Skavsår, som inte går bort

Kiwifrukt

Trådstartare
Har ett problem. Min ponny har fått skavsår av sadelgjorden. Upptäckte det i mars/april, då sadelgjorden ärligt talat var rätt skabbig. :o Slutade rida med sadel, tvättade och smörjde med Helosan och/eller Idomin varje dag. Skaffade även en annan gjord, i läder som är lättare att hålla ren.
Red barbacka ungefär 1½ månad, sen var såren läkta och jag började med sadel igen. Nu med den nya gjorden som jag smörjde varje dag. Höll kanske en månad, sen gick det upp igen. För ungefär en månad sen var såren helt läkta, så jag gjorde ett nytt försök. Tro inte utan att de gick upp igen. :confused:
Skaffade en sån där sadelgjordstunnel i fårskinn och väntade med att rida tills de var läkta igen. Trodde att faran var över, men de gick upp ändå. Fattar inte vad det kan vara? Så envisa sår är väl inte normalt?

Sv: Skavsår, som inte går bort

Stackare som försökt så... har ju givit det ett bra försök många gånger!:bow:

Kan det vara något virus i sårområdet? Vi hade att det dök upp supersnabbt på sidan på hästarna (en efter en då det spred sig trots att vi försökte hålla isär) och såg ut som de hade fått skav av gjorden. Fick jättedåligt samvete första gången för jag trodde, pga hur illa det såg ut, att jag missat att se det i typ en vecka! Men det kom snabbt och såg ut som värmeutslag som kunde bli lite såriga. Sen försvann det lika plötsligt som det kommit. Fast det låter inte riktigt som ditt problem.

Det enda jag kan komma på förutom det du redan gjort är att kanske prova svanskappa och brösta så inte sadeln glider framåt och bakåt.

Vad hjälplös man blir när man provat allt! Håller tummarna för er!

Sv: Skavsår, som inte går bort

Även om skavsår ser ytliga ut tar det tid innan vävnaden läker ordentligt. Förmodligen måste du låta området vila en längre period innan du åter påfrestar det med sadelgjorden.

Tid alltså.

Någon infektion är knappast akutell då såren läker när huden får vila.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte att det finns massa smarta människor här inne när man själv står och funderar. Min häst har sedan vi klippte henne i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande. Vi har westernsadlar med repgjordar men...
2
Svar
28
· Visningar
3 441
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka