Ela

Trådstartare
En av mina hästar får väldigt lätt skavsår av sadelgjorden, vet inte riktigt vad jag ska hitta på.
När hon väl fått ett litet märke blir det bara värre, samtidigt så behöver jag träna henne...

Sv: Skavsår

Har du provat att ha sadelgjordsludd (det heter ju nosludd så då heter det väl sadelgjordsludd?) på sadelgjorden? Kanske hjälper lite.

Min pålla får också väldigt lätt skav av allt, det bästa är att variera vilken sadelgjord man använder. Ibland har jag en i läder som är svängd, ibland en tunn i textil. Om skavet redan har kommit så är det till att rida barbacka någon vecka, det går utmärkt att träna så också ibland.

Min förra häst fick jättelätt skav av sadelgjorden. Jag köpte en sadelgjordstunnel i gelé (som i gelpad) och det funkade jättebra. Jag gjorde rent i sadelläget varje dag efter ridning och smörjde in med Jukonsalva. Före ridning smörjde jag med en annan fet salva.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka