Och hur kan jag göra för att det ska bli bättre? :(
Hon har syn på båda ögonen och hörsel.

Sv: Skenande häst, HJÄLP!

TIllägg:

Jag kollar rygg noga varje dag. Då skulle hon reagera annorlunda om de gjort ont. hon är skärrad hela tiden nu. Blåser upp sig, det är alltså inget ont. Bara, rädsla?
Hon tycker det är kul å bli riden! När hon är modig (som hon är ibland) vill hon trava hela tiden, och hon har alltid öronen framåt oavsett, rädd som modig.
HOn litar på mig i normala sett till 100%, jag får tillomed ligga bredvid henne i hagen.

ALLT funkar, förrutom när hon blir rädd!

Usch detta låter inte bra! :crazy: För mig låter det som att hon vet att hon kan skrämma dig genom att vara nojig för allt! vet tyvärr inte hur man tar itu med ett sådant problem då jag inte haft nån sådan häst men mitt råd är att ta hjälp av någon. vem vet jag bara inte.
Men jag hoppas verkligen att det löser sig!
I värsta fall får du sälja hästen till någon som kan sätta henne på plats. men det är kanske inte helt lätt det heller.

Alltså, jag visar ALDRIG att jag blir rädd. Jag ryter till och om det är riktigt allvarligt petar jag till henne med spöet också. Och jag ger mig ALDRIG förrens jag vunnit.
(Många djupa andetag blir det ;) )
Men det hjälper inte!

Jag hoppas verkligen detta ska gå att lösa! (Herregud ja ska rida själv till ridhuset i vinter. Jag får nog GÅ)

Hästen har jag på foder i 2 år för senare köp, och jag ÄLSKAR henne och vill inte låta något sådanthär skilja oss åt!. :(

jag tycker du helt enkelt får ta och utsätta henne för allt.
men första foderhäst blev sådära.
rädd för allt
för jag lät han bli rädd
blev ha rädd
tog jag bort de..
de slutade med att jag fick smyga runt hästen för att inte "skrämma" honom :smirk:
men jag lärde mig nå av de också :p

stubben hon blev rädd för.
gå tillbaka till stubben och stå där.
visa henne att de inte är lönt att bli rädd.
sen gör du så med allt.
br nån du känner som vet hur hästen kan regerar köra förbi er gång på gång på gång tills hon inte orkar reagera mer.

osv osv osv.
de kanske blir lite rida på några veckor/månader.

men enligt mig är detta de enda sättet..
att helt enkelt visa att de är lönlöst att rygga/kasta/sticka från grejer..

hoppas de fixar sig för er!

TCJ skrev:
jag ÄLSKAR henne och vill inte låta något sådanthär skilja oss åt!. :(

Det kommer det säkert inte att göra heller.

Utan att ha sett henne: Jag tror att nu när hon tappat några kilo och är pigg och glad så ska hon testa om du vill vara med och busa. Att hon gör det när hon ser saker är bara en ursäkt hon har. Rid på ett tag och se om det går över. Jag tror att det är en test-fas.

Ta HJÄLP! Så att du får se hur en annan gör och hon inte gör så här, så kan du få förtroende för att det går . Det GÅR inte att vara rädd för sin häst. Stoppa det här innan det går för långt.
"Visar aldrig att jag är rädd"
Det går inte att ljuga för sin häst. Är du rädd så märker hästen det. Och framförallt kan du inte ljuga för dig själv. Är du rädd för din häst, så kommer du må dåligt.
Men jag tror på dig. Problem är till för att lösas!
Lycka till JJ! ^^

Men alltså, jag är bara rädd när det HÄNDER. Sen blir jag lugn igen. Dock snurrar tankarna ibland.

Men det känns inte som bus. Hästkraken tror ju allt som inte ser ut som henne själv är T-Rex. Att rida ut på henne kan vara som en tur i Jurassic Park, ALLT är livsfarligt!

Jag kan sitta helt stilla på henne å sen säga något, typ BU!, och hästen kastar sig åt sidan.

GAAAH

Sysselsätt henne. RID i varje steg, hitta på saker, be om sidförflyttningar, tempoväxlingar etc precis hela tiden, rid i den eländigaste terräng du kan hitta så att hon måste koncentrera sig.

Ryt inte, ta inte med spöet, bara sitt ut eventuella ryck - sjung en sång, typ! Hon vet att du är rädd även om du "inte visar det", så lägg ner med den attityden - säg hellre "Du hästen, du skrämmer mig som fan när du gör det där, kan vi försöka samarbeta istället?".

Det är inte så lätt å bara rida med när hästen far i väg i 180 å sparkar bakut. Jag måste ju få stopp på henne!
Men jag ska testa alla tips jag får av er! :bow:

Klart du inte är rädd när det inte. Starkare virke är du av ;)
Men hon ser dig klart inte som nån som hon kan finna trygghet i utan blir tittig och "rädd" för allt möjligt. Det blir farligt och ohållbart till slut. Men det går att fixa. Det är ju jättebra att du uddmärksammar problemen nu, innan det gått riktigt långt till exempel :) Du fixar det här. Ta hjälp så löser det sig. (Propsar MYCKET på att du just ska ta hjälp av nån. Det här är inte ett problem som man löser utan ett par ögon utifrån.)

MVH Z

Det skumma är att när jag leder henne på promenader, är hon hur modig som helst!
Men såfort hon inte har mig att ty sig till, dvs när jag försvinner upp på ryggen, är inte allt så kul längre :s

Gud. Alla tränare här är svindyra. Jag måste ragga upp min gamla, hoppas hon kommer till värmland snart.

En sak jag funderar på...

Vad händer om du går ut med henne men går vid bogen? Då kan hon ju inte heller gömma sig bakom dig på samma sätt. Fungerar det prova att gå ut med henne och du går bredvid rumpan... Fungerar det, prova och tömkör henne.

Se om du kan komma på att det är just det att du inte är först som är problemet, eller att problemet är att ni inte har ögonkontakt på samma sätt eller om det är så att hon vill ha din högra hand på hennes vänstra öra... Ja du förstår... :D

Uschja, synd att jag inte känner till nån som bor nära dig och kan hjälpa :(
Kan inte ragga upp nån snäll och kunnig bukefalist? :idea:
Det känns lite som det hela är ett ridproblem. Du behöver lära dig ett och annat knep. Och reda ut och få förståelse för vad som egentligen är problemet. Tror du inte riktigt har koll där idag...
Kan bara säga som såhär just nu:
Hästen är inte rädd. Inte för de saker som du finner. Däremot känner den sig otrygg under ridningen, för att den känner att du inte har kontroll på den där. Du måste kunna rama in henne såpass att DU styr vad hon gör. Lydnad och kontroll över hästens rörelser. Då kommer hon kunna slappna av, för hon vet att hon inte har en chans att ens sticka iväg. Svårt att förklara, men vad jag försöker säga är att hästens beteende förmodligen beror på att du inte klarar av henne ordentligt i ridningen. Har du INGEN duktig ridmänniska i närheten som kan tänkas hjälpa till några gånger för lite billigare peng? Om du inte hittar nån, så får du nog ta och betala, för du kan inte fortsätta ha en häst du inte kan rida.
(Usch vad jag låter negativ, det är verkligen inte meningen, men jag hoppas du kan ta till dig mina tips på ett posotivt sätt ändå)

Min kille var likadan förut. rädd för allt och ständigt spänd och stressad. reagerade på minsta lilla
Tog ut en massör som hittade en hel del och redan efter första behandlingen va han som en helt annan häst. Mycket lugnare och mer avslappnad. Nu har han fått fler behandligar och han är jättelugn. Han är inte ens rädd för tömmarna längre ;)

Har också en fjording som är så där emellanåt. Tappade mina två medryttare pga detta i höstas/vintras.
Dom blev rädda och slutade att rida. Fast min fjording är så himla snäll och foglig. Ibland i galoppen kunde hon bocka och slå bakut. Hoppa till för ingenting, någon gång tvärvända. Det är jag själv som har ridit in henne. Hon gjorde lite så i början av inridningen också. Tog hjälp av en instruktör då. Jag blev ju jätterädd. Kunde inte rida så bra då så jag ramlade oftast av och hon sprang hem. :smirk:
Nåja, nu är det min 16 åriga dotter som riden henne i stället. Jag har ett halvblod att rida. Vi rider oftast ut tillsammans hon och jag. Så hästen har ju blivit van att rida bakom min häst och slippa ansvar. Så när min medryttare skulle rida själv så blev det så där.
I vintras så red min ena inackordering som också har en fjording ut på min häst. Hon red ut en gång i veckan med henne. Försöka tvinga henne till det som hon inte gillar och spelar rädd för. Det lyckades. Nu gör hon knappt något längre. Hon kan öka i galoppen men det är ju mest av glädje.
Det kanske är så att du har ridit ut med någon annan häst ofta så din häst måste lära sig att inte vara rädd själv?
Både min häst och min inackorderings häst gör så där i perioder, spelar rädd osv.. sedan går det över och dom blir jättesnälla och fina ett tag. Vet faktist varför dom går så men eftersom dom är två i samma stall här så är det ju iaf inte något konstigt såsom ryggen eller fel sadel. Sånt går ju inte över efter ett tag. :D
Det är bara att jobba på med din häst.
Lycka till!

Senast ändrad:

Håller med Tassetass, sysselsätt henne! Och gör det INNAN hon hinner sätta igång, ta initiativet, rid framåt.

(Det är väl inte till nån tröst, men skenar, det gör hon inte. En skenande häst är fullkomligt panikslagen, springer rätt fram och väjer inte för nåt.)

Min ponny är sådan, fast inte lika skygg. Min mamma tror att det beror på att han testar hur mycket jag klarar innan jag blir rädd för att rida honom. När han kastar sig runt och skyggar brukar jag bara driva honom framåt, vara bestämd, blicken framåt, inte göra någon stor affär av det. Det fungerar ganska bra. Har även provat en av mina egna små teorier genom att smyga mig på honom i hagen när han minst anar det och hoppa fram bakom en buska eller träd så att han blir ordentligt rädd. Oftast brukar han kastars sig runt och trava iväg under höga fnysningar och blåsningar för att sedan lugna sig. Efter att jag skrämmt honom går jag alltid in i hagen och berömmer honom så att han förstår att det inte var något farligt utan bara hans småtokiga matte som bara måste busa med honom. :angel: :smirk: Det har fungerat riktigt bra och han är inte lika nervig och skygg längre eftersom han har lärt sig att sålänge jag är med så händer det inget farligt. Men å andra sidan är han en mycket speciell ponny, så mitt råd är att prata med din tränare och fråga vad som är bäst innan du börjar med egna metoder.

Har du titta över foderstaten? Om hästen får havre så prova att plocka bort det helt och ge något annat. Min häst blev skogstokig på en näve havre, men var fortfarande fullt hanterbar från marken, men omöjlig att rida.

Jenny

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar