Skänka pengar till välgörenhet, varför så mycket info

Shaggy

Trådstartare
Jag skulle precis skänka pengar till en välgörenhetorganisation men avbröt det hela. Varför måste man uppge så mycket information till i det här fallet Paypal om sig själv?
Jag kan förstå vissa saker men de ska ju ha koll på allt innan man får skicka. Namn, adress, email, tel osv osv. Det enda de missade var väl skostorlek.
Jag känner mig inte komfortabel med att lämna ut alla de sakerna till företaget i fråga när jag bara vill skänka några hundra. Jag skulle altså inte öppna ett konto utan betala med kort (ekort med precis rätt summa pengar på)

Pay-Pay tar väl den ekonomiska risken så det är därför de vill vara grundliga.

Fejkos snabbanalys som låtsasekonom

Fast jag betalar ju med bankkort. Hur kan då paypal stå för någon ekonomisk risk? Det borde ju vara som det är i alla andra sammanhang att om det saknas pengar på kortet går inte betalningen igenom.

Kan inte svara på just din fråga men själv irriterar jag mig väldigt mycket på att när jag skänkt pengar en gång till något, får konstanta brev hem varje månad där de vill jag ska skänka mer pengar. Varför kan de inte låta mig skänka pengar till det jag vill, när jag vill!
Framöver ska jag nog bara lägga pengar i iinsamlingsbössor så jag slipper breven...

Det är en säkerhetsgrej. Du har kanske inga fuffens idéer för dig men det finns många andra som har det och de relativt nya banklagarna reglerar att det snabbt ska gå att plocka fram en eventuell avsändare. Det är helt enkelt att systemen ska säga ifrån om det rör sig om pengatvätt eller pengar som går till en avsändare som inte är godkänd enligt systemet (till exempel terrorister) och då ska man kunna plocka fram informationen om avsändaren direkt.

Paypal har legat lite efter det här, men alla banker och sidor som hanterar överföringar av pengar måste veta från vem pengarna kommer ifrån och var de ska som jag förstått det. Det går ju automatiskt, ingen som sitter och tittar på varje enskild överföring, däremot stoppar systemet om det är något som inte verkar bra.

Ett exempel: Jag förde till exempel över några hundringar till min man förra året med paypal när han bodde på Malta vilket då blev stoppat eftersom mannen har samma namn som en hög terrorist i IS, vilket gjorde att de ringde upp och krävde fler uppgifter för att kunna trycka igenom transaktionen.

Paypal är ju (förmodligen) världens största betalningstjänst. De måste vara rigorösa med säkerheten! De måste vara säkra på att det är ditt kort och att det t ex inte är stulet. Det är ju dessutom mycket smidigare och säkrare att knappa in alla uppgifter EN gång på Paypal (= stort företag med enorma säkerhetsresurser) än på varenda shopping-/välgörenhetssida.

...jag älskar Paypal :D

Jag skulle på fest hos en vän som bett oss ge pengar till UNHCR i stället för present. Gick inte att ge pengar utan att lämna massor med uppgifter, och det var inte via paypal. Minns inte om det var kort eller direktbetalning.
Sedan fick jag ett brev med tack för gåvan. Jag blev irriterad. Jag vill inte att de lägger pengar och miljöpåverkan på sådana utskick (och talade om det för dem).

Jag skulle på fest hos en vän som bett oss ge pengar till UNHCR i stället för present. Gick inte att ge pengar utan att lämna massor med uppgifter, och det var inte via paypal. Minns inte om det var kort eller direktbetalning.
Sedan fick jag ett brev med tack för gåvan. Jag blev irriterad. Jag vill inte att de lägger pengar och miljöpåverkan på sådana utskick (och talade om det för dem).

De håller på att ringa mig iprincip varje dag i två veckor. Har inte kunnat svara men sett missade samtal. Misstänker att de vill att man ska bli månadsgivare. Swishade en gåva för några veckor sedan.
Så irriterande att det läggs pengar på det.

Paypal har legat lite efter det här, men alla banker och sidor som hanterar överföringar av pengar måste veta från vem pengarna kommer ifrån och var de ska som jag förstått det. Det går ju automatiskt, ingen som sitter och tittar på varje enskild överföring, däremot stoppar systemet om det är något som inte verkar bra.
Fast jag kan köpa en tröja eller en bok och betala med ekort på nätet utan att behöva fylla i skostorlek. Varför behöver jag göra det just när det gäller välgörenhet?

Fast jag kan köpa en tröja eller en bok och betala med ekort på nätet utan att behöva fylla i skostorlek. Varför behöver jag göra det just när det gäller välgörenhet?

För att välgörenhetsorganisationen behöver ett säkert sätt att ta emot donationer på och har valt att använda sig av Paypal istället för att snickra ihop en egen betalningslösning (eller använda en annan, mindre tjänst). Det är jättebra! Betalningen och dina privata uppgifter hanteras då ett världsledande betalningsföretag istället för typ någon IT-ansvarig på Röda Korset. När du har ett kort kopplat till ett Paypalkonto kan du använda det på i stort sett hela internet och allt du behöver skriva in är ditt lösenord och en engångskod. Just därför är de så noggranna med säkerheten, men det är ju liksom en engångsgrej. :up:

Det är jättebra! Betalningen och dina privata uppgifter hanteras då ett världsledande betalningsföretag istället för typ någon IT-ansvarig på Röda Korset. När du har ett kort kopplat till ett Paypalkonto kan du använda det på i stort sett hela internet och allt du behöver skriva in är ditt lösenord och en engångskod. Just därför är de så noggranna med säkerheten, men det är ju liksom en engångsgrej. :up:
Fast jag ska fortfarande inte starta ett konto.
Antagligen är jag korkad men i vanliga fall ger jag ut mitt kortnummer och mitt namn. Kortnummret är ju knutet till mig så om de skulle vara något skumt med mig eller den jag betalar till så finns ju uppgifterna där, i min bank. Jag kan inte begripa varför jag ska behöva lämna ut hela mitt liv till ett företag som jag inte har någon relation till alls. För mig känns det bara som den vanliga nyfikenheten som resulterar i reklam och skit som jag inte är intresserad av att få. Om man vill vara konspiratorisk så är det dessutom ett utmärkt sätt att kartlägga folk på.

Fast nej, det kan du väl inte? Alla de uppgifterna kommer med under leveransuppgifter. Så det är väl mer att du reagerar på att de behövs trots att du inte ska få ngn vara levererad till dig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka