Skavsår - hjälp!

Segelflygarinnan

Trådstartare
Jag har köpt "ny" sadel för några veckor sen, och jag älskar den på flera vis utom ett - den ger mig fruktansvärda skavsår! I sidan av knäväcken är helt skinnflådda! När jag provred den 15 min kände jag ingenting, men nu.. Har bara kunnat rida i den 3 gånger pga det här. Har opererat foten och haft ett uppehåll, och hoppades att knäna inte var tillräckligt härdade.. Men efter 30 min idag är såren tillbaka!
Skritt känns det inte av, men med en sprallig varmblodskorsning så är inte traven något rolig...

Sadeln är en väl inriden Billy Cook, barreltyp. Det verkar inte ligga nåt under och skava. Jag har samma jeans som jag alltid ridit i, Wrangler.

Har någon nåt tips?! Jag måste ju kunna rida! :cry:
 
Sv: Skavsår - hjälp!

usch va otrevligt! Jag har också råkat ut för det du beskriver när jag bytte sadel en gång. Problemet är ju att man faktiskt ändrar hela sin sits iom sadelbytet. Jag fick rida med ett par gamla ridbyxor tills benen hade vant sig.. Sen gick det hur bra som helst.
 
Sv: Skavsår - hjälp!

Sadeln är mkt väl insmord, förra ägarn måste smort årsbehovet på en månad. :D Chaps var ett bra förslag, synd att jag inte har råd med ett par just nu. :/
 
Sv: Skavsår - hjälp!

Är det stora skavsår? Tänkte att sån där skavsårsplast till fötter som blir som en extra hud kunde hjälpa tills benen vant sig. "Compeed" eller nåt på apoteket? Jag brukar köra det när jag går in skor eftersom jag tydligen är begåvad med nån jäkla "fullblodshud".
 
Sv: Skavsår - hjälp!

Tighta välsittande chaps var det enda som hjälpte mig när jag red i många olika sadlar (även engelska sadlar) på samma dag. Jag hade "schooling" chaps, dom är jättetighta, inga fransar, och har inte den extra längden nedanför bootsen som show chaps har, detta gör att dom är lätta att ta på och väldigt slittåliga.
 
Sv: Skavsår - hjälp!

Tja, dom är väl 5x3 cm. Smart, det ska jag testa!! Chaps har jag som sagt tyvärr inte råd med just nu; precis flyttat till gård, så det är mycket som står före på prioriteringslistan. :d
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Vet inte var jag skall lägga tråden, flytta den gärna... Igår hade jag folk som var och provred en häst. Hästen är lite speciell, inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 137
Senast: Rambolina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp