Skav & avskavd man.. hjälp!

J

jennyek

När jag köpte min häst för inte så länge sen, så hade han ingen man från manken och upp till halva halsen. den ser ut att ha skavts av eller liknande? kan det vara så att den gått av eller att han kliat av sig manen för att han använder ett täcke som har "hals" och går upp till där manen börjar igen.. Han har också skavsår på manken och en bit upp ifrån ett täcke eller en annan sadel han använt, kan det hänga ihop?
jag har använt täcke med hals därför att han har skavsår där de andra täckena utan hals sitter vid manken. Men han har ju ingen man kvar? kan det vara för han har täcke med hals då?

Det känns som han kommer få ännu mera skav om jag använder vanligt täcke utan hals. för halstäckerna skaver inte på manken, som de andra täckerna gör.

Vet ni några bra sätt att få skav att försvinna snabbare?
Tacksam för svar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skav & avskavd man..

Ja, det skulle ju jag kunns göra. men är så orolig att hans skav skulle bli värre eftersom skavet sitter på manken där täcket slutar...

Sv: Skav & avskavd man..

Hmm, pröva med sådant täcke som har "ludd" precis vid manken alternativt sy fast ett ludd själv:)

Sv: Skav & avskavd man.. hjälp!

Jag har använt täcken med hals till mina hästar varje vinter och har samma problem som du: de skaver av manen på halsen. Detta då de tar upp o ner halsen då de äter osv.. Så antar det är pest eller kolera...? :angel:

Liknande trådar

Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 324
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur