Skakar på sig när hon skäller

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Kira2002
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 271
K

Kira2002

Min 11 månaders aussietik har en grej för sig som jag tänkte höra mig för lite om, kanske finns det någon som har en teori eller en egen erfarenhet?

Ibland - men inte alltid - så skakar hon på huvudet / ruskar halvt på sig när hon skäller. Oftast ser man detta när hon är upprörd på något vis, skäller hon för att hon sitter uppbunden t.ex. så skakar hon oftast inte på sig.
Hon verkar alls inte bekymrad eller besvärad av det själv utan det tycks snarare vara något hon gör omedvetet. Någon som har en teori varför?
Man kan väl säga att beteendet uppkommer 6 gånger av 10, kanske. Igår fick hon lite panik över en "läskig" staty och då skällde och ruskade hon på huvudet flera gånger, efteråt upplevde jag att vänsterörat hängde något (det har jag dock inte noterat innan, hon har ganska ostyriga öron överlag.)

Jag vet att hundar många gånger kan ruska av sig en obehagskänsla, men då gör de ju oftast det efter obehaget, inte medan det pågår.

Någon teori?

Min första tanke var förstås öronbekymmer men öronen är jättefina inuti, inte röda eller svullna på något vis och helt rena. Hon kliar sig inte varken mot öron eller hals och jag kan absolut inte se något fysiskt fel på henne.

Sv: Skakar på sig när hon skäller

Fast varför skulle hon ha problem med öronen bara när hon skäller?

Jag tror i alla fall på att den är ett obehags-rusk.

Jag gissar på att hunden upplever det som enklast kan beskrivas som "skräckblandad förtjusning".
Dvs skakandet blir en liten överslagshandling eftersom hunden upplever situationen både som lockande/upphetsande och "skrämmande".

/Swat

Jag har en hund som gör samma sak. När hon blir uppvarvad och skäller kan hon börja skaka på huvudet. Däremot händer det inte alls så ofta som för din hund.

Min helt ovetenskapliga teori är att hon kanske har lite trånga örongångar så att när hon blir uppvarvad och varm och pulsen ökar så svullnar det lite i öronen vilket känns lite konstigt och att hon därför skakar på huvudet. För så fort hon har lugnat ner sig verkar hon inte vara besvärad längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 758
Senast: AlmostEasy
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Qosack
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 795
Hästvård Har använt sökfunktionen, men en del frågor ändå. Kan det komma plötsligt på en äldre häst? Kan det debutera i hagen enbart...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: _micaelaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka