skatta för parkeringsplats på jobbet?

tanten

Trådstartare
I DN rapporteras om en polischef som parkerat i polisens garage och nu ska skatta för det.

Hur räknas sånt?

Anledningen till att jag frågar är att mitt jobb hyr några platser på - just det - polisens parkering. Det har inte fallit mig in att det skulle vara något jag skulle skatta för. Och hur beräknas värdet? Schablon? Det borde väl vara stor skillnad mellan en storstad och min lilla stad.

Red ut det här år mig. Jag fattar inte.

Sv: skatta för parkeringsplats på jobbet?

Jo, det är så. Om företaget hyr parkeringsplatser som de låter sina anställda använda, så ska man förmånsbeskattas för det. Om jag hade varit på jobbet hade jag kunnat komma med mer fakta än så här...men det finns säkert information på skatteverkets hemsida.

Vi får skatta för våran plats. Kostnaden ca 140 kr/månad efter skatt. Min arbetsplats ligger centralt i Göteborg.

Skatteverket räknar med vad det skulle kosta att parkera i samma område. Så jämför med vad det skulle kosta att hyra en parkering privat i närheten.

På mitt jobb var det arbetsgivaren som skatteverket jagade när vi hade gratis p-platser - inte oss enskilda anställda. Skatteverket ville att företaget skulle beskatta oss. Lösningen blev istället att vi fick börja betala för att parkera.

Vi förmånsbeskattas med 8 kr/timmen som vi är parkerade på jobbet mellan 10 - 19. :meh:

*kl*

Men om företaget själv äger marken där man parkerar, ska man förmånsbeskattas då? Jag har jobbat på flera jobb som haft parkering för sina anställda men har aldrig förmånsbeskattats :o

Det beror väl på om företaget ligger i Korpilombolo eller i centrala Stockholm?

Se Hermelins svar om marknadshyror.

Vi betalar också just för att slippa beskattas. Men nu bor jag betydligt närmare korpilombolo än storstan så det är högst symbolisk summa för motorvärmarstolparna vi betalar.

Det kan hända att du borde skatta för det, men det borde din arbetsgivare ha koll på och administrera via din lön. Skatteverket skriver:

Förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen för dig med egen bil är i princip en skattepliktig förmån. Detta gäller oavsett om du har tillgång till egen parkeringsplats eller endast kan välja plats i mån av tillgång. Förmånen värderas till marknadsvärdet, d.v.s. vad det hade kostat dig att själv betala för motsvarande parkering. I vissa fall ska något förmånsvärde inte beräknas. Så kan vara fallet om arbetsgivaren har behov av garage eller uppställningsplats för bilen. Ett sådant behov kan vara att bilen används regelmässigt i tjänsten. För att beräkna värdet av fri parkeringsplats p.g.a. att bilen används regelmässigt i tjänsten kan man hämta vägledning från reglerna om bilavdrag vid resor mellan bostad och arbetsplats när kravet om tidsvinst inte är uppfyllt

Sida 13 http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae269/1392623692230/33035.pdf

På alla mina jobb har företaget hyrt lokal inkl. parkeringsplats. Alltså att vi har fått ställa oss precis utanför jobbet. Ska jag betala för det? Tror inte jobbet hyr endast parkeringsplatserna utan marken runt lokalen ingår eller vad man ska säga.

Och jag har haft många jobb där man hyrt parkeringsplatser för det inte finns någon gatuparkering att tillgå. Och då kan det innebära flera tusen per månad i förmånsvärde.

Jag förmånsbeskattas för min parkering (varmgarage), det började beskattas för några år sedan.

*kl*

Men om företaget själv äger marken där man parkerar, ska man förmånsbeskattas då? Jag har jobbat på flera jobb som haft parkering för sina anställda men har aldrig förmånsbeskattats :o

På alla mina jobb har företaget hyrt lokal inkl. parkeringsplats. Alltså att vi har fått ställa oss precis utanför jobbet. Ska jag betala för det? Tror inte jobbet hyr endast parkeringsplatserna utan marken runt lokalen ingår eller vad man ska säga.

Vem som äger p-platserna spelar ingen roll. Det är ju löneförmånen som arbetstagaren ska skatta för.

Och jag har haft många jobb där man hyrt parkeringsplatser för det inte finns någon gatuparkering att tillgå. Och då kan det innebära flera tusen per månad i förmånsvärde.

Mitt jobb hyr några platser på en större parkering som "hör till huset". Det finns gatuplatser men själva vitsen är att vi ska ha motorvärmare.

Men ska jag alltså tolka er rätt så ska jag överlåta bekymret till arbetsgivaren. Som sagt i förbigående att de där p-platserna låtsas vi inte om ;)

Det kan komma surt efter, SKV kan ju ha en annan uppfattning än arbetsgivaren och kräva er på pengar.

Vi hade tur på ett ställe, revisorerna sa ifrån innan SKV gjorde det, sedan fick vi hyra p-platserna själva.

Men ska jag alltså tolka er rätt så ska jag överlåta bekymret till arbetsgivaren. Som sagt i förbigående att de där p-platserna låtsas vi inte om ;)

Nja, Skatteverket kan ju låta förmånsbeskatta dig flera år bakåt i tiden och då kan det bli kännbart. Men risken att det ska hända är nog... ...måttlig.

Är de bara de som kör bil till jobbet som beskattas? Hur kollar man detta i så fall?

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 534
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross