S

sommardag

Vad kan man göra för att påskynda läkningen av bortskavd päls??

Sv: Skav?

Om det är själva pälsen som blivit ruggad/bortskavd vintertid så får du inte tillbaks pälsen förrän hästen sätter ny päls, dvs i samband med byte av vinterpäls till sommarpäls.

det viktiga är ju att avlägsna orsaken till skavet.
vinterskav på vinterpäls är mkt vanlig, många hästar blir väldigt känsliga just den tiden på året utan att det för den skull är utrustning som egentligen sitter dåligt. vart har du problem med skav, och till vilken grad? är det bara pälsen som är avskavd lite eller har det gått längre, så du har skav ner till bara huden på hästen?

Täcken och sadlel skav.. Och sadlarna passar, har 2 stycken som är utprovade av olika sadelmakare. Är ganska mycket skav, nästan ned till huden..

Han kommer altså inte få ny päls förren sommarpälsen kommer?

Täcken och sadlel skav.. Och sadlarna passar, har 2 stycken som är utprovade av olika sadelmakare. Är ganska mycket skav, nästan ned till huden..

Han kommer altså inte få ny päls förren sommarpälsen kommer?

Får- eller renskinnsvojlock. Han har ju tappar lite över ryggen i vinter. Kanske sadlarna inte sitter lika bra som när de blev utprovade?

Nej den får ingen ny päls förrän pälssättningen startar i vår.

din utrustning behöver det inte vara ngn somhelst fel på, om den låg bra innan vinterpälsen kom.Problemet med sk.vinterskav är HÖGST vanligt.
det man måste vara uppmärksam på är att om hästen har tendens att få vinterskav att man förebygger. använd renskinn nu när det blivit så illa,om det är påväg att vara nära huden.det är det enda som hjälper,för håren på renskinnet rör sig med hästens rörelse och orsakar därmed ingen friktion vilket andra material gör (tillochmed fårskinn).

ang.täcket så är det svårt om det gått långt. försök att byta till helt andra täcken som ligger annorlunda och som har glatt material i bogen. halvhals på täcket brukar avlasta trycket på bogen. varva flera täcken så att hästen inte går med samma täcke varje dag/dygn.

Jag tycker att Silverado Hair Moisturiser har funkat mycket bättre än jag hade förväntat mig.
Har skavhäst och trots full täckning så har han bara minimalt skav än så länge, och dessutom har det börjat växa tillbaka fortare än förra året.

Allra minst så är det jättebra som anti-skav, för det blir inte kladdigt som pälsglans och det är ju olikt det gjort för att vara anti-skav.
Även mycket för pengarna då man blandar med vatten, så räcker länge.

Jag tycker att Silverado Hair Moisturiser har funkat mycket bättre än jag hade förväntat mig.
Har skavhäst och trots full täckning så har han bara minimalt skav än så länge, och dessutom har det börjat växa tillbaka fortare än förra året.

Allra minst så är det jättebra som anti-skav, för det blir inte kladdigt som pälsglans och det är ju olikt det gjort för att vara anti-skav.

Jag skriver under på det. Jag har använt det i 4 år och har aldrig haft problem med skav. Flaskan är dessutom jättedryg, brukar räcka ett år för för mig.

Är du säker på det? Tänker på min egen häst som jag klipper på halsen, den pälsen växer ju ut igen, oavsett årstid. Men det kanske är skillnad om det skavs bort? Varför isåfall? :)

När pälsen är skavd så är det ju yttre delen av pälsen som liksom är avruggad/avkapad/skadad. Pälsstråna i botten sitter ju fortfarande intakta, och precis som den färdiga vinterpälsen på hästen inte växer och blir längre när pälsen väl satt klart sig för vintern, så växer ju inte skavd päls ut på samma sätt av den anledningen.

kl
jag tycker man ska vara försiktig med att applicera medel osv när det skavts av nästan intill huden som TS beskriver. Kan lätt bli allergiska reaktioner som gör saken värre. Att använda förebyggande på oskavd päls är en annan sak.

Och när hästen är klippt så har man klippt bort den yttre delen av pälsen och "Pälsstråna i botten sitter ju fortfarande intakta" då med. :confused:

Jag tror det är högst inviduellt om pälsen växer ut igen eller inte, men min erfarenhet säger mig att klipper man nu i janurari/februari växer inte pälsen ut igen på de flesta hästar förrens sommarpälsen kommer. Samma sak med avskavd päls.

Skriver också under på detta!!!

Först tar man bort anledningen till skavet.
Sedan på med Hair Moisturizer varje dag. Works Wonders!!!
Detta är det enda jag använder som pälsglans, spraybalsam och för skav -dagligen. Rekommenderar å det starkaste!
En annan grej som också funkar på skav, dålig man/svansväxt och liknande och som snabbar på utväxt av hår markant (!!!) är Shapleys M-T-G.

Man kan absolut få håret tillbaka på skav innan pälsbyte!
Det bästa är ju dock att förebygga... med passande täcke, sheet under, daglig applicering av hair moisturizer osv.... Själv har jag aldrig skav längre på mina hästar.

EDIT: Insåg att vi kanske inte pratar om samma hair moisturizer? Mitt är rosa, blandas ut med vatten och kommer från Healthy HairCare Products.
Denna http://www.pricethattool.com/product/Equine-Hair-Moisturizer-Healthy-Haircare-Size-16-oz.html

Så här ser M-T-G'n ut: http://www.adamshorsesupply.com/browse.cfm/4,4447.html

Senast ändrad:

fast det är skillnad vad jag erfarit av just skav, med avskavda pälshår, jmf med klippta. jag vet inte om det är att vid klippning nära huden så påverkar du dels hårsäckarna, och dels triggar du igång kanske att hästen vill hålla sig varm?
skillnad i tillväxt är det definitivt vad jag erfarit, skillnaden på en klippt häst och ett skav. sen kan det säkert vara individuellt utöver det, jag försöker prata i generella termer så gott det går.

min häst sätter inte päls när han väl är klippt, och jag klipper i slutet av november. Håller sig hela vintern utan att det växer ut mer än ngn milimeter. Flertalet hästar i stallet har svinborst utväxt eller det syns knappt att de blev klippta vid samma tid. Min har alltid varit sån, i de 8 år jag haft honom snart.

Senast ändrad:

Haha intressant för mitt är också rosa och blandas ut med vatten, och nu efter att ha kollat på bilden så ser jag att det är samma!
Hmm iof har jag inte kollat noga vad det står för tillverkare på det, vet bara att det står listat på hemsidan jag köper från som att vara från Silverado, men det kan ju vara skrivfel där på.
Eller om det är så att Silverado ocskå säljer det fast det är samma sak från båda?

Det verkar vara samma iallfall, min flaska ser också ut så.
Bra är det iallafall :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka