Skänkelvikning-hjälper

Calvaro

Trådstartare
Hur gör ni? Man för ju bak ena skänkel och för fram den andra något. Men har ni ett konstant tryck tills ni rätar ut hästen eller gör ni ett tryck för varje steg?

Sv: Skänkelvikning-hjälper

Jag lättar helt sonika upp i höften åt det håll jag vill föra hästen. ( vilket i sig, jämförsvis, innebär att jag håller ett konstant tryck på motsatt sida, eller det upplevs så )

nja, en sidvärtsrörelse är ju lite mer än att ta fram en skänkel och bak den andra :angel: hur skänklarna används/placeras beror ju även på hur hästen behöver/ska påverkas

i skänkelvikning rör sig hästen, ställd i nacken och i det närmsta rak i bålen.
att förbereda hästen genom halvhalt är viktigt.

vikten ska förbli mitt över hästen och överlivet ska följa väl med i rörelsen.

inre skänkeln som för hästen sidvärtes, vid eller omedelbart bakom sadelgjorden beroende på om hästens fram eller bakben behöver påverkas mera.

yttre skänkeln verkar framåtdrivande, hindrar hästen att förböja sig, tvära för mkt. eller fly undan för inre skänkelns tryck

båda skänklarna håller fram hästen

inre tyglen ställer hästen och understödjer vid behov

yttre tyglen leder hästen samt hindrar att den förböjer sig i halsen.

Håller med ovan, det är ju inte direkt bara att dra fram den ena skänkeln och bak med den andra.

Jag flyttar i första hand hästens framdel eftersom det annars gärna kan bli så att bakdelen "går före" vilket den inte ska i skänkelvikning. Då för jag igentligen fram innerskänkeln en aning och behåller ytterskänkeln i normalposition.
Yttertygeln håller emot för att hålla hästen rak. Visst används alla skänklar och tyglar, men betoningen är ju på innerskänkel och yttertygel.

Hur som helst...som svar på din fråga så brukar jag trycka lite i varje steg om jag går längsmed en långsida eller snett igenom. Är det en kortare och snävare sträcka kanske man måste trycka lite oftare än så.

Åt vänster:

Jag börjar med att göra en liten halvhalt, sedan lägger jag till högerskänkeln och hoppas på det bästa.

Övriga hjälper behöver man ju bara blanda in om något går snett. ;)
T.ex. öka rörelsen framåt eller bromsa upp sidoförflyttningen med vänsterskänkeln, förhålla med tyglarna, räta ut en böjning med lämplig tygel etc.

Men i grunden, tänk bara "vik undan för höger skänkel".

När hästen är lydig och ryttaren följsam räcker det att ge sidförande hjälpen, sitta "i rörelseriktningen" med höfterna tills det är dax att rida rakt igen.

Hjälperna ser ut som följande:

Inner skänkel: sidförande
Ytter skänkel: vid behov mothållande
Båda skänklarna: framåtdrivande
Inner tygel: ställande
Ytter tygel: vid behov reglerande
Båda tyglarna: vid behov förhållande

Åhhh jag är så otydlig att jag blir trött på mig själv....suck
Jag har koll på hjälperna men undrar om ni har ett konstant tryck med skänkel eller ett tryck för varje steg? Jag och en kompis upptäckte att vi gjorde olika så då började vi fundera på hur det skulle vara enligt läroboken.

Åhhh jag är så otydlig att jag blir trött på mig själv....suck
Jag har koll på hjälperna men undrar om ni har ett konstant tryck med skänkel eller ett tryck för varje steg? Jag och en kompis upptäckte att vi gjorde olika så då började vi fundera på hur det skulle vara enligt läroboken.

Aha... :D

Jag försöker att bara ge en impuls i varje steg så länge jag vill att rörelsen ska pågå, men det är inte alltid så lätt. Det känns dock som om det är det mest optimala, för hästen kan ju bara flytta det aktuella bakbenet när det är i luften. ;)

Trycker man hela tiden blir det ju bara jobbigt för ryttaren och hästen slutar känna. Tryck på dig själv länge, till slut känner du det ju inte. Men jobba på att hitta där du kan ge signalen, sen bara sitta i rörelseriktningen. Om hästen rätar ut sig ger du ny signal sidvärts för att påminna.

Jag har lärt mig att påverka hästen i varje steg, men måste erkänna att det är lurigt på en del krakar. En del pinnar på snabbare än vad jag hinner tänka.

Jag har lärt mig att påverka hästen i varje steg, men måste erkänna att det är lurigt på en del krakar. En del pinnar på snabbare än vad jag hinner tänka.

Kan du inte fråga den som lärt dig det varför du ska behöva tjata på hästen?

Jag trycker väl inte direkt, använder mer höften för att flytta i sidled, men håller inte konstant samma position, utan släpper på hjälpen för att hon ska flytta och ger den sedan igen.
Tror inte det finns nått rätt lr fel sätt, om du håller kvar hjälpen lr inte, beror väl på vad du följer.

Fick ett tips här på forumet,tror det var Kivina,att man kan tänka inner höft mot hästens yttre öra:idea:

Fick ett tips här på forumet,tror det var Kivina,att man kan tänka inner höft mot hästens yttre öra:idea:

Vilket bra tänk, så gör jag tror jag :D

I VÄRSTA fall använder jag innerskänkeln långt fram som en impuls, annars flyttarj ag på ngt vis för höfterna, låter som det jag citerade men jag vet faktiskt inte riktigt. Jag kan faktiskt inte rida i teorin, jag rider alltid på känsla :o

Men eftersom kraken jag sitter på nu endast är riden och inriden av mig så förstår vi varandra rätt ok, på honom är det eg bara stäcka upp på ytter och rida med höften så funkar det oftast. Fungerar det INTE så är det snarare så att jag behöver slappna av och släppa alla omedvetna hjälper jag såklart gär när jag spänner mig och så flyter det igen. Lägger jag på skänkeln i fel läge förstår han den inte alls utan jag måste först se till att jag itne hindrar hans rörelse och sedan lägga på skänkeln, men det första år oftast problemet så när jag slappnar av räcker det oftast.

Hon som lärde mig det sa att det var för att påverka bakbenen var för sig.

Jomen, jag förstår inte logiken i att behöva tjata på hästen. Du ger en signal att hästen ska gå sidvärts, varför måste du påminna den hela tiden istället för att ge signal och sen ska hästen fortsätta tills du ger annan signal. Precis som när du galopperar, inte sjutton sitter du och ger ny galoppskänkel varje språng?

Jag förstår vad du menar. Och så är det nog när man har lite mer välridna hästar, jag har ju mest suttit på ridskolehästar i mina unga dar. De är inte direkt känsliga för vikthjälper, antar att det är därför jag fått lära mig så som jag gjort.

ett snabbt och enkelt svar på hur jag gör är att jag ger impuls med skänkeln i "vartannat" steg, dvs. när benet soms ka flytta framför och förbi rör sig i luften. det är ju onödigt att ge en hjälp när benet är i marken och hästen flyttar sitt andra bakben, då händer det ju ingenting...
så ja, i vartannat (eller i varje som en del nog kallar det), inte ett konstant tryckande! :)

Jag förstår vad du menar. Och så är det nog när man har lite mer välridna hästar, jag har ju mest suttit på ridskolehästar i mina unga dar. De är inte direkt känsliga för vikthjälper, antar att det är därför jag fått lära mig så som jag gjort.

Dax att tänka om! Varje gång du sitter upp på en ny häst kan du "kalibrera" den så ni förstår varandra. Det tar inte lång tid alls, men en förutsättning för att du ska få ut något vettigt från passet. Börja redan när du sitter upp och skrittar igång. Renodla så hästen kopplar dina hjälper direkt. Skänkel = direkt fram, det gäller HELA TIDEN, även vid skritt på lång tygel. Ta i tyglarna och räta upp dig = stopp. Direkt. Vänd med vikt och ledande tygel, får ni inte vända bort från spåret så passa på att vända lite tidigare i hörnet så det är DU som ger impulser till hästen och inte att den får slöa omkring och följa väggarna. Börja rid från första steget.

Samma sak när ni tar tyglarna. Flytta lite åt sidan, bara något steg och kom ihåg att släppa efter och kanske ge snabb klapp eller muntligt beröm i början för att förtydliga.

Hästarna är inte korkade eller "okänsliga", de är tvärtom smarta och gör inte mer än de behöver. Sitter en konsekvent och sjysst ryttare upp så gör även ridskolehästarna sitt bästa. Varför inte, de är ju lata! Sätter du upp reglerna att impuls betyder att de ska göra något får de ju det bekvämt när de lyder = inga impulser.

tänk på "sparkeffekten" som Kyra K pratar om, man vill ha hästen uppmärksam för hjälperna så flyttar hästen sidvärts för hjälpen så måste man inte ge hjälper hela tiden, detta för att hålla hästen allert och lättpåverkad. När man åker spark så sparkar man ju inte alltid när man fått fart...=)

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 254
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar