Skarpa reaktioner på SVT:s hoppklipp

"Vi är rädda om hästarna, som är fantastiska och väldigt snälla. Stjärnorna, som vi kallar gänget, är ju egentligen inte ryttare och vi är supernoga med att berätta hur viktigt det är att snäll mot hästen och att inte hålla balansen i tygeln, säger Anna Wallberg."

Rädda om hästarna??? Kallar dem stjärnorna? Det är möjligt att de är stjärnor - på sitt område - och då ska de hålla sig där. Berätta att vara snäll mot hästen och inte dra i tyglarna och dunsa i ryggen??? Ja, berätta är väl en sak men att göra är en helt annan, det vet alla seriösa ryttare. Inte är de väl medvetet elaka men att inte dra i munnen eller dunsa i ryggen har inget med snällhet att göra. Det handlar om lång tid av träning.
Hästarna är fantastiska och väldigt snälla, ja, det är just det som är deras problem. De finner sig i att bli behandlade på detta sätt men det ger inte sk kändisar rätt att använda dem för att få fifteen minutes of fame. Tyvärr, när det gäller kändisskap och pengar står sig djurskydd slätt.
Nä, måtte detta spektakel ta slut

Det hjälper inte hur många gånger någon blir uppmanad att inte dra i tyglarna eller dunsa ner på ryggen. Man lär sig det genom övning och bra instruktioner och inte genom tillsägelser

Jag är lite ambivalent. vilken nybörjare som helst och många betydligt mer vana ryttare gör samma fel. problemet med Stjärnornas hoppning är att kändisarna ( ofta b-kändisar) börjar hoppa och ofta tävla långt innan de kommit då långt i sin utbildning att det är lämpligt att hoppa.

Inslaget hade inte varit populärt om de varit utbildade nog, för då hade det varit betydligt färre dåliga språk.

Jag har inte sett kändis-hoppningen och hade ingen aning om att ryttarna var totala nybörjare. Varför måste de hoppa är min spontana reaktion?
En smart utformad, anpassad WE-bana hade ju kunnat ge massor av dråpliga misstag som inte skadar hästen? En del skulle kunna vara avsutten i stil med agility för hundar?
Så att svårigheten ligger mer i att utföra uppgifter än att rida.
Man hade kunnat få ner hastighetn till skritt och trav huvudsakligen för att få bort dunsandet och så på med bettlösa träns typ sidepull för att skona munnarna?

Det hjälper inte hur många gånger någon blir uppmanad att inte dra i tyglarna eller dunsa ner på ryggen. Man lär sig det genom övning och bra instruktioner och inte genom tillsägelser

Jag är lite ambivalent. vilken nybörjare som helst och många betydligt mer vana ryttare gör samma fel. problemet med Stjärnornas hoppning är att kändisarna ( ofta b-kändisar) börjar hoppa och ofta tävla långt innan de kommit då långt i sin utbildning att det är lämpligt att hoppa.

Inslaget hade inte varit populärt om de varit utbildade nog, för då hade det varit betydligt färre dåliga språk.

Absolut, jag är inte den som slår mig för bröstet och anser att jag är felfri och många ryttare både erfarna och nybörjare gör saker som inte är så bra för hästarna. Men en viktig skillnad är att man lägger sig på den nivå som man är som ryttare. Duktiga tränare/ridlärare vet också hur de ska hjälpa eleverna till god ridning. Nu säger jag inte att dessa tränare till "stjärnorna" inte är bra men de tar på sig ett, enligt all ridlära och sunt förnuft, "omöjligt" uppdrag.

Jag har inte sett kändis-hoppningen och hade ingen aning om att ryttarna var totala nybörjare. Varför måste de hoppa är min spontana reaktion?
En smart utformad, anpassad WE-bana hade ju kunnat ge massor av dråpliga misstag som inte skadar hästen? En del skulle kunna vara avsutten i stil med agility för hundar?
Så att svårigheten ligger mer i att utföra uppgifter än att rida.
Man hade kunnat få ner hastighetn till skritt och trav huvudsakligen för att få bort dunsandet och så på med bettlösa träns typ sidepull för att skona munnarna?
Jag tycker man ska skippa hela skiten men "kändisryttare". De får hålla sig till sina arenor. Istället tycker jag man ska satsa på att låta unga ryttare få en chans. En ren ridskoleryttar-klass t ex. Eller som vi har fått i Skåne, senior cuper i dressyr och hoppning.

Jag tycker man ska skippa hela skiten men "kändisryttare". De får hålla sig till sina arenor. Istället tycker jag man ska satsa på att låta unga ryttare få en chans. En ren ridskoleryttar-klass t ex. Eller som vi har fått i Skåne, senior cuper i dressyr och hoppning.

Jag ser inget fel i att ha en kändis-tävling, men det får ju inte vara på bekostnad av hästarnas välbefinnande.

Jag kan tycka att det är obegripligt att de inte lär ut det grundläggande innan de får börja hoppa. Minimum är väl förfan att kunna hålla i manen. Jag tycker hela grejen är vidrig och har alltid tyckt. Det ÄR på bekostnad av hästarna och inte det minsta roligt eller sevärt

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 16 november tittar SVT:s Dold närmare på djursjukvården. Här kan du se en trailer inför programmet. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Även Stjärnhoppningens hopptränare Lena Bredberg reagerade på trailern som SVT la ut igår. Efter att det aktuella avsnittet filmats...
Svar
0
· Visningar
661
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets deltagare i Stjärnhoppningen med finalen på Sweden International Horse Show på Friends Arena slipar formen hos Nyby Torshälla...
Svar
0
· Visningar
351
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets deltagare i Stjärnhoppningen med finalen på Sweden International Horse Show på Friends Arena slipar formen hos Nyby Torshälla...
Svar
2
· Visningar
654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka