skambud på häst vars ägare man känner.

Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

kl

Inte riktat till TS utan bara en allmän reflektion:
Jag tror också att ofta när ngt uppfattas som skambud så skiljer sig bilden av vad det är man säljer/bjuder på. Jag tycker ofta att hästägare har en lite skev bild av vad deras häst är värd. Ofta snurras det in sig på vad hästen "borde vara värd med x utbildning", vad den "kommer kunna bli" osv osv. En köpare kanske inte ser det på det sättet utan vad hästen är värd idag, utifrån där den är just då.

Jag tror inte det finns så stort utrymme i dagens hästmarknad att pris sätta utifrån vad en vanlig medioker häst "skulle kunna" bli värd enligt ovan potentiella variabler osv. Det är bara "värstinghästar" av elit modell som man kan sälja för sitt framtida potentiella värde på det sättet....


:up: på denna.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Kl

S.k. skambud går ju hem. Kombinationen rätt köpare (där man får bra känsla), svårsåld häst och behovet att få såld öppnar för ett skambud. Tycker det är ok, beroende på hur man lägger upp det. Om jag vill ha 40', men blir erbjuden 20' så har du ju tjänat in summan på 6 månader och mer därtill om hästen ändå inte blir såld till det pris du begär. Sen har inte alla bråttom, men då är det ju en annan sak.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

90 hade jag inte sett som ett skambud på en häst man vill ha 100 för.

Jag lånade ut hästen till en tjej som köpte min mors häst som nu också kommer att köpa min häst (till priset jag begär). Anledningen att jag tyckte det var underligt var ju att de ansåg att mammas häst såldes till underpris (samma pris som jag begär för min). Då tycker jag det är konstigt att man lägger ett skambud.

Relationen till stallägaren är obefintlig. Då jag inte har häst längre och vi bor ett par mil från varandra så ses vi liksom inte naturligt.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

nu tog jag ju enbart exempel ;)
Vad som är ett skambud ligger i betraktarens öga dessvärre.
En i stallet skulle sälja sin häst för 50 fick bud på 40 och vart förbannad/förnärmad och kunde inte förstå hur en köpare kunde vara så otroligt dum!
Jag hade sålt på sturt eftersom köparna verkade va bra, för de kostar ändå henne närmare 6000 månaden att stå i stallet.

Så vissa anser att 10 tusen under priset är skambud,

Allt beror ju på hur säljaren har de, hur ofta läser man inte AKUT måste bort innan de å de i annonserna?
De lockar ju självklart till sig köpare som tänker aha här har vi chans till att pruta massor eftersom ägaren är desperat.

Sämsta man kan skriva i en annons måste jag nog säga, man framstår inte som en seriöst säljare direkt.

Hemmet är viktigare än priset öppnar också upp för prutmån, om man nu inte vill att folk ska pruta, då är ju pengarna viktigare än vart hästen hamnar... skriv då inte att hemmet är viktigaste i en annons om man ska sälja!

Folk som bara skriver dyr lockar också bara till sig onödigt jobb, vad som är dyrt ligger pockså i betraktarens öga.
Mång miljonären tycker att 400 tusen är billigt. medans svenssonfamiljen som får in 45000 tillsammans in i hushållet anser att det är hutlöst dyrt.

Så för att få veta om man ens har råd måste ,man ringa och ta upp säljarens tid. Skriver man pris så kan man som köpare bläddra förbi ist om man ser att man inte har råd.

Folk som bara lägger upp en hoppbild eller en bild på en häst med täcke i hagen är inte heller så smarta.
Man vill se en bra extriörbild, en film i hopp och en i dressyr om det är en hopphäst.

Och s m någon här sa ägarna sätter ofta priset på vad hästen borde kunna och vad den kommer att kunna med rätt ryttare.
Som köpare skiter du i vd hästen borde och kommer kunna, du köper den efter vad den idag kan och står.. inge annat!


Sedan är de svårt att sälja häst övt idag även om hästen är värd 50 så finns de 500 likadana hästar som din ute på annons som tampas om att hitta ny ägare.
Vad man kan göra som säljare då är att just pressa ner priset och locka köparna att just titta lite extra på din annons bland alla andra 500.

Svårt att sälja idag men lätt att köpa=)
OBS jag skriver i 3 person när jag skriver du och ni osv!! skriver alltså rakt ut inte riktat till någon
 
Senast ändrad:
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Nu kontaktade jag ju min stallägare innan jag lade ut hästen på annons eftersom de sagt att de var intresserade. Så slarvigt skriven annons var inte anledningen här. Jag skriver kontrakt med köparen i helgen så i mitt fall fick jag vad jag begärde och de anser att de gör ett fynd. :)
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Nja, jag skulle nog inte ha sålt till dessa människor med en gång.

Hade också ett halvblod till salu för ett par år sedan, en femåring. En kompis till stallägaren i vars stall jag hade hästen sa att hon var jätteintresserad och kom och tittade. Hon kom en andra gång och tittade och sa att hon var än mer intresserad.
Så jag sa att du får väl lägga ett bud om du vill ha hästen. Hon skruvade lite på sig och sa att hon skulle återkomma.
Så efter mycket om och men så erbjuder hon en summa som gör att jag också baxnar. Det var nämligen mindre pengar än vad jag köpte hästen för som 1,5-åring...
Så jag sa vänligt men bestämt nej tack.

Så gick månaderna och annonssvaren var lätträknade och summan jag satt ut i annonsen var dubbelt så mycket som det jag blivit erbjuden, jag började fundera på om jag någonsin skulle få honom såld och om jag kanske borde accepterat priset jag blivit erbjuden.
Men så ringde en person som ville komma och titta, han bestämde sig för att köpa hästen. Prutade 2000 kronor på annonspriset och affären var klar.

Tack och lov för att jag hade is i magen, annars hade jag ju gjort en dundermiss. Så lite is i magen får man allt ha och inte förvänta sig någon snabb affär direkt. Det tar mellan 6 månader och 1 år innan man får sin häst såld om man har ett normalpris på sin häst. I annat fall tar det längre alternativt kortare tid.
Fantasipriser är bara att glömma i dagsläget.

Lycka till med försäljningen. :)
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

I mitt fall var det mindre än jag gav för henne som 10månaders. Hästen i fråga är såld och har fått det jättebra. :)
Tog visserligen ett halvår men då var hon ute på foder och de stod för försäkringen. Så ingen förlust där heller :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp