Skavsår på hasen...varför?

L

Lillekarl

Min halvblodsettåring har fått skavsår på hasen på båda benen. Vad kan det bero på? Värst på högra. Hon ömmar fruktansvärt när jag rör på området och försöker göra rent.

Min gissning är att hon skaver emot väggen när hon ställer sig upp i boxen efter liggande vila. Jag har därför gjort vallar i boxen, med massor av spån mot väggarna...får se om det hjälper.

Är det någon som varit med om detta tidigare. Kan min gissning vara rätt och har någon tips på hur jag kan förebygga detta? som dessutom verkar bli ett återkommande problem. (Hon är ganska långbent och skjuter ca 1.55 i mankhöjd).

Sv: Skavsår på hasen...varför?

De kan få skavsårpå haserna när de reser sig upp ur boxen, men det ärinte från väggarna utan från glvet. Spånet eller halmen kan åka undan å så få de skavsår. Det är ganska vanligt. Se till att ha mycket strö i boxen och sköt såren väl.
Lycka till!!

Det låter som liggsår.

Flyttar hästen runt på bädden? Dvs skjuter undan den från golvet?

Gör allt du kan för att få en fast tjick bädd som ligger still. Du kanske måste lämna blött i boxen någon vecka för att få det att sätta sig.

Har sett att det finns skydd för haserna, men det har inte hjälpt på de hästar jag sett.

/C

Låter som liggsår tycker jag.Kan undvikas med tjock bädd (om inte hästen skjuver bort det förståss) eller att komplettera med en gummimatta under ströet.

Det stämmer nog... Jag har ganska lös bädd ännu, dock mkt och tjockt med spån, men på morgonen har hon vispat runt allt så det har blivit ganska tunnt i mitten.

Liknande trådar

M
Hästvård Behöver lite tips om vad ja ska göra med min varmblodsvalack. Han får nämligen liggsår/skavsår på haserna. Antar att det beror på...
2
Svar
21
· Visningar
2 440
Senast: bigganl
·
B
Hästvård Min häst har ett skavsår på utsidan av hasen som inte vill läka. Jag vet inte hur han lyckas få skav med tanke på att jag har tjockt med...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: rocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama