skänkelvikning

H

hoppande_fux

Hej när jag ska göra en skänkelvikning korsar min foderhäst framdelen och går jättefint, men bakdelen går fortfarande rakt fram.
är det jag som gör fel?? eller är hästen stel??.:confused:

Är det någon som kan ge mig något bra tips??

Sv: skänkelvikning

Rent spontant så känns det kanske som om du fokuserar för mycket på själva "korsandet". Se till att få med dig hela hästen åt sidan, annars hamnar du ohjälpligt i en ond cirkel. Tycker mig ofta se ryttare som har just det problemet att frambenen går "korrekt", men bakdelen är inte med. Gör övningen långsammare och ha gärna någon kunnig på marken som kan hjälpa dig så att det blir rätt.

Är hästen rak? För mig blir det ofta så när hästen blir böjd i kroppen. När jag väl får hästen rak så brukar även bakbena hänga med.

Intressant tråd. Kan behöva en del tips själv....

Låter som att du fastnar i innertygeln så att hästen förböjer sig eller att hon inte går undan för sidförande skänkel.

Var nog när du börjar skänkelvikningen att du har stöd på yttertygeln och leder tillbaka framdelen till bakdelens spår och flytta sedan åt sidan. Var noga med att du själv är placerad rätt i sadeln, men inner sittben och axel ngt bak och med blicken dit du ska. Går hästen inte åt sidan ändå så är hon troligen inte uppmärksam på sidförande skänkel.

Jag ska rida för en bra instruktör snart så får jag hopas att jag lyckas.

han kan göra öppna, sluta. bakdelsvänding, framdelsvändning helt korekt.
men skänkelvikning funkar inte

Jag tycker att den viktigaste hjälpen vid skänkelvikning är sitsen. tänk att det är den övre delen av ditt lår samt dina sittben som ska flytta hästen i sidled. Tänk det som att det är sadeln du ska flytta (sedan hänger hästen med).

Om bakdelen släpar så tänker du att bakvalvet på sadeln ska flyttas mer. När hästen lyfter det bakben som ska korsa över, så flyttar du bakvalvet med din rumpa.

Senast ändrad:

För att få en bra skänkelvikning behövs mycket framåtbjudning.
Det är viktigt att hästen är uppvärmd och lösgjord.

hästen är förböjd i sin innersida. det är lätt hänt när man fokuserar för mkt på ställningen . det kan man lätt åtgärda genom att tänka utåtställd.

gör denna övning i skritt.
  • se vägen.
  • rid genom hörnet.
  • halvhalt.
  • sväng in på diagonalen.
  • ställ inte i innersidan! istället har du kvar god kontakt i den nya ytter!
  • höj inner handen mini lite.
  • sitt mitt över hästen, möjligen lite mer vikt på det nya innersitt benet
  • den nya innerskänkeln flyttar undan hästen

prova denna övning helst mot en spegel eller så ber du någon stå och titta eller filma.

lycka till

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
519
Senast: Liten
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka