Skällande små hundar, ägarnas fel?

illbattingen

Trådstartare
https://blogg.agria.se/fredriksteen...n-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/

Kom över denna text, och undrar lite hur han tänker. Det är väl vanligare att små hundar är avlade larmhundar och därmed har mycket lättare till skall. Hur kan man vara så kategorisk att det handlar om uppfostran? Måste ju vara genetiken också. Han är inne på det men verkar avfärda det ganska starkt.


Har en sheltie och helvete vad det låter, men uppfostran tar jag på allvar. Klart det är lätt att säga svårt att göra, alla tips är välkomna på hur man hanterar skällande - hur får jag Steens underbart tysta hundar? (Det är ju många olika sorter som får olika bemötande, allt från stress till glädje). Nu är hon valp så det är väl ett work in progress..
 
https://blogg.agria.se/fredriksteen...n-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/

Kom över denna text, och undrar lite hur han tänker. Det är väl vanligare att små hundar är avlade larmhundar och därmed har mycket lättare till skall. Hur kan man vara så kategorisk att det handlar om uppfostran? Måste ju vara genetiken också. Han är inne på det men verkar avfärda det ganska starkt.


Har en sheltie och helvete vad det låter, men uppfostran tar jag på allvar. Klart det är lätt att säga svårt att göra, alla tips är välkomna på hur man hanterar skällande - hur får jag Steens underbart tysta hundar? (Det är ju många olika sorter som får olika bemötande, allt från stress till glädje). Nu är hon valp så det är väl ett work in progress..
Jag tror han tar det i beaktning, men så som jag uppfattar det så vill han också lyfta att man kanske inte ska ta för givet att små hundar ska vara väldigt skälliga eller larmande. Personligen, och nu får jag väl alla småhundsägare efter mig 😅 , så tror jag att små hundar i större utsträckning får komma undan med dåligt beteende. Dels för att man kanske har utgångspunkten att små hundar är på det sättet, men också för att skall från t.ex en chihuahua inte uppfattas som lika intimiderande. Större hundar uppfattas överlag som större hot, de har också mer kraft. En liten spets som skäller uppfattas som gullig/egen, men görs detsamma med en cane corso? Kan man ignorera att en malle skäller på grannar i samma utsträckning utan att det blir grannosämja?
 
https://blogg.agria.se/fredriksteen...n-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/

Kom över denna text, och undrar lite hur han tänker. Det är väl vanligare att små hundar är avlade larmhundar och därmed har mycket lättare till skall. Hur kan man vara så kategorisk att det handlar om uppfostran? Måste ju vara genetiken också. Han är inne på det men verkar avfärda det ganska starkt.


Har en sheltie och helvete vad det låter, men uppfostran tar jag på allvar. Klart det är lätt att säga svårt att göra, alla tips är välkomna på hur man hanterar skällande - hur får jag Steens underbart tysta hundar? (Det är ju många olika sorter som får olika bemötande, allt från stress till glädje). Nu är hon valp så det är väl ett work in progress..
Jag läste inte alls in det där som att han enbart säger att det är uppfostran. Hundar är ju olika med olika egenskaper skriver han ju. Däremot så är det vanligare att folk låter småhundar agera mycket mera än vad ägare till stora hundar gör. Sen skriver han ju väldigt tydligt också att småhundar ofta inte blir uppfostrade på samma sätt som stora hundar.

Man behöver inte ta illa vid sig att ens hund har närmre till skall än andra, vissa individer skäller mer än andra helt enkelt. Genetiken spelar ju roll till stor del men det är inte avgörande, när jag bodde på en camping en sommar så hade jag två sheltiesar som grannar och dom skällde extremt sällan. Dom hade haft den rasen i många många år och hade inte stora problem med att dom skällde. Så det handlar om mycket mer än genetiken också. Sen är ju allt relativt också, jämför jag dom hundarna med min hund så skällde dom mycket för min hund skäller aldrig.

Fredrik Steen har ju hundar som generellt inte har jättenära till skall, vissa är lättare än andra.
 
Senast ändrad:
Jag tror han tar det i beaktning, men så som jag uppfattar det så vill han också lyfta att man kanske inte ska ta för givet att små hundar ska vara väldigt skälliga eller larmande. Personligen, och nu får jag väl alla småhundsägare efter mig 😅 , så tror jag att små hundar i större utsträckning får komma undan med dåligt beteende. Dels för att man kanske har utgångspunkten att små hundar är på det sättet, men också för att skall från t.ex en chihuahua inte uppfattas som lika intimiderande. Större hundar uppfattas överlag som större hot, de har också mer kraft. En liten spets som skäller uppfattas som gullig/egen, men görs detsamma med en cane corso? Kan man ignorera att en malle skäller på grannar i samma utsträckning utan att det blir grannosämja?

Jag håller med!

Men måste lägga till en till faktor: många hundar tycker att hundar som är större kan vara lite läskiga. Och är man en chihuahua är ju alla större. Men det är ju också en uppfostringsfråga. Men en faktor som gör ägarens jobb lite svårare tror jag.
 
Jag håller med om att det till en del handlar om uppfostran, dvs ägare fel.

Blir alltid lika provocerad när jag ser nån med en liten bjäbbande hund i snöre. De kan stå och prata med en bekant medan hunden skäller konsstant.
Eller den kvinna som strosade på marknaden höromsisten. Med en bjäbbande hund i andra änden av kopplet. Hon kommunicerade inte med hunden över huvud taget.

Jag har en larmande ras. Han får säga till. Men efter första skallet/skallen tar jag kontakt och försöker avbryta. Det lyckas bra, med något undantag.

Jag funderar på om ägarna inte skäms för sin bjäbbande hund?
 
Jag håller med om att det till en del handlar om uppfostran, dvs ägare fel.

Blir alltid lika provocerad när jag ser nån med en liten bjäbbande hund i snöre. De kan stå och prata med en bekant medan hunden skäller konsstant.
Eller den kvinna som strosade på marknaden höromsisten. Med en bjäbbande hund i andra änden av kopplet. Hon kommunicerade inte med hunden över huvud taget.

Jag har en larmande ras. Han får säga till. Men efter första skallet/skallen tar jag kontakt och försöker avbryta. Det lyckas bra, med något undantag.

Jag funderar på om ägarna inte skäms för sin bjäbbande hund?
Nä, folk skäms inte. Folk skrattar och säger "Åh så GULLIG!" eller liknande :meh: Sedan när den stora hunden säger ett rejält "Voff!" som svar, då är den stora hunden en livsfarlig best, även om den bara är på lekhumör.

Mina hundar har rejält grov stämma sett till hur nätta och eleganta de är, så folk blir ofta chockade när de väl skäller. Vet inte hur många gånger jag fått arga blickar från just småhundsägare för att mina hundar skällt tillbaka när deras hundar stått längst ut i kopplet och tokskällt på oss en stund. Det händer regelbundet.

Nu har jag generellt tysta hundar, men precis som du gör så är jag inne på att det lättaste sättet att få hunden att sluta skälla, eller sluta med vilket oönskat beteende som helst, är att ge den något annat att göra. Att lära in rent random att "inte göra" vad hunden nu vill göra, är betydligt krångligare än att lära in ett alternativt beteende, typ ta kontakt med människan, utföra något trick, bära en leksak eller vad som. Så länge folk åtminstone försöker göra något med sina hundar så brukar jag inte bli irriterad. Det är just när ägarna inte ens försöker kommunicera med sin hund som jag blir lite mindre glad över situationen (men så länge det finns utrymme för oss att gå åt sidan ger det sällan problem i alla fall).
 
Tänker lite samma, att med små hundar ses det inte som ett stort problem. Sen blir det knappast bättre om man har accepterat det som normalt för rasen och avlar på de bjäbbigaste individerna 😅

Tycker det är synd. Berättade att jag gillade vavvor nån gång (min förra var som Ferdinand, skällde aldrig) och hon svarade ”va!! de är ju som demoner!!”. Ja, kanske det…
 
Jag vet inte tik, jag har ju en ”lätt larmande” ras. Dvs nog larmar de, men är definitivt inte en av de mest skällande. Hon skäller inte mycket ute på promenad eller vid träning. Vilket är någonting som delvis kommer av att jag tryckte in en osttub i munnen på henne som valp och sedan när hon började bli mer kontaktbar belönade kontakt frenetiskt. Men ibland undrar jag om hon inte står i trädgården och typ på gödselstacken i stallet och skäller för att det är kul. Hon har liksom det uttrycket när jag säger till henne. Hon har också lätt att gå upp i skall när hon tycker livet är jätteroligt och hon är skyhög i energi. Vilket dessutom är ett läge som jag generellt behöver uppmuntra henne till då hon naturligt har lättare att slappna av en gå upp i energi.

Med det sagt så är de två Groenendalar (ser det ut som) vi har som grannar som nog hörs mest i kvarteret inom höravstånd.
 
Känns som att alla faktorer spelar in till viss del. Har en kompis som hade en Alaskan Husky som man va tvungen att själv yla igång för att få ljud ur, och hennes brorsas Malamute är väldigt lik, tysta muff är allt man kan få. För hon ville ha en tyst hund, så hon jobbade med det i början.

Hemma så har vi alltid sagt ifrån när dom skäller; modern stör sig som fasen på alla grannars bjäbbade saker, så går ju inte att ha en skällare själv.
Förra hunden larmade när det kom nån, men ville alltid ha sista ordet, så sa man åt henne att va tyst så fick man ett knappt hörbart "muff" till svar 😆 den hunden tyckte tydligt att andra hundar som skällde va väldigt pinsamma.

Moderns nuvarande är skälligare, men då är en bedlington oxå, å lite terrierbjäbb får man väl vänta sig av en valp iaf, har inga minnen att den vi hade när ja va liten skällde.

Sen finns folk som sommargrannen. Den hunden skällde typ konstant när nått rörde sig ute. Skällde inne hörde man oxå. Karln körde förbi och hunden satt å skällde i bilen. Vi höll på att bli galna.
Så modern påpekade i förbifarten nångång att "din hund skäller ganska mycke".
Sen va det tyst, och vi började typ tro att han tagit bort hunden, tills modern gick förbi, hunden skällde, han sa "tyst", och hunden blev tyst. 😐
Eller som en annan granne som va sååå nöjd att hunden stått å tokskällt i hundgården heeela dan, för "hon känner älg i skogen" yay...
 
Mina är små och avlades för många olika saker och en är att larma/vakta. Dom går aldrig runt och skäller på promenader eller träning och om dom hetsar upp sig har jag ett stopp kommando som dom reagerar på direkt. Det kommandot är viktigare än att svara på andra hundar som skäller på oss eller hundar dom tycker ser lite läskiga ut.

Dom larmar dock hemma ibland men oerhört sällan med tanke platt jag bor så att alla grannar går förbi min lägenhet hela dagarna. Dom flesta dagarna struntar hundarna i det helt.

Det är mest när brevbäraren kommer eller när det ringer på dörren. Då har dom fått som rutin av mig att gå in i ett annat rum och vänta bakom en tröskel tills jag säger Varsågod och dom vet att jag inte säger varsågod om dom inte väntar lugnt men när dom gör det får dom springa fram och hälsa.
 
Mina är små och avlades för många olika saker och en är att larma/vakta. Dom går aldrig runt och skäller på promenader eller träning och om dom hetsar upp sig har jag ett stopp kommando som dom reagerar på direkt. Det kommandot är viktigare än att svara på andra hundar som skäller på oss eller hundar dom tycker ser lite läskiga ut.

Dom larmar dock hemma ibland men oerhört sällan med tanke platt jag bor så att alla grannar går förbi min lägenhet hela dagarna. Dom flesta dagarna struntar hundarna i det helt.

Det är mest när brevbäraren kommer eller när det ringer på dörren. Då har dom fått som rutin av mig att gå in i ett annat rum och vänta bakom en tröskel tills jag säger Varsågod och dom vet att jag inte säger varsågod om dom inte väntar lugnt men när dom gör det får dom springa fram och hälsa.
Kom på nu på promenaden att jag glömde skriva att jag har olika stoppord beroende på situationen men det är 3 jag använder för att bryta helt. Så nej, jag upplever dom inte skälliga men just hundmöten är vår svaghet men det jobbar jag stenhårt på och är nästan helt i mål. 99% av alla hundmöten fungerar nu.
 
Idag mötte jag ju två fjärilar som satt i en bil. En pappis och en phalene. Pappisen skällde hela tiden vi pratades vid genom bilfönstret. Min var tyst och även den andra phalenen. Föraren verkade inte bry sig om att pappisen höll låda. Kanske hade han gett upp för länge sedan.
 
Att småhundar skäller beror på ägarna, jag har ju en värsting näst efter terriern, det finns inte på pappret att hon skulle fnatta runt o gapa,hon säger ifrån när det kör in en bil på gården eller om det är någon vid dörren, det är allt.
Men hade jag inte fostrat henne sen lite så hade hon nog gapat i tid o otid
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Det bästa med ”din” ras
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp