T

Tintomara

Usch...mitt hjärta brister. Cyklade förbi en skatunge idag som satt och såg totalt övergiven ut på en cykelbana. Stannade bredvid den och den rörde sig inte nämnvärt, vickade lite på huvudet och stapplade ett par steg.

Jag kunde inte göra nåt åt det och usch, det var bland det värsta jag varit med om.

Vad 17 gör man i den situationen?

En annan hemsk sak var hur många personer som bara cyklade förbi utan att bry sig ett enda skvatt att den satt där.

Usch. Jag känner mig som världens sämsta person.

Sv: Skatunge

Slår ihjäl den? Om den är skadad dvs
Annars ingenting, försöka få den att skutta iväg från cykelvägen. Dock skulle jag inte ha tagit i den

Nirak

Huvvaligen stackars liten :cry: Finns det nåt som mitt hjärta blöder av så är det djur som far illa. Jag tror dock inte att du kunde ha gjort så mycket. Vi får hoppas att mamma skata fanns i närheten.

//aemaria

Slår ihjäl den? Om den är skadad dvs
Annars ingenting, försöka få den att skutta iväg från cykelvägen. Dock skulle jag inte ha tagit i den

Nirak

Svårt att veta om den var skadad. Den stapplade lite när den gick, men det gick inte att snabbt se om det var från skada. Dock stod den blickstilla, rörde mest bara huvudet lite.

Usch. Var supertrött efter att ha pluggat hela helgen och sovit för lite, och detta blev jobbigare än annat...

Sånt där är ju svårt att veta. Men den kanske bara var lite förvirrad efter att ha ramlat ur boet? Man brukar ju se om tex. en vinge är bruten eller liknande.
Du hade nog inte kunnat göra så mkt mer. Det var ju bra att du stannade och kollade läget iaf. Oftast sköter sig naturen av sig självt utan vår inblandning
Hade den inte varit uppenbart skadad så hade jag nog inte heller ingripit

Nirak

Den försökte nog hålla sig så stilla som möjligt för att ingen skulle märka den?Du kunde nog inte göra så himla mycket mera, mamma skata brukar vara i närheten.:) Bara hålla tummarna på att den får överleva och bli en stor stark skata!

Sånt där är ju svårt att veta. Men den kanske bara var lite förvirrad efter att ha ramlat ur boet? Man brukar ju se om tex. en vinge är bruten eller liknande.
Du hade nog inte kunnat göra så mkt mer. Det var ju bra att du stannade och kollade läget iaf. Oftast sköter sig naturen av sig självt utan vår inblandning
Hade den inte varit uppenbart skadad så hade jag nog inte heller ingripit

Nirak

Svårt att se med vingarna. Fågeln var ju lite ihopkrupen hela den.

Jo, naturen sköter sig ofta själv och det var ju lite därför jag inte gjorde något mer också. Men blä. Det är jobbigt att se djur som är så uppenbart förvirrade, i vilket fall.

Den kan säkert mycket väl ramlat ur boet, det finns rätt många träd och så i omgivningen. Men det kändes svårt att gå därifrån...

Jag har fått för mig att skatungar ger sig ut ut redet rätt tidigt. Men att de är övervakade och blir matade av föräldrarna. Jag har sätt massa skatungar genom åren på backen och i träd som bara sitter still och väntar på att bli matade av föräldrarna. Jag har iallafall alltid trott att de inte är övergivna.

Du gjorde rätt.

Tack. Behövde höra det, för jag kände mig som världens mest okänsliga person som cyklade därifrån...

Trilla skrev:
Den försökte nog hålla sig så stilla som möjligt för att ingen skulle märka den?Du kunde nog inte göra så himla mycket mera, mamma skata brukar vara i närheten. Bara hålla tummarna på att den får överleva och bli en stor stark skata!

Japp, får hoppas på det, och att ingen huskatt tyckte att den var ett lätt byte.:crazy:

Jag har fått för mig att skatungar ger sig ut ut redet rätt tidigt. Men att de är övervakade och blir matade av föräldrarna. Jag har sätt massa skatungar genom åren på backen och i träd som bara sitter still och väntar på att bli matade av föräldrarna. Jag har iallafall alltid trott att de inte är övergivna.

Ah, ok. Tack. Det var den första skatungen jag sett, och den första fågel jag sett som inte brydde sig ett skvatt om cyklister som trampade förbi 1m från den.

Nu kan jag känna mig lite lättare iaf. Tack allihopa.

Jag hittade en skatunge en gång. Jag märkte den faktiskt var skadad i ena vingen. Jag fångade in den, ringde fågelcentralen som gärna tog emot den OM jag först åkte till veterinären och kollade vingen. För om den var bruten så skulle den avlivas. Tog fågelungen i en låda, åkte spårvagn till veterinären som kollade och konstaterade den var bruten. Dom avlivade den gratis eftersom det var deras policy med vilda djur.

Så med andra ord, ring Nordens Viltrehabilitering i Stockholm och fråga om råd.

http://www.nordensviltrehab.se/

Jag hittade en skatunge en gång. Jag märkte den faktiskt var skadad i ena vingen. Jag fångade in den, ringde fågelcentralen som gärna tog emot den OM jag först åkte till veterinären och kollade vingen. För om den var bruten så skulle den avlivas. Tog fågelungen i en låda, åkte spårvagn till veterinären som kollade och konstaterade den var bruten. Dom avlivade den gratis eftersom det var deras policy med vilda djur.

Så med andra ord, ring Nordens Viltrehabilitering i Stockholm och fråga om råd.

http://www.nordensviltrehab.se/

Tack för tipset. Nu är det för sent att göra något denna gång, men jag ska ha det i åtanke om jag hamnar i den situationen igen!

jag har tagit hand om jätte många vilda djur
tyvärr klarar dom sig nästan aldrig så helst ska man låta djuren vara å låta naturen ha sin gång

men om djuret plågas så kan man ju avliva den eller nått =/

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vet inte vad jag vill med tråden mer än att få ur mig allt... Alltså usch jag är så himla ledsen, det gör ont i hjärtat. En dag kom...
Svar
11
· Visningar
2 379
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama