Skavsår mellan skinkorna?

Baldihanna

Trådstartare
Min medryttarponny har fått skavsår mellan skinkorna.
Jag rengör med svamp varje gång jag är där(1gång i veckan) men de andra har slarvat. Hästägaren är på ridlärarutbildning. Jag undrar hur jag ska få bort det...
Tacksam för all hjälp jag får!

Sv: Skavsår mellan skinkorna?

Var jättenoga med att torka torrt när du har tvättat. Det hjälper. Kan även smörja med nån mjukgörande salva efter att du tvättat+torkat.

En vän till mig hade samma bekymmer.

Hon smörjde med Helosan innan hon red så det "skulle glida på" och inte bli statiskt. Slå en signal till hästens ägare och berätta om problemet så får hon instruera de andra. Vore jag hästägare skulle jag bara bli tacksam om jag fick reda på det hela innan det blir värre.

När jag har skavsår mellan skinkorna (Ja, jag får det, sjukt störande) använder jag en salva som heter Inotyol (stavning) den är för människor men mste väl fungera på hästar också. Den är underbar. Den läker allt över en natt, klarade ett skärsår över en natt.

tvätta rent utan att försöka "skrubba" så mycket.. risk finns ju då att man river upp det igen.. sen skulle jag kleta på idomin salva eller helosan vid ridning och efter.. så det får gotta till sig emellan skinkorna under natten tex:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 086
Senast: cili
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 822
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka