Skakar på huvudet?

L

laroque32

Jag rider just nu en häst som är just nu rätt oriden !!Men idag har hon utvecklats jätte bra och hon är en helt annan häst! Nåt som man dock ahr märkt av är hennes slängande med huvudet. Hon har lite lite släng av arab is ig..de syns knappt men lite på öronen o huvudet? Pytte lite. Hon slänger med huvudet som araber gör,, i skritt på lång tygel. När man sedan tar tygeln börjar hon o kasta med huvudet!!

När hon började ridas ordentligt från vilan var hon värre. Nu när man tar tygeln så kastar hon en gång, sen driver man henne fram till handen och hon går kvar p tygeln, de gäller o ah mycket skänkel liggandes ..annars kan hon kasta med huvudet..men de händer ju sällan då man hela tiden driver henne fram t handen

Men om man nu tex ska bromsa henne i skritt på lång tygel, så fort man tar o sen släpper..så drar hon ut tygeln o skakar på huuvet? varje gång nr man proovar o ta förhållning o släpper..så rycker hon med huvudet...Och vi trodde att de berodde på att hon hade för stark bett men hon har alltså inget starkt bett, snällare får man leta efter. Hon har även ridits på hackamore..men samma stuk där...hon slår med huvdet när man tar i tygeln?

varför går hon så? Är de bara trams? Eller är de nåt hon försöker säga :confused: Ont har hon inte..så varför ...?

Sv: Skakar på huvudet?

Slänger med huvudet som araber??? Nåväl...

Att slänga med huvudet är ett sätt för hästen att se om det kan gå att ta över kommandot. Ett sätt att försöka ta sig loss. Det är bara att säga strängt fy och ta tag i tyglarna ordentligt. Så försvinner beteendet för gott ganska snart. Men var bestämd och tillåt det inte.

Hälsning Maja

Alltså hon slängde ständigt med huvudet i skritten förut, när hon gick på lång tygel så skakade hon nästan hela tiden--Nu gör hon de mest när hon blir lite mer uppspelt!!

När hon rycker med huvudet när man jobbar henne på tygeln är de mer sällan idag oxå...Men när hon gör det så är det bara att driva henne mera. ....

Menar du att jag skall dra/rycka till i munnen när hon skakar?? isånnafall ...kommer ja inte följa ditt råd..då hon redan är så känslig o fin i munnen, då driver ja på henne mera istället?

Du behöver ju inte rycka henne i munnen, låter dumt. Men om du bara håller kvar handen lugnt och stadigt så är det ju hon som "gör illa" sig själv. Prova att bara hålla kvar handen och driva lite extra när hon gör så.

Nej du skall inte dra och rycka i munnen. Utan strängt säga fy och se till att hästen inte lyckas med att slita sig loss. Om beteendet har förbättrats så är du ju på rätt väg och då är väl allt frid och fröjd. Det försvinner säkert snart om du är konsekvent. :)

Många ser hästars olydiga beteende som att nu har den ont, måste tillkalla kiropraktor, massör, hovslagare, hästtandläkare och veterinär. Så vågar de inte vara bestämda och konsekventa i sin fostran av hästen. Det allra mesta handlar ju om att fostra sin häst med gränser och kärlek. Om hästen KAN så kommer den att ta över kommandot, men lyckligare är den om den inte lyckas. Det är ju bra mycket tryggare om det är ryttaren som skyddar dem båda från alla faror och att det är självklart att ryttaren skall bestämma vart man skall.

Istället för att leta sjukdomar i första hand så skall man se till sin fostran av hästen. Är hästen ändå stel och spänd så skall man leta sjukdomar. Att lära sig grundläggande massage är en bra start.

Hälsning Maja, en som ständigt fostrar allt från tonåringar till fölungar. :D

När min tös börjar skaka på huvudet gör jag halt direkt. Påkallar uppmärksamheten dvs. Lägger volter osv. För när hon gör så, då vet jag att hon börjar bralla närsom!! (pigg som en spigg)

min arab går ofta o slänger huvudet så i hagen, i boxen...
hade en arab innan som gjorde likadant.

min nuvarande arab är inte inriden, (eller tja..jag har suttit på henne rakt fram i skogen ett par ggr) när hon började slänga huvudet sa jag "nej" och hon slutade direkt.

dock kan jag inte påverka hennes beteende i hagen.

Jag har hört att slänga med huvudet i en halvcirkel form ungefär betyder "f-k you" på hästspråk. :o Vet inte om det stämmer, lite svårt att fråga. Tycker dock att det verkar ganska rimligt, åtminstone ett lite mer busigt "f-k you". Bara sett det hos hästar som egentligen är snälla och fromma, men ibland vill sticka upp lite grann. Riktigt dominanta surkarter lägger ju bara öronen bakåt och tjurar ilsket.

Hälsning Maja

Den häst jag ridit de senaste gångerna på ridskolan, ett piggt sto på 6 år brukar vifta med huvudet när hon känner för att dra på lite.

Om jag då bara håller kvar handen och fortsätter rida som om hon inte slängde med huvudet så tröttnar hon.

Oftast när hon gör s med huvudet när ja väl tar tygeln är hon som värst..men då blir ja sur på henne...skänklar på henne ganska hårt, o tar o lättar på tygeln..ja ni vet :)

Då slutar hon... Men de jag tänke mer på är när hon gör det när hon bara går o slppar på lng tygel?? Vi skrittar...o helt plötsligt slår hon med huvudet? ja rör inget..hon bara viftar? Eller om ja ska bromsa henne på lite kängre tygel. så slår hon nästan tygeln ur handen på mig---ja bankar till henne o håller kvar i handen...för att sen göra halt..för bara säga att ja inte tolererar dessa stäcka ut huvudet ...så fort man tar en förhållning!!--- Men ja tänkte..mer på vad detta kan bero på ??

Fuligheter, eller nåt annat?

Ett nej eller fy är väl då som sagt på sin plats och greppa tag i tyglarna. Fick hem en ny häst för några månader sedan som gjorde samma sak i början. Det gick med denna metod väldigt fort att få bukt med problemet. Detta är en mycket intelligent och förnuftig dam, som vet vad hon vill och innan hon kände mig tyckte det var bäst om hon såg till bådas vår säkerhet. Men nu får jag bestämma när jag satt gränser och hon inser att jag vill oss gott. Då är vi båda så glada. :)

Hälsning Maja

Min häst är precis som din. Hon slänger med huvudet på lång tygel i skritt om vi rider ut, kan även göra det vid kort tygel i slutet av ridpasset. Hon kan även slänga med huvudet i frihet i boxen och i hagen och hon tycker allmänt om att göra så.
Det fungerar också med att driva fram henne för att få henne att sluta, om man har korta tyglar.
Något som också fungerar är när jag rider dressyr med henne, då gör hon inte så, när hon gå i form då försvinner det. Där kan hon även gå på lång tygel utan att göra så med huvudet, i dressyren alltså.

Håller med om att det är jobbigt när hästen hela tiden vill slänga med huvudet, som min gör när vi rider ut, men det finns inte så mycket att göra, hon får göra så, men inte när vi rider dressyr och det gör hon inte heller.

Man kan lägga till spöt när hästen gör så, för att visa att det inte är okej, det kan fungera lite grann, men är ingen särskilt bra metod.
Så jag har samma problem som dig, och det försvinner inte, jag tror hästen kommer att fortsätta så vad jag än gör. :smirk:

Något som är viktigt är att ha en mjuk och stabil kontakt på tygeln. Mjuka, lugna, stabila händer är mycket viktigt. :smirk:

Det här med att hästen inte tar förhållningar på rätt sätt, kan bero på att hästen förlorar sin framåtbjudning vid förhållningen, därför behöver man driva fram hästen och därför är det lättare att arbeta med det i dressyren när hästen går i form på tygeln. :smirk:

När min häst inte var mycket riden, i början av inridningen, så kunde hon slänga med huvudet mycket mera, nu gör hon det i alla fall inte i dressyren. :smirk:

Men när jag har henne på kort tygel o jobbar henne slår hon inte alls med huvudet. Utan går stadigt på tygeln, de är bara mär man tar tygeln som hon vill dra tyglarna ur handen, men ja är bestämmd och hon slutar!'

Men när hon går på lång tygel...och jag kanske måste göra halt...Så fort ja gör en liten förhållning för o bromsa,, ja kortar alltså inte tygeln...så slår hon tillbax huvudet?

Hon är lagom känslig i munnen o jag har en mjuk hand på henne ständigt. Satt det handlar inte om att hon får panik över att ja e hård eller stum i handen... hon gör så med huvudet oavsett, men sist ja red när hon höll på o slå med huvdet när ja försktegöra halt ute, röt ja till och vart lite arg på henne..det är som om att hon tror att ja inte fortsätter försöka göra halt om hon slår..hennes förra ägare kan ha gjort så? Hon slår med huvudet när man ska göra halt på lång tygel och då har hon släppt och fortsatt+ Hon var nämligen rädd för hästen ..o lät henne göra som hon ville? kan detta vara orsaken?

Att hon vill slipa göra som man säger? Jag har alltod gjort halt trots att hon försöker få tyglarna ur handen på mig o sen skritta vidare...men de är en trist sak o behöva bli arg på henne..men hon kanske blir bätttre när hon förstår at ja e envisare än henne??

Lina

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Hej! Jag har fått hem en ny häst för ca 2 veckor sedan. 12 år danskt halvblod. Han har stått på bete i sommar och är milt sagt rund och...
Svar
12
· Visningar
5 100
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama