Skakningar bak vid skoning?

Kassiopeja

Trådstartare
Mitt 12-åriga arabsto blev med ny hovis idag. Allt gick bra, hon är ju lugn när man skor och står som en ängel lös på stallgången och myser mest över uppmärksamheten i vanliga fall.
MEN... när hon skulle skos fram (just när man skulle slå på skon och därmed håller upp frambenet lite längre tid) så märktes det tydligt på henne att hon tyckte det blev jobbigt att stå så. Hon flyttade bakhovarna flera gånger (och höll på att tappa balansen en gång) och efteråt stod hon och skakade bak, nästan sådär som hästarna kan se ut när de fryser? Små ryckningar i muskulaturen över i stort sett hela rumpan (men mindre upp mot korset än ner mot knät).

Vad kan det bero på?

I hennes historik finns upprepade ledinflammationer och diffusa hältor, men sedan hösten 2003 har hon inte varit halt (peppar, peppar och tar i trä tills knogarna vitnar :crazy: ). Tvärtom så känns hon nästan oförskämt fräsch för att vara en "av flera veterinärer utdömd häst". :smirk:

Det enda som inte är bra med henne i dagsläget är en övervikt som hon la på sig i somras (var det förresten en enda häst som INTE blev fet i år när gräset växte så det knakade hela sommaren lång?? :D ) och så skakningarna idag då? :confused:

Alla tips mottages tacksamt!
/JES

P.S. Innan ni säger nåt om att jag borde banta henne för hennes leders skull så kan jag tillägga följande fakta:
1) hon får inget kraftfoder (utom en näve kornkross och lite betfor att få ner dicalciumfosfaten och tokoselen med)
2) hon har stora restriktioner från vet. om vad som är lämplig motion för henne med tanke på hennes led-problematik
3) hon står på en fullständigt uträknad, balanserad foderstat som är aningens lågt räknad (65-70 MJ) med ett visst proteinöverskott redan från silaget (jo, det FANNS sådant foder att få även i år! :D )
4) jag VET att hon skulle behöva tappa en massa kilon, men jag har inte en aning om vad jag ska våga göra för att få ner henne i vikt för att jag är så rädd för att hon ska bli halt igen
5) jag har redan lagt en tråd om vad jag ska göra för att banta henne separat på detta forum - tips mottages tacksamt där!

Sv: Skakningar bak vid skoning?

Det som ligger närmast till hands att gissa är att hon kanske inte är så fräsch i frambenen som du vill tro.
Är hon böjd på sistone?
Även om hon känns okey att rida kan det vara så att hon har likadan smärta i båda frambenen, och därmed inte visar hälta.
När hon skoddes och blev tvyngen att belasta enbart ett framben blev situationen ohållbar, och skakningarna blev hennes sätt att protestera.

Med facit i hand från våran gammelman, symtomer var just att bakbenen började skaka när man lyfte en framhov vid skoning.

Klinik anlitades, böjprov UA på samtliga ben och nivåer nästan 19 år gammal. Röntgades från knä och hela vägen ner, själv befarade jag spatt. Nu visade det sig att så var inte fallet, däremot en förträngning i hasleden kanske tom en medfödd sådan. Åldern hade gjort en del åverkan och slitage, man sprutade honom med ett kombipreparat i hasleden. Ordinerades 1 veckas skritt, och sen fortsatt ridning som vanligt igen.

2 veckor senare skos han om, står som ett tänt ljus även när framhovarna skos. Hade det inte hjälpt hos vetrinär, hade vi även kollat musklerna på insidan av låren här kan det även finnas en lösning på sådana problem.

Förträngning i leden? Framkommer det på röntgen?
Min häst är röntgad uppifrån och ner samt inifrån och ut... eftersom vi hade diffusa hältor och återkommande ledinflammationer i FYRA ÅR i sträck. Dock inga fynd...

Hon har uppvisat hälta på SAMTLIGA böjprov de senaste 6 åren. Jag VET ju att hon har problem i lederna och hon är som sagt utdömd. Självklart var också min första tanke att det var för mycket för hennes leder i frambenen att belasta det andra benet. Jag skriver mest och frågar för att se om det kan vara något annat som någon har erfarenhet av?

Sen det här med att hon har lika ont i bägge fram och därför går att rida, men inte sko? Det kan ju vara sant... Men då kommer vi in på kvasiflum-teorier om vad smärta egentligen är och innebär för en häst?
Om hästen travar på hård grusväg utan att uppvisa hälta, med spetsade öron och svävande, underbar gång. Har hon ont då? Om hästen glatt kommer springande till mig i hagen varje gång jag går ut, är hon självplågare då och VILL ut och få ont? :confused:

Jag är (plågsamt) medveten om att alla ridturer på min häst är en BONUS som jag har fått på något mirakulöst vis (jag hade ju redan kommit fram till att sista chansen hade kommit och gått för henne sommaren -03). Jag vill absolut inte att hon ska lida och om hon säger ifrån att "du matte... det här klarar jag inte av..." då gör vi som HON vill. I alla lägen. Skulle jag tro att hon hade ett värdelöst liv fyllt av smärta så skulle jag ta bort henne.
Självklart och omedelbart!
Jag har inga pengar att vinna, vare sig på att hålla henne kvar i livet eller att ta bort henne. Hon har mitt hjärta, men inte till vilket pris som helst så att hon ska behöva lida för att jag ska slippa sörja.

Veterinärerna jag har anlitat har ingen aning om varifrån inflammationerna kommer. Själv brukar jag plåga mig med att jag förmodligen rider fel, även om det verkar orimligt att en häst skulle bli så skadad av att ridas rakt fram på långa tyglar i flera år. :confused:

Äh, jag svamlar mest nu känner jag.. nu åker jag ut till min häst istället!

/JES

Det är förresten inte bakbenen som skakar utan bakdelen.. typ rumpans ytliga muskler...

Förträning i hasleden ja, att det skulle vara samma sak med din häst är ju ju inte säker på men helt klart bör man nog söka i bakbenen.

Mitt sto hade i somras erlichea, vid skoning av framhovar fick hon samma symtomer nämligen skakningar i bakbenen. Vad vi visste då var att hon hade problem med lederna i bakbenen, därför var det inte så svårt när gammelman fick liknande symtom.

Senast ändrad:

Sådär blir min också, som har knäledsartros (bakknänas ledbrosk rel mycket nernött). Enligt veterinären är skakningar (i muskulaturen) ett av de mer säkra tecken på problem i bakknäna.

Såg nu att Bojs häst hade problem i haserna, det är intressant att höra att även has-problem kan ge såna här skakningar.

:smirk: Tippar att fram behöver en ny översyn, orsaken till skakningar är att hon belastar all tyngd bak vilket hon inte orkar( för tjock, har förmodligen ont i bak oxå..) så gör en ny rtg runtom. Eller avvakta och förresten; det här med att banta hästar, det är lika döfött som att banta folk.. :p det enda som hjälper är mer rörelse, dvs att energiåtgången vida överskrider intaget.. :D

cusan skrev:
Jag Tycker Det LÅter Som Shivering.
Hur yttrar sig shivering? Min häst drar upp sina bakben väldigt högt när man t.ex. ska kratsa, får då skakningar när han har det i det höga läget, sedan slappnar han av och släpper ned benet till "normal" kratshöjd.

även detta gör min häst - och hon har som sagt knäledsartros. Också detta typiskt för just bakknä-problem.

Boj skrev:
Mitt sto hade i somras erlichea, vid skoning av framhovar fick hon samma symtomer nämligen skakningar i bakbenen.
Mitt sto hade Erlichia den sommaren som hon fyllde sex år. Hon behandlades då i det akuta stadiet och blev, till synes, frisk, men de återkommande problemen började där. Min personliga teori är att lederna KAN få såna problem att de aldrig blir sig lika igen efter det... :(
Röntgenförändringar har hon dock inte i vare sig hasleder eller knäleder bak eller fram, om de nu inte har kommit drastiskt snabbt senaste året?

/JES

begynnande ledbrosk-problem (artros) eller inflammationer syns inte på röntgen. Brosk är inte röntgentätt, det är först när brosket är såpass nednött att ledspringorna blir förändrade/mindre som det syns på röntgen.

Jag skulle nog ändå vilja ha hästen kollad hos veterinär - särskilt om hästen haft erlichia tidigare? (även om det inte blivit några bestående -men ni bor kvar på samma ställe, så kan hon ju tex ha fått erlichia igen?)

Vi bor inte på samma ställe, men hela Sthlms-regionen är ju drabbad av Erlichia-bärande fästingar i mer eller mindre grad, så det är klart att hon kan ha fått det igen, fast jag tar rätt ofta Erlichia/Borrelia-prov och nu har hon haft NOLL titrar flera gånger (vilket jag har hört är omöjligt efter att hästen HAR varit drabbad av Erlichia, men tydligen inte, trots allt? :smirk: ).

Jag förstår ju varför ni säger att jag bör åka till veterinär. Det är lätt att tro att man använder Buke istället för att lägga pengar på problemet och åka till klinik. Men så är nu inte fallet. Det är bara det att sist jag var på klinik med hästen blev hon som sagt utdömd, sedan dess har hon blivit böjd två gånger och hon har då reaktioner (vilket vet. på kliniken utgår ifrån kommer att kvarstå genom hela hästens liv). Vi skulle kunna spruta hennes leder rakt av ett givet antal gånger om året, men jag vet ju inte vad det gör för nytta? Sist vi sprutade blev det varken bättre eller sämre och sista gången på klinik tyckte inte vet. att det var värt besväret att spruta lederna trots konstaterade inflammationer. Även om det skulle vara artros (vilket det ju mycket väl kan vara) så gör det ju ingen skillnad vare sig på prognosen eller användandet av hästen. Hon är utdömd. Hon får aldrig mer gå på böjda spår, eller för hårt, eller för länge, eller för ofta, eller.... (and the list goes on...)

Jag kan mycket väl kasta pengar på problemet, men då vill jag iaf veta att de gör någon nytta. Annars kan det kvitta.

Hur som helst. Jag får väl anse mig ha fått svar på vad ni tror att det är och då får det vara bra med det så länge. Jag har stadig kontakt med vet. på kliniken och senaste rådet var att rida hästen så allsidigt som möjligt och bara undvika stor ansträngning, samt att hålla koll på hästens tillstånd och anpassa ridning etc. därefter. Så nu får hon ta det lite lugnt några dagar och så trappar vi ner lite igen, om det är överbelastning som har gjort att hon darrar bak vid skoning.

Tack för hjälpen ni som har svarat.
/JES

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka