okej.
@Dandylinn @Görel @TinyWiny Finns det något speciellt jag ska lära mig eller tänka på?
Lär dig allt! Ingen kunskap är för liten eller för obetydlig. Läs allt du kan komma över om allt som rör hästar. Alltifrån vilka växter som är giftiga, vilka växter och trädslag de tycker om och mår bra utav, hur deras mag-tarmsystem fungerar, hur man sköter om hovarna på bästa sätt, hur man ser att hästen mår bra, varningstecken på olika sjukdomar osv. Läs på om precis allt du kan komma över. Förr eller senare så kommer du ha nytta utav kunskapen. Det fina med att hålla på med hästar är att man aldrig någonsin blir fullärd. Det finns alltid mer att lära sig
Det jag anser att man bör kunna innan man skaffar egen/foder eller hyreshäst är:
Kunna läsa en foderanalys och tolka den.
Kunna räkna ut en vettig foderstat och förstå dess innebörd och hur man har koll på hästens hull och ev. justera foderstaten utefter hur hästen svarar på foderstaten.
Olika fodermedels verkan.
Betet, vilken typ av bete är lämpligt till vilken typ av häst och hur betet ska skötas.
Förstå hur hästens parasiter fungerar, hur man förebygger, ta prover och ev. avmaska utefter analyssvaret om det behovet finns.
Hur man behandlar sår, tar tempen, visitering, de vanligaste sjukdomarna och hur man förebygger dem och hur man lägger de vanligaste typen av bandage. Kunna se om hästen inte går rent. Veta när det är läge att ringa efter veterinären.
Kunna se om en sadel inte ligger bra. Man behöver inte kunna passa in en sadel, det har man sadelutprovare till men man bör kunna se om sadeln inte ligger bra så att man då kan ta hjälp av en kunnig sadelutprovare. En sadel som ligger illa kan ge hästen inflammation och smärtor i ryggen, förtvina musklerna och ge spänningar i kroppen så att hästen inte kan prestera. Därför är det jätteviktigt att sadeln ligger bra och verkligen passar hästen och eftersom hästar ändrar sig i kroppen så kan man inte bara köpa en sadel som passar just då utan man måste ha koll så att den fortsätter ligga bra. Annars får man ta ut en sadelutprovare igen. Lika viktigt är att sadeln verkligen passar ryttaren också för annars kan man inte inverka korrekt.
Kunna passa in träns, bett och övrig utrustning.
Lära sig hovvård. När är det dags att ringa till hovslagaren? Hur ser man när hoven behöver skos om/verkas? Hur sköter man en trasig hov? Behandling av de vanligaste hovsjukdomarna som t ex strålröta. Ha kunskap nog att upptäcka när hoven inte mår bra.
På den här sidan finns massor av kunskap:
http://www.hastsverige.se/ Där kan du lära dig massor om olika sjukdomar, hur man räknar foderstat, fodermedel och en hel massa annat. Läs på och lär dig det som står där så har du kommit enormt långt!
Visst kan man alltid fråga andra i stallet man står i men man behöver själv ha så mycket kunskap att man kan avgöra om det en person säger verkligen är rimligt. Precis som du nu vet att om jag påstår att 3+5=10 så är det fel så ska du veta att om någon säger att du ska ge din tjocka ponny 3 kg havre för att hen ska bli piggare så är det fel. Hade jag sagt till dig när du var tre år att 3+5=10 så hade du ju trott på mig eller hur! Precis likadant är det med hästkunskapen. Man måste ha en viss grundkunskap så att man inte tror på saker som uppenbarligen är fel eftersom det kan leda till att hästen blir sjuk eller skadad. Det finns enormt många skrönor och myter i hästvärlden som t ex att alla hästar måste äta havre eller att man måste avmaska hästen flera gånger varje år. Då måste man själv ha så mycket kunskap att man själv kan avgöra om det verkar vettigt det en person säger eller inte.
Ansvarig för sidan
http://www.hastsverige.se/ är statens lantbruksuniversitet i samarbete med flera andra hästorganisationer och bygger på många års forskning. Det som står där kan man lita på. Det är inga skrönor, myter eller tyckande utan det är ren sanning.