Skakelfästen

S

shapiro

Hej!
Skulle behöva svar på en fråga. Jag har en Willab-sele, som jag har beställt snabbkopplingar till istället för de skakelöglor som är till.
Nu när jag har fått de nya skakelfästena, så är det en läderplatta till som jag inte kan komma på vad den är till. Den är ca 15cm hög och 10 cm bred, med ett hål i som är så pass stor så remmarna går igenom, samt urfasad på ena sidan. Är det ngn som vet vad dessa plattor är till?

Tacksam för svar!
Mvh,
/shapiro

Sv: Skakelfästen

har du beställt snabbkoppling som inte ser ut såhär?

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6090.jpg

Då har du köpt den sortens fästen som : plattan ligger mot selen, med remmen som träs igenom och runt skakeln neråt. Den ska sen gå runt skakeln, och igenom läderplattan och spännas under skakeln.

hööks säljer sina selar med den typen av snabbkoppling. Vet ej korrekt namn på den, nån som vet??

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen!
Tack för svaret! Är fortfarande lite förbryllad, så här kommer lite följdfrågor...

Det stämmer, som de på bilden från Hööks är de jag har, så att skakeln ligger som i en "vagga". Men jag fattar fortfarande inte :confused: var jag ska fästa plattan. Ska den sitta ovanför snabbkopplingsspännet, på remmen som kommer ifrån däckeln, ovanifrån, som jag normalt sätter skakelöglorna i? Vad är plattans funktion? Jag förstår ju att skakelremmen ska gå runt skakeln, och ner för att fästas i gjorden, men vart kommer plattan in i bilden?

Mvh!

plattan är nog till för stabilitet, och för att förhindra skav på däckeln. Den ska ju sitta ovanför spännet till däckelremmen, men bakom allt annat. :) Du får klura på det, kanske läser sig när du selar på!

/jenny

Liknande trådar

Körning Hej allesammans! Jag har nyligen renoverat en gammal fin trilla (eller ja nu är den fin). Men det är för små skakelöglor på den ca 1...
Svar
4
· Visningar
1 063
Senast: kia92
·
Islandshäst Hej! Lånade min systers så kallade islandsskrapa förra våren. Den såg ut som en liten 2-sidig stålkratta med breda tänder på ena sidan...
Svar
15
· Visningar
3 930
Senast: moli
·
M
Trav Har ett varmblod som jag har kört med bröstsele och rockard vilket fungerar utmärkt förutom att rockarden är för vid och slänger hit och...
Svar
9
· Visningar
1 308
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka