Skatteverkets tjänst för att räkna ut avdrag för förbättringsutgifter

Islandshästryttare

Trådstartare
Någon som har använt den? Har sålt vår lägenheten och gjorde nytt kök 2016. Bytte ut ett kök som var från slutet av 60-talet. Man ska ju välja i hur bra skick det var när man flyttade in på en skala mellan 0-10. Ja allt fungerade men var inte mer. Hade skåpstommar som inte riktigt höll ihop, hyllor som rasade om man belastade dem för tungt t.ex. Kyl och frys fungerade och spisen fungerad allt på utom ena plattan. Valde en tvåa på skalan mellan 0-10 hur det var när man flyttade in (vi flyttade in 2009) och en 10a hur mycket bättre det nya köket var. Men det blir ju en subjektiv bedömning av mig. Fick då fram hur mycket jag får göra avdrag för. Är det rimligt med en tvåa i skicket när vi flyttade in på deras skala? Vad kan SKV kolla i efterhand? Har inga kort på det gamla köket så det är ju svårt att bevisa något i efterhand.
 
Kan du länka den där skalan? Väntade ni mellan 2009 till 2016 innan ni gjorde om köket låter det som att det var ett ganska funktionellt kök, med en tvåa det hade kanske varit mer akut att fixa än att vänta 7 år. Men jag har inte sett skalan (ser den inte här https://www.skatteverket.se/privat/...hnybyggnad.4.6d02084411db6e252fe80009228.html), det verkar vara högst subjektivt och som du säger, hur ska Skatteverket kolla upp det?

Jag ska också deklarera avdrag nästa år så är nyfiken på den där skalan! Mitt kommer dock räknas som helt avdrag för det var badrum och jag drog om rör och gjorde om planlösning.
 
Kan du länka den där skalan? Väntade ni mellan 2009 till 2016 innan ni gjorde om köket låter det som att det var ett ganska funktionellt kök, med en tvåa det hade kanske varit mer akut att fixa än att vänta 7 år. Men jag har inte sett skalan (ser den inte här https://www.skatteverket.se/privat/...hnybyggnad.4.6d02084411db6e252fe80009228.html), det verkar vara högst subjektivt och som du säger, hur ska Skatteverket kolla upp det?

Jag ska också deklarera avdrag nästa år så är nyfiken på den där skalan! Mitt kommer dock räknas som helt avdrag för det var badrum och jag drog om rör och gjorde om planlösning.

Jag har inte hittat någon definition av skalan tyvärr. När man använder sig av tjänsten så ska man gradera det mellan 0-10 vilket gör det väldigt luddigt eftersom det inte finns några definitioner av den. Vad jag har hittat iallafall.
 
Jag har inte hittat någon definition av skalan tyvärr. När man använder sig av tjänsten så ska man gradera det mellan 0-10 vilket gör det väldigt luddigt eftersom det inte finns några definitioner av den. Vad jag har hittat iallafall.
Vilken av tjänsterna är den på, för den finns inte på den uträkningstjänst jag testade på Skatteverkets hemsida.
 
Aha, jag kom inte till skalan eftersom allt mitt räknas som grundförbättring. Men "låtsas-räknade" som att jag gjort en vanlig renovering och då kom jag till skalan.

Jag tror du bara får göra en rimlig avvägning. Det står att du ska uppge hur skicket var när ni flyttade in, där 0 = helt utslitet och 10 = helt nytt. Eftersom ni bodde med det i 7 år innan renovering kan jag inte tänka mig att det räknas till den nedre halvan av skalan, utan som ett helt funktionsdugligt men inte splitternytt kök såklart. Jämfört med 0 = man kan inte använda det/flytta in alls innan det är renoverat, dvs ur funktion avseende typ rör, avlopp, spis, rubbet helt utslitet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp