Skapa Delägarkontrakt

Elise

Trådstartare
Hemligt nick då personen ifråga självklart inte får veta om detta, det är ju en surprise :idea:

Jag vänder mig till er kloka och väl pålästa bukefalister för att få råd och bra att ha tips! :bow: Ber dock redan i förväg om att jag endast behöver input´s på HUR man ska skriva och VAD som ska finnas med, eventuella funderingar om det är "så bra"/"så smart" osv är redan genomarbetat och detta är någon jag verkligen vill göra :)

Som rubriken avslöjar så ska jag knåpa ihop ett delägarkontrakt, har letat ihjäl mig både här och på nätet men hittar inget som helst underlag att arbeta ifrån :( därför jag behöver er hjälp :p Min häst´s delfodervärd ska alltså numera bli delägare, detta ska h*n få i julklapp och jag känner att jag kanske kommit på den ultimata presenten :bump: Sättet jag gör det på kan jag avslöja efter jul ;)

så VAD ska man skriva? Jag tänkte om man kanske skulle utgå ifrån ett vanligt delfodervärdskontrakt och lägga till/ta bort delar, det jag vill ska ingå är att nya delägaren inte har rätt till någon som helst ekonomisk ersättning för hästen, om han säljs/avlivas/saker säljs osv...Med saker så menar jag självklart de han äger upp tills idag, då jag betalat allt det själv. Vad behöver man mer? detta är ju något som löper på tills han får avsluta sina dagar, så något slutdatum behöv ju inte, men självklart lite regler om något skulle gå åt pipan?!

Ja ge mig TIPS, IDÉER, FUNDERINGAR!!:bow::bow:
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Vilken vacker present!

Men jag blir lite fundersam: du vill skänka bort ett delägarskap av hästen. Men den som får delen av hästen ska inte få några pengar om hästen säljs? Då är ju personen inte delägare?

En delägare har ju lika stor rätt som du att besluta kring eventuell försäljning och liknande, och bör ju då få samma ekonomiska rätt som du?

Utrustningen är väl rätt okomplicerad: det är väl inte utrustningen du skänker bort?

Eller hur har du tänkt?
Om det är ett delägarskap som bara innebär förpliktelser i form av kostnadsansvar för veterinärkostnader, försäkringar, vaccinationer och liknande, så är det ju inte mycket till gåva.

Att få en halv häst till skänks men inte kunna ha inflytande över ev. försäljning och liknande, är heller inte mycket till gåva.

Om nuvarande FV inte kan ha kvar, utan behöver avyttra sin ägda del, kan det vara viktigt att ha med i kontraktet att hästen ska återgå i din ägo utan att du ska behöva betala något (detta kan ju också bli ett scenario).
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Tack :bow:

Ja just de du målar upp det på ett annat sätt än jag tänkt, men det är ju mer så som du sist skriver att om FV inte kan/ska ha kvar delägandet så vill inte jag bli betalningsskyldig :) Vad beträffar utrustningen så tänkte jag mer att den tillhör ju hästen även om jag "äger" den säg att FV t.ex. vill köpa en ny sadel, men vill då först sälja den förra men detta är ju "min" sadel även om den är hästens, ah nu svamlar jag men hoppas du hänger med :p

Men det är klart om man båda äger så kan ju inte bara en sälja heller :idea: hihi skyller på att jag ligger hemma sjuk och huvudet gör ont ;) Alltså redan idag så delar vi på de flesta kostnader så på det området ändras inget utan jag vill att FV ska känna att h*n äger hästen, lika som jag, så vi gemensamt kan fatta beslut som vi redan gör idag, så för oss båda är detta mer än formalitet :D
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Jag måste hålla med Krydd, att det är en fin gåva, åtminstone i tanken, men blir det så egentligen?

Utrustningen är enkel, det är bara att behålla den och låna ut den till din nya delägare, då har denne ingen rätt att sälja etc.

Egentligen kunde man säga det samma om hästen, att skänker du inte bort den har du inga problem men nu vill du alltså skänka bort halva hästen med förbehållet att du fortfarande äger hästen och det är du som får alla pengar vid en eventuell försäljning. Jag vet inte om ett sådant ägarskap ens är juridiskt möjligt.

Vad händer om du flyttar - tar du med dig hästen då? Vad händer om du vill sälja men inte fodervärden? Eller tvärt om. Vem betalar försäkringen, framförallt livdelen som tillfaller dig enligt dina villkor? Vad händer om fodervärden vill byta stall? Eller du?

Samägande är knepigt och har fått många hjärtevänner att säga upp bekantskapen. När en äger är det den som har sista ordet och ansvaret, är det två som äger lika mycket blir det automatiskt mer komplicerat.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Som jag skrev tidigare så blev det lite fel tänkt! Självklart ska vi äga 50/50 :) och vad gäller farhågor som ovänner osv så kan jag bara säga been there done that! Och som jag också bad om vill jag gärna inte att den delen belyses då jag anser mig lite på min vän, vi är oftast ute tillsammans och jobbar ihop med allt, så detta har aldrig känts mer naturligt :D

Jag vet som sagt bara inte hur man ska formulera ett kontrakt, är summan av kardemumman att de endast behöver stå att vi båda äger lika mkt samt delar på kostnader som rör hästen?! De känns väldigt enkelt men de kanske räcker? :confused:
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Det är snarare ett gåvobrev du är ute efter, äger man femtio procent har man lika rätt till "varan", det du behöver göra är att friskriva dig från alla eventuella fel och om det går att får till något om att ni har förköpsrätt till den andres 50%.

Googla på gåvobrev så hittar du nog en del matnyttigt.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Har läst på lite, går ju att göra en variant på gåvobrev! Men verkar som att det ska registreras för att vara giltigt?! Eller det kanske är när det endast gäller arv?

Men fortfarande återstår frågan HUR Ska man skriva om man ska skriva ett delägarkontrakt på 50/50??
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

För att ändra ägare på hästen skickar ni in en blankett om ägarbyte till rasföreningen. Jag och min syster är delägare på vår häst, vi skrev oss båda som nya ägare på samma blankett. Detta tror jag fanns i passet. Eller så mailade vi rasföreningen. Kontaktinformaion dit finns iaf i passet. Något kontrakt oss imellan har vi inget faktiskt.

Vad gäller överenskommelser er imellan så är det något ni får skriva själva och ha varsin undertecknad kopia på. Det har ingenting med ägandet att göra. Men eftersom att ni båda måste skriva under vid ett eventuellt ägarbyte senare så är det nog viktigt att ni tydligt skriver ner vad som händer om en av er vill sälja och inte den andra. Skriv gärna hur ni ska handla i olika scenarion i kontraktet. Tex om du vill sälja och inte delägaren. Om någon av er flyttar, inte betalar sin del etc.

Vad gäller utrustningen säger jag som övriga. Det du köper äger du och vice versa. Jag och min syster har tex köpt en dyrt sadel ihop och där gäller ju att vi får endast sälja den i samförstånd och vi delar då på pengarna. Men det har ju ingenting med hästägandet att göra utan är en enskild sak.

En viktig sak är dock att ni tänker på arvsaspekten. Vad händer om någon av er plötsligt avlider? Om ni vill att den andra delägaren ärver hästen måste ni skriva testamente eller äktenskapsbevis med detta, annars är det personens barn/barns förmyndare/make/maka som ärver. Och det kan bli klurigt om man har otur. Så det bör ni absolut diskutera.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

jag undrar lite.

What's in it for her ?

jag tycker att hela idén är lite tokig faktiskt.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Tack för ditt svar :D

Men vad bra och kul för er :) har inte tänkt på utrustningen på det viset men det är ju ganska självklart, så då slipper jag fundera över det :) ja jag ska fixa ägar"tillägget" också ;)
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

What's not in it for her?
Vi delar redan på det mesta idag och jag vill att h*n på pappret ska känna sig mer delaktig som faktisk ägare då det är så jag redan ser det idag, och FV har aldrig ägt en häst innan vilket gör att jag tror det är en perfekt start! Det är ju inte som att jag tvingar FV till detta....
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

What's not in it for her?
Vi delar redan på det mesta idag och jag vill att h*n på pappret ska känna sig mer delaktig som faktisk ägare då det är så jag redan ser det idag, och FV har aldrig ägt en häst innan vilket gör att jag tror det är en perfekt start! Det är ju inte som att jag tvingar FV till detta....

Med risk för att låta trist men det blir ju lite som att du tvingar FV. Denna kanske är helt nöjd med att vara fodervärd, eller har denne uttryckt särskild önskan om att vara delägare i just din häst? Du skriver att detta är något DU vill göra. Vad är FVs önskan.

Om det vore jag skulle jag nog hellre vilja att min första ägda häst var just MIN egen. Om du ger bort halva hästen i julklapp står ju FV inför fullbordat faktum och kan inte direkt tacka nej. Även en halv häst är ett stort ansvar även ekonomiskt.

Som sagt, fin tanke men kanske inte helt bra idé.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Som jag redan från börjat försökt!! att uttrycka så är detta inte ett litet påhitt som jag kom på under fem minuter och inte tror att FV vill göra, jag VET att FV vill detta, som sagt alla dem tvivel funderingar och input´s kan vi lägga bakom oss.

Vill bara ha lite enkel hjälp med hur man ska formulera ett kontrakt då jag inte hittat något som helst underlag för detta, gåvobrev va ju en sak som uppkom lite längre upp och det är ju ett alternativ men meningen är att vi båda ska äga hästen ihop 50/50!

Förstår era tankar och funderingar men har undanbett dem då jag vet vad jag gör! Snälla respektera detta.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Då ska du tänka ut vad du tror kan bli problemområden och skriva ett kontrakt så att det redan finns inskrivet och löser de problem som kan uppkomma.

Jag tycker att ni måste skriva in vad som händer om den ena vill sälja sin del - vilket naturligtvis måste vara möjligt för bägge två.
Vilka kostnader som ni delar och hur det ska gå till - dvs att båda står på försäkringen tex och att ni skaffar ett gemensamt konto med en budget för hur mkt var och en sätter in varje månad
Till exempel att ni gör upp från början hur det blir med befintlig utrustning resp ny utrustning
Vad händer om ngn av er flyttar ?
Tävling ? Vem ska göra, vem ska bekosta ?
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Ja det är ju kanonbra! :) idag delar vi på hyra jag står för försäkringen veterinär och FV för skoningen så troligt så det kommer fortlöpa mer eller mindre men det är kanonbra med att fixa en buffert gemensamt :D

Fler tips?!
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Alltså - har jag förstått det hela rätt?

Du vill ge halva ägandet av hästen till din FV? Ni ska dela alla kostnader 50/50?

MEN - hon ska inte få del i försäljningssumma? Hon har ingen rätt att besluta om en ev. försäljning? Livvärdet ska tillfalla dig?

Du ska alltså ge bort ett bindande kontrakt om att få din häst försörjd till 50% men som inte egentligen ger FV någonting annat än en förpliktelse och den stora äran att få stå som delägare (helt utan beslutanderätt) till din häst?

VAD i denna ekvation menar du skulle vara positiv för henne? Hur jag än läser och vänder och vrider, så ser jag bara en ägare som både vill äta kakan och ha den kvar...
Antingen ger du bort halva hästen (med ALLT vad det innebär, inkl fördelar.) eller så låter du saker och ting vara som det är. Det där är enbart en win situation för dig, oschysst!
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Alltså - har jag förstått det hela rätt?

Du vill ge halva ägandet av hästen till din FV? Ni ska dela alla kostnader 50/50?

MEN - hon ska inte få del i försäljningssumma? Hon har ingen rätt att besluta om en ev. försäljning? Livvärdet ska tillfalla dig?

Du ska alltså ge bort ett bindande kontrakt om att få din häst försörjd till 50% men som inte egentligen ger FV någonting annat än en förpliktelse och den stora äran att få stå som delägare (helt utan beslutanderätt) till din häst?

VAD i denna ekvation menar du skulle vara positiv för henne? Hur jag än läser och vänder och vrider, så ser jag bara en ägare som både vill äta kakan och ha den kvar...
Antingen ger du bort halva hästen (med ALLT vad det innebär, inkl fördelar.) eller så låter du saker och ting vara som det är. Det där är enbart en win situation för dig, oschysst!



Håller med fullständigt i allt du skriver. Även om det nu inte var detta som TS efterfrågade i sina svar så tycker jag att det är så obegripligt hur detta skulle gynna fodervärden och ens kan ses som en fin present. Hur jag än vrider och vänder på det så förstår jag inte logiken och är väldigt nyfiken på ett utförligare svar om hur TS tänker även om det som sagt inte är det som efterfrågades.
 
Sv: Skapa Delägarkontrakt

Det är en bra tanke, men jag tycker julklappen kan vara frågan om att få bli delägare, då kan din fv få fundera och besluta själv. Du säger att du vet att fv vill, men har du kollat så ekonomin finns t.ex? Svarar fv ja på din fråga kan ni knåpa ihop ett kontrakt tillsammans. Då är båda med på vad som menas.
Skulle jag få ett kontrakt framför mig där det står i princip "Hästens kostnader och hästens omsorg är din till 50% men du får inget om hästen säljs eller dör" då hade jag tackat nej. Faktiskt. Hade jag däremot fått frågan, tackat ja och fått vara med och skriva ihop ett kontrakt hade jag varit mycket nöjdare.


Jag har aldrig varit delägare, jag har inte ens köpt en häst (jag fick wiktor i födelsedagspresent). Men jag har min underbara människa i stallet som hjälper mig med hästarna och hade jag haft tanken att hon kanske velat äga halva min shettis hade jag frågat henne först och skrivit kontrakt efteråt tillsammans med henne.


Jag hade velat ha med vad som händer om någon flyttar, om någon vill flytta hästen, om en av er vill ta bort hästen, lämna ut den på foder eller sälja hästen och inte den andra, vad händer om någon av er blir sjuk/skadad och inte kan ta hand om hästen mer, vad gör ni om någon av er dör? Om en av er helt plötsligt inte har tid eller intresse för häst mer? Tävlingar och träningar, är det aktuellt? Tills när? Om veterinär anses behövas, måste ni vara eniga eller räcker det att en av er vill ringa ut eller åka till veterinär?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 081
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem. Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 201
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 474
Senast: Killaloe
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp