skatta för parkeringsplats på jobbet?

Sv: skatta för parkeringsplats på jobbet?

Det är de som utnyttjar förmånen som riskerar förmånsbeskattning. Har arbetsgivaren ingen kostnad för parkeringsplatsen (ingår i lokalhyran/finns inga) uppstår heller ingen förmån.

Det är de som utnyttjar förmånen som riskerar förmånsbeskattning. Har arbetsgivaren ingen kostnad för parkeringsplatsen (ingår i lokalhyran/finns inga) uppstår heller ingen förmån.

I det här fallet betalar arb.givaren rätt rejält för de där platserna.

Gah

Ja, då hade jag nog faktiskt inte vågat chansa, jag är väldigt oförtjust i skattesmällar i nacken.

Har arbetsgivaren ingen kostnad för parkeringsplatsen (ingår i lokalhyran/finns inga) uppstår heller ingen förmån.

Jo, parkeringsplatsen kan ha ett förmånsvärde även om det inte är en merkonstnad för arbetsgivaren. Måttet är vad motsvarande plats skulle kosta för någon annan.

Vilken lättnad när jag kom hit i tråden.. har aldrig ens tänkt på att den fria parkering skulle beskattas. Men tolkar jag dig rätt så ska min inte det eftersom marken jag parkerar på tillhör fastigheten och upplåtes gratis även till kunder/gäster i mån av plats.

Nja, Skatteverket kan ju låta förmånsbeskatta dig flera år bakåt i tiden och då kan det bli kännbart. Men risken att det ska hända är nog... ...måttlig.

För min del var den mycket måttlig, skulle jag säga. Skatteverket brydde sig inte om mig, utan om arbetsgivaren. De var på företaget i säkert ett par år om att vi anställda som använde p-huset skulle förmånsbeskattas.

Lösningen blev alltså att arbetsgivaren började ta betalt av oss för parkering. Vi betalade mindre än marknadsmässig avgift men skatteverket var nöjda. (Sedan dess har avgifterna höjts för att företaget ska dra in pengar, nu betalar jag 800/mån:arghh:)

Vilken lättnad när jag kom hit i tråden.. har aldrig ens tänkt på att den fria parkering skulle beskattas. Men tolkar jag dig rätt så ska min inte det eftersom marken jag parkerar på tillhör fastigheten och upplåtes gratis även till kunder/gäster i mån av plats.

---ta bort mitt inlägg, tillförde inte ngt till diskussionen

Det KAN anses vara förmån trots att det ingår, men jag tror att man får ha en väldigt attraktiv plats i så fall. Mitt i stan, där alla andra p-platser kostar mycket per månad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 534
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross