Skavsår på hasen

B

Bapelsin

Min häst har ett skavsår på utsidan av hasen som inte vill läka. Jag vet inte hur han lyckas få skav med tanke på att jag har tjockt med spån i boxen (dock ej bädd) :confused:.
Förmodligen ligger han på samma sida varje natt, och då belastar han hasen så att skavet inte får en chans att läka. Jag tvättar rent varje dag (det har blivit lite rött och blöder ibland) med sårtvätt och sätter på mjukgörande salva. Är det någon som har tips på hur jag ska få bort skavet? Kan tyvärr inte ha pålle på bädd eftersom stallägarna inte tillåter detta.

Alla tips emottages tacksamt!

Torv rör sig mindre än spån. Många med tunga hästar i mitt stall strör med torv i stället för spån... Har dock inga egna erfarenheter av detta.

Nu vet jag inte hur det ser ut, men miit förslag är att du låter bli att tvätt och smörja, på så vis kanske skorpan blir tillräckligt hård så att den står emot nyttskav och det kan läka innifrån...Ta en titt på det och fundera om det kan vara ett alternativ.
Annars skulle jag köpt hasskydd, tvättat och luftat under dagen och smort med bivax/ringblommesalva och lagt över en kompress och satt på hasskyddet på kvällen.

Vad gäller underlaget så finns väl inte så mycket att göra om du nu redan har tjockt med strö och inte får ha bädd, men om du inte vattnar så kanske du kan prova med det, brukar hjälpa till att "sätta" ströet lite.

Tack för tipsen :D ! Ska genast ta en tur till Hööks och införskaffa hasskydd! Var hittar jag ringblommesalva någonstans?

Så lite så, hoppas att det löser problemet bara.
Ang. salvan så gör jag den själv men jag tror att det finns en salava som heter något i stil med "superbra hästsalva" (vit burk med svart text) som innehåller det, bör finnas på hööks, annars får du ta en titt i en travsportsaffär om du har någon i närheten.

Har inte Hööks den så finns den på hästbutiken mittemot (Kings tror jag den heter) en ljusgul flaska med vit kork.

Sv: Skavsår på hasen

Varje höst jag ta in hästarna är det alltid en av hästarna som får skav på utsidan av hasen, nu vet jag varför...hon är den enda som rullar sig där:crazy: trots spån som ligger på plats;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :( Fick skavsår förra sommaren och då fick...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: KesoNeso
·
M
Hästvård Behöver lite tips om vad ja ska göra med min varmblodsvalack. Han får nämligen liggsår/skavsår på haserna. Antar att det beror på...
2
Svar
21
· Visningar
2 440
Senast: bigganl
·
L
Hästvård Min halvblodsettåring har fått skavsår på hasen på båda benen. Vad kan det bero på? Värst på högra. Hon ömmar fruktansvärt när jag rör...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Lillekarl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama