skav av skakelrem

fejt

Trådstartare
Min häst får skav av vänster skakelrem. Grundproblemet är att han inte spårar utan sätter vänster bak utanför och skjuter ut höger bog. Jag jobbar med det men det är svårt och tar tid då han är äldre och lite stel. Min fråga gäller inte hur jag ska jobba för att få honom att spåra utan hur jag kan skydda honom på vägen dit. Nu smörjer jag det nötta området med ett tjockt lager vaselin och det har i alla fall inte blivit något riktigt skav ännu. Ett ländtäcke under bakselen borde kanske funka? Men han blir så varm så det är bara för kalla dagar. Tacksam för tips!

Sv: skav av skakelrem

Ett väldigt tunt ländtäcke? Det finns ju reflextäcken som är väldigt tunna. Kanske hade kunnat vara något? :)

Om han blir alldeles för varm kanske du får klippa. Inte hela hästen såklart men kanske hals eller täckesklippning eller liknande.

Du kanske kan tömköra honom eller sk lång tygel övningar. Brukar vara lättare att göra övningar utan vagn bakom. Sen när han kommit över det värsta snedställningen så kan du ju köra igen.

Tack hörrni! Tömkör är det jag gör mest. Jag kör max två gånger i veckan men han gillar verkligen att dra så jag vill försöka hålla mitt schema med två x körning, tre gånger tömkörningen + ett ridpass i veckan. Han lossnar efter en halvtimme cirka och går då rakriktad så skavet kommer i början. Han är redan täckesklippt och blir inte svett nu när det är kallt så täcke funkar nu. Min man funderarde på om man kunde ändra fästet på skakelremmen på något sätt så att den löpte på utsidan av skakeln. Jag känner mig osäker...När jag läser upptäcker jag att det skulle vara en variant att värma upp honom med tömkörning innan körpass. Men det är inte alltid man hinner.

Min häst får skav av både skakelremmar och baksele på vintern. Hans vinterpäls är väldigt skavkänslig och jag har snart klätt in hela selen i ludd. :p Hindrar inte skaven helt, men blir betydligt bättre i alla fall.

Hej, menar du att skakelhållaren glider av däckeln och hämnar framför? Du kan ju variera höjden på skaklarna kanske? du kanske kan sätta ett däckelskydd på däckelns ovansida?

Nej, jag menar remmen som fäster bakselen i skakeln. Min är en sån modell som man drar längs insidan på skakeln, trär igenom ögla på skakeln och sen lindar passande antal varv tillbaka runt skakeln och knäpper fast i spänne på bakselen. Det är remmen på insidan som ger skav och jag kan inte för mitt liv tänka ut hur man kan ludda in den delen. Tack för svar!

Jaha :) bakselen. du har för lång bakselerem? Flytta fram bakselefästet på skakeln eller köp mindre eller annan modell av baksele. du ska inte behöva snurra den runt skakeln egentligen.
Pälsglans har jag under bröstan med. toppen!
Har du skaklar du kan vinkla ut så kan du ju testa det?

Kanske göra fler hål och korta remmen? Min rem går från bakselen längs skakelns utsida, igenom en ögla och sen tillbaka på skakelns utsida igen. Inget surrat och ingen rem mellan skakel och häst.

Jaha :) bakselen. du har för lång bakselerem? Flytta fram bakselefästet på skakeln eller köp mindre eller annan modell av baksele. du ska inte behöva snurra den runt skakeln egentligen.
Pälsglans har jag under bröstan med. toppen!
Har du skaklar du kan vinkla ut så kan du ju testa det?

Vilken feedback!!! Tack!

Bakselefästet går inte att flytta men jag har förut tänkt att bakselen ev är lite stor. Ska kolla igen hur det sitter för jag tror inte att det är själva snurrandet som orsakar skavet utan den sträckta remmen som måste gå där. Kanske kan posta bild så att ni får se??
Skaklarna går inte att vika ut. Ska ösa på med pälsglans och fota. Det där med känslig vinterpäls var också en tanke för på sommaren får han inget skav och det ser inte irriterat ut och det är ganska mycket päls kvar.
Tack igen!

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 716
Senast: Liten
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: Lindon
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 343
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 943
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar