Skav från flugtäcke

settis

Trådstartare
Köpte ett flugtäcke av märket Mark Todd igår till min ena häst som har ont av knott o flugor. Har provat spraya på henne olika insektsmedel, (inte swiften, men ska prova). Ivarje fall, jag köpte storlek 1.45 vilken hon har på de andra täckena. Satte på täcket igår kväll ca 20.30.

Idag när jag gav hästarna morgonmat i hagen så tyckte jag att det stramade åt, tänkte att täcket åker väl bakåt när hon rör sig, men det verkade ju mjukt så jag lät det sitta.Kollade även läget mitt på dagen så att hon inte skulle bli för varm, vilket om hon inte verkade vara. Tilläggas bör är att hon har vilodag idag så jag har inte haft av henne täcket. Ivarje fall när jag skulle ge dem kvällsmaten för några timmar sen (läs igår) så knäppte jag upp för att kolla så att hon inte fått skav, vilket hon hade fått nått såpass! Stackars häst, det är inte bara pälsen som har skavts bort utan en del av skinnet verkar det som. Fick ivarje fall ta av henne det, måste ju vara bättre att hon går utan än att det ligger och skaver mer resonerade jag. (Provade att släppa lite på framknäppet men jag tycker ändå att täcket ligger på skavet)

Nu kommer frågan, det känns ju som om detta skav kan ev dra åt sig mer knott å annan skit, och det kommer nog inte kännas allt för skönt för henne heller, så jag funderar på att smörja in henne med något? Tänker helosan eller idomin typ. Funderar på att åka å köpa helosansol så att det inte bränns av solen. Men om någon annan har ett bättre salvförslag mottages detta tacksamt! Skulle även vilja ha rekomendationer på bra flugtäcken, har hört att Bucas ska ha bra sådana, har någon erfarenhet av dessa?
 
Sv: Skav från flugtäcke

Ingen erfarenhet av bucas, men Börjes "egna" hör och häpna, är riktigt bra. Min herre får oftast skav av täcken, speciellt flugtäcken. Har provat bla Rambos, som han tycker om, dock lite skav vid manken. sydde på lite ludd och problemet är väck. :) Har även haft Domanis, Han rent ut sagt hatade det. Usch vad han såg ut när han haft det på. ändå blev jag rekomenderad det mot känsliga skav hästar.. Så det är inget vidare, iaf inte till min. Lånat ett Mark Todd av en kompis, som han med fick skav av, riktigt dålig passform på dom täckena.
Iaf,
Det från Börjes varvar jag med Rambo täcket. Det fungerar fin fint. :bow:
Börjes täcke finns på bole med.. kostar 349:- på Börjes tror jag, osäker på vad Bole tar.
 

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 782
Senast: traceys
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp