hästgalentjej04

Trådstartare
Hej,
Min ponny har börjat få jätte med lät skav. Hon får skav bak vid sadeln, vid buken ( från täcket ), hon har fått skav att att rulla sig i hagen , skav på baklåren (av att rulla sig) , vid bogen (från täcket (hon har bogskydd)). Jag har aldrig upplevt att hon varit så här känslig förut.
Vi klippte henne för ett tag sen kan det vara att pälsen bara är i en jobbig längd?
Är det för att hon har något vitamin brist?
Har ni några tips?

Om pälsen är i dålig kvalité för tillfället kan B-vitamin, rapsolja eller linfrö hjälpa. Omega 3 är viktigt för pälsens struktur och linfröolja eller rapsolja är då ett bra komplement. :)

Tillgodoser du hästens mineralbehov? Dvs. fyller behoven och att kvoterna är rätt? Får hästen tillräckligt med protein? Fick hon det när pälsen tillverkades, dvs. i somras? Den päls hästen har nu är resultatet av det foder hon fick i somras. Den pälsen går inte att göra något åt men du kan förebygga att hon får liknande problem i framtiden genom ge en väl uträknad foderstat.

Där skav redan finns, t ex under sadeln är renskinn det ultimata men då måste också platsen finnas för ett renskinn. Även i bogen kan renskinn hindra att mer skav uppstår. Bogskydd upplever jag ger mer skav så snart det är använt en dag. De behöver tvättas dagligen och täcket måste passa perfekt för att skavet inte ska bli värre.

Om pälsen är i dålig kvalité för tillfället kan B-vitamin, rapsolja eller linfrö hjälpa. Omega 3 är viktigt för pälsens struktur och linfröolja eller rapsolja är då ett bra komplement. :)
Hon får linfrökaka, magnesium, glukosamin, pellets ,minaraler , lucern.
Ska jag kanske hälla i rapsolja i den mixen också?

Hon får linfrökaka, magnesium, glukosamin, pellets ,minaraler , lucern.
Ska jag kanske hälla i rapsolja i den mixen också?

Har du analys på grovfodret? Svårt att veta vad som behövs annars :) Sen är pälsen nu ett resultat av fodret i somras/höstas, så även om hon får rätt mineraler nu är det "för sent" tyvärr...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 742
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama