Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar
om man köper en hanhund. Skall man kunna se 2 st kulor då?
Eller när ramlar kulorna ner.
Schäfer valp 8 v , skall den ha kulorna vid köp
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Det "normala" är att kulorna finns nere i pungen vid vet.besiktningen. Om inte skall detta stå i protokollet!

Sedan kan kulorna i vissa fall åka lite "upp och ner" och ävan "trilla ner" fram tills dess att valpen är 5-6 månader. Men dessa företeelser ar mer undantag än regel.

/Swat
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Det "normala" är att kulorna finns nere i pungen vid vet.besiktningen. Om inte skall detta stå i protokollet!

Sedan kan kulorna i vissa fall åka lite "upp och ner" och ävan "trilla ner" fram tills dess att valpen är 5-6 månader. Men dessa företeelser ar mer undantag än regel.

/Swat
ok tack tack
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Det är lika vanligt att inte båda är kännbara vid 8 veckor som att de är det och till 99% så får hunden ändå två kulor.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Hur vanligt är det att uppfödaren inte någon gång fram tills att valpen är 8v kunnat känna båda kulorna? Är det lika vanligt att dessa valpar får ner båda till slut?
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Det vet jag inte faktiskt. Tror inte de falla uppfödare har för vana (eller för den delen har vana och alltså kan) palpera pungen för att känna kulorna. Vet bara en av mina uppfödarbekanta som kollar valp-pungarna regelbundet faktiskt.

På mina år som uppfödare har det varit några valpar som inte haft kulorna nere vid vetkollen och alla har haft dem nere permanent vid 3½-4 månader.

Är man orolig så skriv in i kontraktet vad som ska hända om valpen mot förmodan inte får ner kulorna.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Flatten jag har hade bara en testikel nere vid köp, vi skrev in i kontraktet att om han inte har båda nere vid ett halvår skulle "X antal kronor gå tillbaka till köparen". Han fick inte ner den...

Sambon köpte en basset griffon för två år sedan, den hade inga testiklar nere och efter att uppfödaren övertygat min sambo om att de kommer att ramla ner, 'griffonen är bara lite senare', och han tyckte väl att vi inte kunde ha oturen med två hundar så bestämde han sig för denna valpen. Jodå, griffonen har inte fått ner några testiklar, kullbrodern bara en. Här skrev vi oxå in i kontraktet om en viss summa pengar av köpeskillingen skulle gå tillbaka om inte båda testiklarna var nere vid en viss ålder.

Så jag köper inte en hanvalp utan båda testiklarna nere igen ;)
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

*kl* verkar vara vanligare med "sena" testiklar hos småhundar än hos större. kullbrodern till min tik hade kulorna permanent nere först vid 7 månaders ålder (men de hade jojo-verksamhet från ca 2 månaders ålder :) )
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Det "normala" är att kulorna finns nere i pungen vid vet.besiktningen. Om inte skall detta stå i protokollet!

Den uppfattning jag har fått är att det inte är helt ovanligt att inte båda kulorna är nere samtidigt hela tiden vid 8 veckors ålder och att vet. i sådana fall inte dömer ut valpen som krypt eller monorchid, just för att de vanligtvis dimper ner inom kort.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Vem säger att det SKALL stå i protokollet?
PL

Det finns väl med i det vanliga vetrinär protokollet? Ialla fall de båda jag har fått med hundarna när vi köpte dem, sen finns det visserligen även med att man inte har kännt efter att kryssa i oxå men det skulle jag som valpköpare tveka på att köpa.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

I alla fall på alla de bes.protokoll jag hanterat har haft en kolumn som "beskriver" de yttre könsorganen. Där bla alternativen krypt och U.a finns.

För MEJ - och de vet. jag arbetat med - har U.a för en hanvalp betytt att båda testiklarna finns på plats. Om så inte varit fallet så har en kommentar lämnats av vet. om h*n kunnat känna båda stenarna eller om en eller ingen av stenarna finns att känna.

Anser du att U.a för en hanvalp i detta fall skulle kunna stå för "utan anmärkning men endast en/ingen testikel finns 'på plats' "?

/Swat
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Ja eftersom testiklarnas läge är mer eller mindre slumpmässigt vid 8 v så måste även avsaknad av en eller två testiklar vid den åldern anses vara normalt.
PL
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

På de få av mina uppfödda valpar som inte haft båda nere, så har vet. sagt till mig att h*n bara känner en, men eftersom det inte anses vara onormalt vid den åldern så blir det ingen anmärkning i protokollet.

Ingen seriös veterinär dömer mig veterligen ut en valp som krypt i den åldern och vet.besiktningsprotokollet är inte bara till för 8 veckors valpar utan för hundar i samma ålder och om valpen är 5-6 månader, så blir det garanterat en anmärkning i protokollet.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

KL
Jag har alltid noterat testikelstatus på besiktningsblanketten vid undersökning på 8 veckors valp men informerat om att det kan ändra sig och att det är "dagens" status som gäller och jag skriver under på.

Tittar just nu på besiktningsblankett för senast köpta valp där en noggrann kollega kryssat för u.a. med tillägget "kan palpera 2 normalstora, normalt belägna testiklar"

– man kan aldrig vara nog försiktig, noggrann när det gäller besiktning och intygsskrivning.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Har en här hemma som inte hade båda nere v 8, där fick uppfödaren hålla honom hemma tills ombesiktning var ua. En hane utan bägge nere är inget jag köper hem, men på små raser är de i regel nere men kan däremot vara svåra att känna om man är ovan.
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

:)
Det "normala" är att kulorna finns nere i pungen vid vet.besiktningen. Om inte skall detta stå i protokollet!

Sedan kan kulorna i vissa fall åka lite "upp och ner" och ävan "trilla ner" fram tills dess att valpen är 5-6 månader. Men dessa företeelser ar mer undantag än regel.

/Swat
jag tror man ska se två kulor
 
Sv: Skall man kunna se 2 kulor vid köp av valp

Min far köpte en schäfer hane i går.
Kenneln berättade innan att stenarna inte fanns. Vet besiktningen visade detta med.
Det skrevs in i kontraktet vid köp.

Men jag har haft kontakt med 4 veterinärer dom säger lika dant.
De skall finnas där vid besiktningen. Men gör dom inte det så till 99% ramlar dom ner senare.
De skall finas där innan 6 mån ålder. För efter det kommer dom inte ner.
så vi får se nu på min fars lille gbbe
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: Luff
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 528
Senast: Mia_R
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 360
Senast: Jeps
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 439
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp