Skav av sadelgjorden.

E

estero

Min medryttarhäst får väldigt lätt skav, speciellt av sadelgjorden nu under vintern. Han spänner upp magen när man drar åt sadelgjorden, så när han slappnar av igen då glider sadeln fram. Vilket leder till att han får skav. Vi har en fårskinnstunnel men det hjälper endå inte. Sen sträcker vi även alltid ut frambenen efter vi spänt.

Har ni några andra tips man kan göra för att minska skav? :)
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Du får helt enkelt se till att spänna lite i gången tills gjorden är tillräckligt spänd innan du sitter upp. Led hästen, spänn ett hål, led vidare, spänn osv.

Nu utgår jag från att sadeln och gjorden passar
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Om sadeln glider fram så ligger den inte bra och det är det som orsakar skavet. vissa hästar är känsligare för skav vintertid dessutom - är hästen klippt i sadelgjords staden?

jag hade försökt hitta en bättre gjord och sett om det hjälper. Om hästen har dåligt sadel läge kan en bättre och lämpligare gjord göra underverk. tyvärr är det ju så med skav att har det väl börjat så måste du avlasta hästen helt från den regionen för att läka skavet. en sadelgjordstunnel i fårskinn hjälper inte om det är så att sadeln åker fram och drar fram gjorden som orsakar skav. snarare blir det ju ännu mera trångt och friktion med fårskinns tunneln på. Har du några bilder på hästen sadlad så man kan se hur den ligger med gjorden osv?
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

dsc_0017_164442629.jpg

dsc_2688_172755587.jpg
img_7960_164892029.jpg


Jag hittade ingen super bra bild, men du kanske ser ungefär? Jag brukar lägga sadeln lite längre bak än normalt.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Jo jag har försökt, men eftersom han spänner ut magen så fort man nästan bara kollar på sadelgjorden så är det nästan omöjligt.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Vad fin han var!

fråga: är det i armbågs regionen din häst får skav?
mitt tips är att skaffa en längre dressyrgjord... många har som du, dvs spännena väldigt långt ner. När hästen rör sig mycket så kommer armbågen i kontakt med gjorden där spännena sitter, dvs gjorden är som mest hård och kompakt, och då blir det skav.
köp en längre dressyrgjord så att spännena hamnar högre. gärna en gjord som är utskuren lite extra just för armbågen - finns bra såna gjordar i läder! ett annat alternativ så hade jag köpt en riktigt bra (dyr) gjord med bred platta under magen, finns såna även i dressyrmodell, som ger riktigt stor rörelsefrihet för armbågen!
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

han får inte skav på armbågen, utan på magen precis bakom armbågen typ. Vi har testat med en längre gjord men det verkar inte funka.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Byta sadel vore mitt första alternativ. Sadeln ska inte glida fram.

Sen ta det lugnare när du spänner? Om man bara tar ett hål i taget (varannan sida!) och alltid spänner första så löst att den bara är där, så brukar hästarna lära sig att det inte är så hemskt med gjord och därmed slutar de blåsa upp sig.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Givetvis måste man kolla över utrustning först.
Jag hade problem med min distanshäst på längre ritter. Han fick i armhålan och inte under sadelgjorden. Spelade ingen roll vilket material jag hade på gjorden.
Blev tipsad om silonsalva som är till exemrumpor på bebisar men som även kan användas på djur. Det fungerade för oss.
// Linda
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

sadeln glider fram för han blåser upp sig och sen när han slappnar av och då åker den fram.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Annan gjord kan hjälpa, jag har en jättebra anatomiskt formad (minns inte märket nu, ska kolla upp det). Hästen har gamla ärr i sadelgjordstaden som lätt blev irriterade - men med denna gjorden har han inga problem alls.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Om gjorden glider fram ligger ju inte sadeln bra i mina ögon
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Han kan ju blåsa upp sig av obehag för sadeln också inte bara för uppblåsning
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

När sadeln åker fram brukar den vara för trång.

sätt på sympatextunnel o dra ner huden i sadelgjordstaden efter att du dragit.
Sen kanske du inte behöver dra så mkt som du gör.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Har haft en häst som var etremkänslig för skav. Provade allt som fanns, tunnlar, pads, svindyra anatomiska gjordar, salvor och fan och hans moster osv osv..MEN det som funkade var den gamla hederliga snörgjorden. Aldrig mera skav säger jag. Ful som stryk, men ack så effektiv. MEN igen, man måste vara noga med att räta ut skinnet under gjorden när man spänner. Då tar man i ena frambenet och drar det lite framåt/uppåt. Då slätas alla veck ut under gjorden.
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Men en sadel SKA inte åka fram, man ska inte behöva dra åt gjorde för att sadeln ska sitta bra om hästen rör på sig lite grann.
Sen så är ju som sagt uppblåsningen i sig ett tecken på att allt inte står rätt till. Jag tycker inte det okej att rycka på axlarna åt ett problem när hästen så tydligt uppvisar att den finner obehag av en situation!
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

jag håller med Vita_N_6520. Ligger sadeln bra åker den inte fram trots att sadelgjorden ligger löst. Men eftersom du ts är medryttare så kan du ju inte göra så mycket åt den saken. En längre gjord än den på bilderna kanske skulle kunna hjälpa kanske?
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Nej jag "rycker inte på axlarna", jag försöker hitta lösningar och söker överallt efter tips. Men han är otroligt känslig i huden och får lätt skav överallt på kroppen, så det är rätt så svårt att hitta någon bra lösning. Och jag brukar släta ut huden genom att lyfta frambenen men det hjälper inte ett dugg. Har även testat att inte spänna så hårt men det skaver endå. Men som många säger så är det nog fel på sadeln, ska försöka kolla upp hur den sitter som.
Men tack för alla svar endå, även fast alla kanske inte hjälpte så mycket!
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Han kan ju blåsa upp sig av obehag för sadeln
 
Sv: Skav av sadelgjorden.

Satt i går kväll och klädde en tunnel med renskinn:D, hästen som ska ha den är så känslig för skav just under vintern, dom har provat med allt, fårskinn m.m. Nu testar vi att klä med renskinn, både dom och vi har renskinn under sadeln, ända som funkar så att det inte blir skav, vår får inte skav av sadelgjorden men av schabrak.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
400
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 070
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Silje
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 077
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp