Skaffa häst på foder eller köpa häst?

annie_cool

Trådstartare
Hejsan vad tycker ni att jag ska göra.? Skaffa en foderhäst eller ska jag köpa en häst? Jag har mycket tid pengar har jag kanske inte så mycket men det räcker till att täcka hästens kostnader. Boxplats kan jag fixa .Jag har rätt kunskap att ha häst kanske inte helt färdig lärd men man lär ju alltid nått nytt varje dag.Rida kan jag är kanske den bästa men kan grunderna i ridning så.Är 24 år.


Så vad tycker ni?
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Det finns för och nackdelar med båda.

En foderhäst kan man ju alltid lämna tillbaka det kan man inte om man köpt en och det är inte alltid lätt att sälja.
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Det finns för och nackdelar med båda.

En foderhäst kan man ju alltid lämna tillbaka det kan man inte om man köpt en och det är inte alltid lätt att sälja.

Njäe uppenbarligen kan man ju inte alltid lämna tillbaka en foderhäst.


*kl

Jag skulle kunna tänka mig att hyra en häst första året. Då vet man om man mäktar med och hästen tillhör ett företag som lär ta tillbaka den vid behov även om det inte går på dagen.
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Har inte du haft flera hästar tidigare? Nån som skulle föla och någon hingst med urinsten osv?
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

De hästarna är påhittade, Har ingen men vill gärna ha en.
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Jag skulle hyra eller köpa egen, aldrig fodervärd, är bara massa strul , många ägare ska lägga sig i allt och ha massa åsikter om hur hästen ska skötas in i minsta detalj, ex får vissa hästar absolut inte skos och vissa får absolut inte vara barfota oavsett vad som egentligen passar hästen.
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Jo juni hade jag köpt men det var under en period som jag behövde lite stöd det var i samband med min pappas död men det blev för mycket jobb först med sorgarbete och sen en häst. Men jag valde sen att sälja henne till som jag bodde hos.Nu har jag dock flyttad hemifrån bor i Ockelbo numera men jag saknar Torsåker det gör jag.Får se hur jag gör med den delen.
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Okej:)

Hoppas det går bra vilket du än väljer:)

Vad är du ute efter för typ av häst?
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Det ska vara en viktbärande häst.Vill helst ha en arab men jag tror att de är för smäckra och inte kan bära min tyngd.
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Det ska vara en viktbärande häst.Vill helst ha en arab men jag tror att de är för smäckra och inte kan bära min tyngd.

Araber är ju rätt viktbärande om de är musklade ordentligt.
Många araber går ju distans med ganska tunga ryttare, googla:)
Finns ju stora araber närmare 160cm med:)

Fjordning och nordsvensk bruks är ju trevliga hästar med:)
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Jag skulle hyra eller köpa egen, aldrig fodervärd, är bara massa strul , många ägare ska lägga sig i allt och ha massa åsikter om hur hästen ska skötas in i minsta detalj, ex får vissa hästar absolut inte skos och vissa får absolut inte vara barfota oavsett vad som egentligen passar hästen.

Förlåt, men så pass stora frågor lär man väl vara överens om innan man tar hem hästen?

Om jag skulle ta en häst på foder skulle jag inte ens åka och titta på en hos en ägare med så fundamentalt olika åsikter som jag själv har, det säger ju sig självt att det är som bäddat för konflikt.

TS:

Jag hade satsat på fodervärd, det är ett bättre sätt att prova på än att kanske upptäcka att det inte fungerar och bli stående med en häst som kanske tar lång tid att sälja.

Se till att ha ett kontrakt som ni båda kan säga upp med rimlig uppsägningstid om något skulle hända. Med en eller två månaders varsel kan de flesta ordna så att de kan ta hem hästen eller hitta en ny fodervärd, och under samma tid är det inte alltför betungande för dig att ha den kvar heller.

När jag hade min kompis häst på foder använde vi Deckermans standardkontrakt, men vi ändrade uppsägningstiden till en månad från bägge håll, det kändes helt rimligt för oss. :)
 
Sv: Skaffa häst på foder eller köpa häst?

Får se hur det blir detta kommer att bli nån gåmg nästa år kanske till våren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 615
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 149
Senast: warg
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp