Skav, skav och skav

Rie

Trådstartare
Har ju inskaffat både eksemtäcke och damasker åt pållen för att förhindra mugg.
Det går väl sådär....han avskyr damaskerna. Innan jag fick hem dem körde jag med silvertejp och lakansväv men av och till hade de försvunnit under dagen.
Köpte först för stora damasker (nån som är intresserade av ett par MW Close Contactskydd använda 5 gånger?) så då fick han ska av att de åkte ner.
De jag har nu är lagom ovanför kotan men nog lite snäva runt hoven.

Nu har han skav på manken av eksemtäcket. Försökte då med regntäcke men dels så pluppade det upp lite mugg och dels så fick han skav på bogen av det.
Han har aldrig haft skav av det under resten av året så det är väl värmen som gör det.
Vad gör man?

Rie
less

Sv: Skav, skav och skav

Nu har han skav på manken av eksemtäcket. Försökte då med regntäcke men dels så pluppade det upp lite mugg och dels så fick han skav på bogen av det.
Han har aldrig haft skav av det under resten av året så det är väl värmen som gör det.
Vad gör man?

Rie
less

Jag har en häst som lätt får skav på manken. På hennes täcke har min snälla mamma sytt dit ett stycke tjockt tyg/padd, tyget har hon fått ta hem från jobbet (sjukhus) då det används för att undvika liggsår. Men de byts ju ut på sjukhus med jämna mellanrum även om de inte hunnit bli så slitna.

Jag har samma problem med min häst nu! redan första dygnet fick hon skav på ena bogen av flugtäcket :(
Det måste vara att de är lite halvfuktiga i värmen..
Bogskyddet verkade inte ha någon effekt heller :(
Skav på manken vet jag folk som ha botat genom att sy på ett nosludd, själva kanten (sömmen) på täcket skavde..
Hur gjorde du med muggen??
Min häst börjar bli röd och små, små sår ser ut att vara på väg på bakbenen :O
Jag har tvättat och smörjt med Helosan men det kanske blir värre då??
Har även Nylanders hästkräm som jag brukar använda till alla diverse åkommor ;)
Men salva kletas väl snabbt bort i blött gräs..??

När min häst fick skav på manken sydde jag på ett teddy foder från ett benskydd!! Inget skav mer!!:idea:

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit