skambud på häst vars ägare man känner.

FadeAway

Trådstartare
Hur förhåller sig ni till det? Min förra stallägare har sagt att om jag säljer min häst så är de intresserade av att köpa henne. Förra året såldes min andra häst med likvärdig utbildning för ett pris. Relativt lågt för ett svenskstammat sto men som var efter i utbildningen. Min häst är också rejält efter i utbildningen men både rör sig och hoppar bättre. Anledningen att båda var efter i utbildning var graviditet och nu småbarn för egen del.
De gav ett bud på ungefär hälften av vad jag fick för den förra. Jag blev sjukt paff och nästan förnärmad. :o
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Utan att veta stam, bakgrund osv på dina hästar skulle jag tyvärr säga att priserna är nästintill halverade på sista året för "normala" hästar, såna som det finns många av. Köparens marknad. De som står sig i pris är stjärnorna, de som inte är så många men som många vill ha. Toppstam, välutbildade, tävlade. Finns uppfödare som skänker bort unga oridna hästar för att slippa kostnader för utbildning som de krasst räknar med att de inte kan få igen. Jag pratar SWB men läget verkar vara detsamma t ex på ponnysidan.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Man ska skilja affärer och vänner åt.
Om man vill göra affärer med sina vänner får man försöka se affären som utanför vänskapen så att säga.

I det här fallet(om budet är oskäligt för dagens marknad) skulle jag bara svara, tack, men då väntar jag hellre, jag vill ha minst x kr.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Det är ett normalt swb med normal stam men hoppar bra (utan att vara ett gp-ämne). Anledningen att jag blev paff var väl att de ansåg att den första hästen såldes billigt och att min nuvarande är avsevärt bättre.
Jag har sagt att jag inte säljer för det priset. Vill de köpa nån häst till det priset får de köpa en annan. :meh:
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Det är ett normalt swb med normal stam men hoppar bra (utan att vara ett gp-ämne). Anledningen att jag blev paff var väl att de ansåg att den första hästen såldes billigt och att min nuvarande är avsevärt bättre.
Jag har sagt att jag inte säljer för det priset. Vill de köpa nån häst till det priset får de köpa en annan. :meh:

Då är det lite konstigt att de gav ett skambud..
Om de inte vetat om värdet på hästen så är det ju liksom mkt svårare att ge ett bud.
Jag köpte mitt sto av en kompis i somras och jag hade ingen aning om vad hästen var värd så för min del fick säljaren säga vad hon ville ha och jag fick acceptera eller ge ett motbud.
Jag tror och hoppas att min vän är lika nöjd med affären som jag är även fast jag fick lov att pruta lite för att ha råd att köpa hästen.
Men ibland är det ju viktigare vart hästen hamnar än hur mkt pengar man får.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Ja alltså det är inget exceptionellt pris jag skulle begära. Utan jag skickade ett mail och frågade om de fortfarande är intresserade om jag bestämmer mig för att sälja. Jag försöker inte pracka på dem en häst som de inte vill ha.
Kan ju tillägga att priset som jag anser var ett skambud var 20 000:- så det är inte frågan om att det inte vet värdet.
Sen finns det säkert andra swb i den prisklassen. Men för min del behöver jag inte sälja nu utan kan vänta och utbilda själv.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Du skickade alltså ett mail och frågade om de var intresserade av att köpa din häst? Då kan jag förstå om de kom med ett lågt bud, det behöver inte alls betyda att hästen inte är värd mer utan kanske snarare att det är vad de har råd att betala i dagsläget för att köpa hästen..
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Nej de skrev att det är mycket att göra med henne och därav var priset vad de skrev. Jag har inte bestämt mig om jag ska sälja alls utan ville mest göra en intressecheck eftersom de ville köpa henne om hon blev till salu. Nu behöver jag ju inte fundera på det alls.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Ja men då låter det som att de passade på att lägga ett skambud..
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Har varit med om riktigt skambud jag med från en tjej jag kände väl, hon hade även ridit hästen en hel del. Hade den ute på annons för 60000 vill jag minnas. Super trevlig valack med bra rörelser och himla trevlig individ verkligen, hon bjöd mig 5000 då han enligt henne inte var värd mer alls...
Visst hästen var inte i full kondition och hade haft en lättare skada, men inte fasen säljer jag en häst för 5000 som definitivt hade kunnat gå lite högre klasser i dressyr med rätt träning.

Sa blankt nej...
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Jag förstår inte varför folk blir förnärmade av skambud, det är inget personligt påhopp, det handlar om affärer och att försöka göra en bra sådan. Trots allt finns det skambud som går hem och då är man som köpare ganska nöjd med sig själv. Som säljare vill man självklart alltid att köparen ska erbjuda dubbelt så mycket istället för hälften så lite. Men det är ju bara att tacka nej och vänta. Kan inte förstå att man måste blanda in personliga känslomässiga aspekter i en affärsförhandling. Det är kanske därför vi svenskar är så dåliga på att pruta ;)
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Hur förhåller sig ni till det? Min förra stallägare har sagt att om jag säljer min häst så är de intresserade av att köpa henne. Förra året såldes min andra häst med likvärdig utbildning för ett pris. Relativt lågt för ett svenskstammat sto men som var efter i utbildningen. Min häst är också rejält efter i utbildningen men både rör sig och hoppar bättre. Anledningen att båda var efter i utbildning var graviditet och nu småbarn för egen del.
De gav ett bud på ungefär hälften av vad jag fick för den förra. Jag blev sjukt paff och nästan förnärmad. :o

Varför det, det är ju bara att tacka nej,med svaret, jag säljer bara hela hästen inte delar av den....
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

kl

Inte riktat till TS utan bara en allmän reflektion:
Jag tror också att ofta när ngt uppfattas som skambud så skiljer sig bilden av vad det är man säljer/bjuder på. Jag tycker ofta att hästägare har en lite skev bild av vad deras häst är värd. Ofta snurras det in sig på vad hästen "borde vara värd med x utbildning", vad den "kommer kunna bli" osv osv. En köpare kanske inte ser det på det sättet utan vad hästen är värd idag, utifrån där den är just då.

Jag tror inte det finns så stort utrymme i dagens hästmarknad att pris sätta utifrån vad en vanlig medioker häst "skulle kunna" bli värd enligt ovan potentiella variabler osv. Det är bara "värstinghästar" av elit modell som man kan sälja för sitt framtida potentiella värde på det sättet....
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Jag förstår inte varför folk blir förnärmade av skambud, det är inget personligt påhopp, det handlar om affärer och att försöka göra en bra sådan. Trots allt finns det skambud som går hem och då är man som köpare ganska nöjd med sig själv. Som säljare vill man självklart alltid att köparen ska erbjuda dubbelt så mycket istället för hälften så lite. Men det är ju bara att tacka nej och vänta. Kan inte förstå att man måste blanda in personliga känslomässiga aspekter i en affärsförhandling. Det är kanske därför vi svenskar är så dåliga på att pruta ;)

Jag håller med, jag kan ju gilla en häst och om den är till salu så kan jag väl prova att bjuda det jag har råd med, kan ju hända att säljaren har jättebråttom eller känner att det är värt förlusten för att hästen får komma till just mig. Annars kan de ju bara tacka nej.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Jag skulle ha svårt att lägga ett skambud på något en vän säljer oavsett vad det var jag ville ha som den ägde. För det här är liksom inte en ytlig bekant.
Jag hade inte kunnat glädjas åt den vinsten jag potentiellt skulle göra om jag vet att min vän gör en rejäl förlust.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

men en vän förväntar man väl sig att få ett "kompispris" av ;) och som säljare kan man ofta tänka sig ett lägre pris om man säljer till någon man känner, så tänker jag. Men det är klart, fel framlagt så kan det säkert tolkas som ett kränkande bud.

Ger någon ett skambud så är det oftast början på förhandling där man möts någonstans halvvägs. Om jag erbjuder en vara för 20' och någon erbjuder 10' är såklart mitt motbud 18' osv.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Jag tycker inte att man lägger skambud till någon man känner.
Sedan är det ju en fråga om hur väl man känner någon.

Jag går i tankar att lägga ett skambud på en unghäst, till en person som jag inte tycker att jag känner, men som jag köpt en häst av tidigare till underpris.

Vad som sedan är ett skambud kan man ju ha olika åsikter om.

Marknaden är ju ganska trög just nu, och jag uppfattar att priset på hästar som inte är i "super-klass" har sjunkit ganska kraftigt.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Jag förstår inte varför folk blir förnärmade av skambud, det är inget personligt påhopp, det handlar om affärer och att försöka göra en bra sådan. Trots allt finns det skambud som går hem och då är man som köpare ganska nöjd med sig själv. Som säljare vill man självklart alltid att köparen ska erbjuda dubbelt så mycket istället för hälften så lite. Men det är ju bara att tacka nej och vänta. Kan inte förstå att man måste blanda in personliga känslomässiga aspekter i en affärsförhandling. Det är kanske därför vi svenskar är så dåliga på att pruta ;)


Jag håller med dig.

När det gäller hästar så är det ju köparens marknad för tillfället och det kan ju faktiskt vara så att den som säljer är i "ekonomisk knipa" = skambud kan gå hem.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Jag ser inte problemet. Du har en häst till salu och en kompis kan tänka sig att köpa den. Hen bjuder ett i dina ögon för lågt pris. Du har inte bråttom att bli av med hästen. Alltså tackar du nej, och inget har ändrat sig i er relation.
Vill du sälja hästen får du välja hur du låter potentiella köpare veta att hästen är till salu.
 
Sv: skambud på häst vars ägare man känner.

Om du har tänkt dig vi säger för att göra de lätt 100 tusen för denna häst så kan man ju sälja den för 90 tusen till stallägaren just för att de blir ju en smidig affär.
Än att man promt ska ha 100 och får ligga ute på annonssidor i 6 måander och får ju då också betala försäkring stallplats osv för hästen under denna tid som troligen är mer än 10000kr.
Man måste ju tänka på de också, hästen kostar ju varje månad under tiden den är till salu=)

Lägger de skambud på 40000 så skulle jag säga, nja så lågt säljer jag inte hästen för jag hade tänk mig att annonsera ut den för 100 tusen men ni om ni är seriöst intresserade kan få den för 90000.

=)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp