Skavsår av sadeln

alice

Trådstartare
Jag blir nog så illa tvungen att fundera på att byta ut min hoppsadeln jag har till hästen. Dels gissar jag att den inte ligger helt 100 på henne (i dagsläget ömmar hon på vä.sida om manken samt bakom sadeln, i ländryggen) samt att jag får såna ruskiga skavsår i baken :o av den. Det är en två år gammal Kieffer Donau. När jag skrittar i den får jag direkt skavsår i baken. Det spelar inte någon roll om jag använder "vanliga trosor", string eller sambons boxerkallingar. Undrar om det är fler som får skavsår i baken av sina kieffer sadlar (eller andra märken)???? :confused: Eller är det min rumpa som är extra känslig? Fick aldrig skavsår av min förra dressyrsadel. Den satt visserligen på en annan häst med en helt annan skritt än nuvarande. Samtidigt gillar jag sadeln pga sina stora knä och vadstöd. Vad finns det för andra hoppsadlar med stora knä och vadstöd???

//Alice

Sv: Skavsår av sadeln

Kan trösta dig med att du inte är ensam om skavsår, men de försvinner när du hittar rätt sadel för dig och hästen.

Fick också rejäla skavsår både här och där, men det händer inte alls längre.

Jag tror inte det beror på ett visst sadelmärke utan snarare på hur sadeln passar just dig.

mvh Jessica

Kieffer är ju ökänd för att vara obekväma....
Jag kan få skavsår ibland, om jag byter sadel, t.ex. Min häst har väldigt mkt gång, så sitter man ner och jobbar mkt kan det bli lite skav, men inte så att det är nåt problem...

Skav borde ju bero på att du glider fram och tillbaka i sadeln? Den kanske är för stor för dig, eller för hal? Hjälper det med helskodda ridbyxor? Passa på att alltid ha bomullstrosor!

Ang. sadlar med mkt stöd, så har jag en Passier Comet FS med ganska stora knä- och vadstöd (utanpåliggande) och lite djupare säte än t.ex. Pessoa. Windsor/Wellington har rejäla knästöd. Prestige Eventing, Sidney och Venezia har stora stöd och är lite djupare.

Tror i allmänhet att tyska sadlar har tendens att ha större stöd än t.ex. franska och amerikanska.

men om häste får ont måste du ju byta.. annars skulle ju en gelsits undanröja problemet med skavsår...!

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 843
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 995
Senast: Fiorano
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 490
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka