Skärpt säkerhet efter allvarlig ridolycka

(Piteå Tidningen)
Efter olyckan i oktober då en kvinna skadades svårt vid lastning av en häst jobbar nu Älvsby ryttarförening ännu hårdare med sina säkerhetsrutiner. - Vi har haft bra rutiner men de går alltid att förbättra, säger Torgny Carlsson, klubbens vice ordförande. Det var i början av oktober som en...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skärpt säkerhet efter allvarlig ridolycka

Jag skulle aldrig ta på mig en säkerhetsväst när jag lastar, och jag hoppas inte att de kommer lära ut det heller.

Hjälm är ju bra, men klädseln bör vara så att man kan röra sig så smidigt som möjligt och det tycker jag inte man kan med en väst..

Håller absolut med dig! Tänk bara att ta sig under frambommen med en säkerhetsväst på? Det känns inte optimalt.

En RID-olycka när hästen lastades. Försökte hon rida in hästen i kärran eller? :confused:

Lastning är ju det farligaste man kan göra när man håller på med hästar, det har jag hört/sett/läst forskning om många gånger. Men jag undrar om hjälm och säkerhetsväst är att rekommendera ändå?

I stort sett alltid när det gäller olyckor med hästar så ska det till mer säkerhetsutrustning så blir det säkert anses det. Ofta tycker jag det som fattas är sunt hästförnuft, sätten man gör det på vare sig det gäller lastning, leda hästen, rida i skogen osv är inte säkra, utrustningen är helt ok. Och inte sällan är det ohanterade, ouppfostrade eller stallmodiga hästar inblandade! Vad hände med det sunda förnuftet och den viktiga hästkunskapen? Eller är det jag som blivit för gammal och inte hänger med utvecklingen? :confused:

I stort sett alltid när det gäller olyckor med hästar så ska det till mer säkerhetsutrustning så blir det säkert anses det. Ofta tycker jag det som fattas är sunt hästförnuft, sätten man gör det på vare sig det gäller lastning, leda hästen, rida i skogen osv är inte säkra, utrustningen är helt ok. Och inte sällan är det ohanterade, ouppfostrade eller stallmodiga hästar inblandade! Vad hände med det sunda förnuftet och den viktiga hästkunskapen? Eller är det jag som blivit för gammal och inte hänger med utvecklingen? :confused:

Nu behövde jag inte skriva det själv ;)

*delvis kl

Jag undrar också vad som gjort att man ersatt god hästhantering och sunt förnuft med säkerhetsvästar. Då jag började rida -91 visste man inte vad en säkerhetsväst var. Jag använde det först på 00-talet vid hoppning och då tyckte jag det var bra (förutsatt att det är en välpassande och smidig väst).
Många ggr ser man barn som lär sig rida hängandes i en stel och otymplig och ofta för stor väst. Jag lovar att många av de "fumliga" avtrillningarna inte skett om ryttarna kunde parera lite oplanerade rörelser med balans och smidighet.

Jag är inte emot användadet av väst, jag har det som sagt gärna vid tex hoppning. Men grunden i säker hästhantering är just säker hästhantering - att lära sig hur hästar fungerar, lära sig vett i umgänget med dem och att tänka efter före. Man kan aldrig ha så mkt skydd att man aldrig kan skadas. Därför är det i slutändan alltid hanteringen som avgör utgången av incidenter.

Precis! Kunde inte sagt det bättre själv! :)

När jag började rida så var hjälmen en sak med gummiband under hakan, säkerhetsvästar fanns inte ens! :angel:

Jag minns när en kompis skaffade säkerhetsväst till sin dotter som var runt 10 år på den tiden. Det visade sig att det blev just som du säger, västen var orsak till att ungen trillade av! :crazy:
En gång höll ungen och hennes kompisar på och lattjade på stallplanen (utan hästar) och hon hade västen på. Hon trillade omkull och det visade sig att hon kunde inte, hur mycket hon än försökte, resa sig upp igen! :eek:
Kompisen tänkte då herregud om ungen trillat av ute i skogen, då skulle hon ju bli liggande vare sig hon var skadad eller inte!
Där fanns ju då också svaret varför ungen varit så klumpig när hon red med västen!

En annan sak jag ofta tänker på är de ponnytjejer som hade häst samtidigt som mig på i samma stall. De red som galningar ute, att de inte blev påkörda är ett under! Bland annat så var full galopp genom en vägtunnel (noll sikt) skiiiitkul! :crazy:
De hade säkerhetsvästar, godkänd hjälm och säkerhetsstigbyglar. Säker ridning va? ;)

Hjälm brukar jag har när jag lastar/lasttränar framförallt unga hästar eller hästar som inte åkt så mycket. Men säkerhetsväst vid lastning nej tack det blir för klumpigt

De hade säkerhetsvästar, godkänd hjälm och säkerhetsstigbyglar. Säker ridning va? ;)

Men du vet väl att det är mkt bekvämare att skylla skador och olyckor på tillverkaren av säkerhetsutrustning, ridskolans bristande säkerhetskrav, att det inte finns lagstiftning mot än det ena än det andra, istället för att helt sonika bara lära sig vett och hästhantering eller erkänna sin egen brist däri ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Piteå Tidningen) ÄLVSBYN Dagen efter olyckan då en kvinna skadades allvarligt vid lastning av en häst, är stämningen dämpad hos Älvsby...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: Nanook
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix