Skaffa hund...

U

Unichorn

...ska jag! Men jag har funderat lite fram och tillbaka på hur mycket det kommer att kosta/månad? Vad betalar ni? Det kommer att bli någon större hundras, ca 60-70 kg klassen och denne kommer att tränas massor i skog och mark. vilket torrfoder rekomenderar ni? Dett finns ju en hel jungel..! Det är väl mest fodret som jag inte har så stor koll på vad det kostar och hur mkt de äter eftersom jag bara haft liten hund i familjen innan. (En mkt bortskämd sådan som lever på cesar, köttbullar och leverpastej) Sen tillkommer förstådds fösäkring, kurser, vet. (inte minst vaccinationer o liknande), och jag vad har jag glömt?

:rofl:

Sv: Skaffa hund...

Jag har en Grand Danois på 85 kilo

Han äter för ca 700kr /månaden ( Royal Caning Energi 4100 )

Försäkringen kostar: 210 kr/månad

Detta är fasta kostnader sedan tillkommer, som du sa ev veterinärvård,kurser m.m

Nyfiken bara : Vad har du tänkt dig för ras?

Ca 200:- kostar maten/månad (Nutra Nugget/Lamm&Ris räcker 2 månader)

Försäkringen 126:-/månaden.

Hunden: ca 50-55 cm i mankhöjd. Vikt har jag glömt...kan skriva vikten på måndag då 1 års vaccinationen ska göras.

Senaste kursen: 850:-

Veterinärvård har vi inte haft än...bara vaccinationer än så länge.

Oj vad roligt :) Vilken ras??

Hur mkt maten kommer kosta beror ju på vilket märke man väljer men en hund med den vikten äter ca. 1-2 liter/dag men det är ju individuellt. Sen tillbehör måste du ha säng, koppel osv. :)

Jag ska också skaffa hund, en Leonberger och han kommer hem på tisdag så jag vet hur du känner dig angående försäkring, mat, vaccinationer osv. Det försäkringsbolaget som jag ska ha för honom kommer att kosta ca. 200-300 kr i månaden (kommer inte ihåg exakt) Jag säger bara: utan min underbara uppfödare så vet jag inte vad jag hade gjort (med tanke på den stora djungeln av försäkringar, mat, kostnader osv.)
Men vi ringde runt till alla försäkringsbolag och jämförde priserna. Tänk inte bara på det som är billigaste i månaden utan tänk också på att OM olyckan skulle vara framme så är det inte bara veterinärbesöket som kostar pengar utan även medicinerna som man kanske får på recept, det kan kosta mycket så därför är det bra att kolla upp om försäkringsbolaget täcker de kostnaderna också.
Ett litet tips bara :D

Lycka till med den lilla/lille när den nu än kommer

//Smulis

Tack allihopa för era svar :)

Jag vet inte riktigt vilken ras jag ska välja än... Men det kommer bli många löparrundor, ridturer och lydnadsträning, kanske längre fram något inom bruks... Rottweiler har alltid legat varmt om hjärtat, men jag känner att jag vill ta reda på mer om andra raser som kan passa innan jag bestämmer mig. Förslag? Gärna med bilder :idea: Och lite om "vad det är för nåt"...

Jag är inte ute efter det billigaste allternativet (då skulle det definitivt inte bli en stor vovve :o ), utan jag undrar helt enkelt bara ungerfär hur mkt allt kommer kosta.

:bump:

Jag har en Rottweiler på 38 kg och hon kostar i runda slängar runt 500 kr i månaden om vi inte gör någonting. I det ingår då mat (Royal Canin) och försäkring (Folksam). Hon äter ungefär 7,5 kg torrfoder i månaden, men det beror på att hon börjar bli gammal och tjock. I hennes ungdom gick det åt en säck i månaden, 15 kg.

Om vi ska börja göra saker såsom att träna, åka på läger och liknande så stiger kostnaden. Då går det åt mer käk och bensinen är ju inte så billig idag. När vi körde som mest kostade hon 1500 kr per månad. Det går alltså att påverka kostnaden rätt mycket, men under 500 kr kommer du nog aldrig.

Det kommer att bli någon större hundras, ca 60-70 kg klassen och denne kommer att tränas massor i skog och mark.
Är inte den typen av hund lite väl stor för att tränas massor i skog o mark??
Jag har ingen aning men jag tänker om det inte sliter på leder etc. på en så tung hund....

Upplys gärna en nyfiken:D

Inte så vitt jag vet :confused:

Men om nån vet det så berätta gärna som sagt! Jag tänkte väl mest stor hund-mycket energi... Och smidigt när man sitter på hästryggen. Plus att jag är allmänt svag för stora vovvar.. Men ni som har erfarenheter av detta, säg gärna till! Även intresserad av rastips som sagt.. bilder till är ett plus....!

Tack allihop för era svar, nu känns det som jag har lite större koll vad gäller budgeten :)

:bump: :bump:

Ojsan, då har du tänkt lite fel. Stor hund är ofta soffpotatis eller sävlig hund. Titta bara på Leonberger, St Bernard och liknande. Riktigt stora hundar är inte avlade för att jobba hårt fysiskt på samma sätt som brukshundar utan de är mer inriktade på att vakta gård, tamdjur och liknande.

Vill du ha en energisk hund så ska du välja någon som räknas som stor, men inte jättestor. Det är där man hittar Schäfrar, Rottis och liknande. De väger dock inga 60 kg och definitivt inte 70. Då är hunden alldeles för stor och tjock och håller i vilket fall inte för jobb. Bra vikt på en Rottweilerhane är runt 50 kg eller mindre.

okej! bra svarat! Jag trodde väl inte att just rottis vägde så mkt, men ser nu att det ser ut så på sättet jag skrev... Men då ska jag tänka o lite grann - tack för all hjälp!
:banana:

Hej igen :) Hur har det gått ?? har du hittat en bra ras än ??

Jag ville bara påpeka att Leonberger inte nödvändigtvis "måste" vara en soffpotatis alt. sällskapshund. Trots att de är stora och tunga så är de otroligt samarbetsvilliga, energiska, smidiga och de klarar mer än vad man tror. I rasens hemland (Tyskland) klassas Leonbergen som brukshund. Där tävlar man i alla diciplinerna även skydds. En Leonberger kan man ha som tjänstehund, till sök, spår, vattenarbete, lydnad, agility m.m. så det är en väldigt mångsidig ras. Ville bara nämna det :)

//Smulis

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Disen
·
V
Övr. Hund Ja, inget är bestämt, bara kikar runt för skojs skull. Eftersom jag inte har ngn tidigare hundvana, varken jag själv, lr ngn i familjen...
Svar
16
· Visningar
3 119
Senast: _vizzla_
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 773
Senast: Elina8
·
Övr. Hund Jag har länge velat ha en egen liten vovve, familjen har en hund som jag så klart tycker väldigt mycket om, men han är en blandras och...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama