Skav av flughuvan

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst får skav av sin flughuva. Jag har två stycken att variera med och tar av den så fort jag har möjlighet, när vädret tillåter. Vi har högt insektstryck iår, och när det är som värst går de in vid lunch och ut igen framåt kvällen. Annars har hon den på sig dygnet runt när de går ute.
Har en Rambo med båge samt en annan billigare, lite smidigare som jag tycker sitter bra och ger ett annat tryck, men det skaver ändå bakom öronen.

Hur löser ni det? :(

Jag funderar om man kan klippa lite i en flyveil, och fästa de långa trådarna i pannluggen så hon får som hårförlängning ner över ögonen. Typ med buntband? Hon har normallång pannlugg men den räcker inte över ögonen men det finns ju lite att fästa i... Eller finns risken att hon kliar sig och hela pannluggen slits bort?
Jag vill tro att de kommer sitta tillräckligt hårt för att hänga kvar om hon ruskar på huvudet men lossna om hon tex kliar pannan mot ett träd...
Är jag helt ute och cyklar? Nån annan som har nått kanontips? :up:

Har du testat en sån i mjukt strechigt material som man trär på huvudet. De får inte min skavkänsliga häst skav av.

Har du testat en sån i mjukt strechigt material som man trär på huvudet. De får inte min skavkänsliga häst skav av.
Lägger sig inte nätet mot ögonen då? Vill ha nät som kommer bort ifrån ögonen. Men kanske värt att testa att variera med.

Lägger sig inte nätet mot ögonen då? Vill ha nät som kommer bort ifrån ögonen. Men kanske värt att testa att variera med.
Det har inte legat emot ögonen på min häst. Nätet är ju stort och står ut en hel del. Men klart att det kan om de kliar sig. Men jag har inga irriterade ögon på mina hästar.

Har samma erfarenhet som @oxo. Det är den enda varianten som fungerar mot skav och ligger inte ann mot ögonen. Jag köper full fast hästen drar cob. Då får hon solskydd för bläsen också :up:.
Dock plockar hon av sig dem med jämna mellanrum, men de är ju inte så dyra så jag har köpt på mig ett gäng. Modellen är från Hööks.

Vädret utlovar skurar och då vill jag helst inte ha nån huva alls. Grimma med flugpannband går bort för de har skog i hagen.

F6481D4C-F9B1-4855-8DCE-25D74DF8A8E5_zpstzpyrykj.jpg

Får se hur länge de sitter. Hästen verkar nöjd och inga rinnande ögon efter ett dygn iaf :)

Liknande trådar

Utrustning Min häst har nästan ingen lugg kvar pga att flughuvan skaver bort den. :( Han måste ha huva med öron men finns det någon modell som kan...
Svar
19
· Visningar
1 855
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva...
2
Svar
26
· Visningar
2 117
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter