Skador som kommer o går..

Sailo

Trådstartare
Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen.
Köpte min häst nyinriden 2008, då han var 6 år..
Nu senaste två åren har allt vara strulat. Sommaren 2011 var han utlånad men funkade inte hos fodervärden. Han kom hem o vi kollade upp honom på klinik. Han var då halt båda bak vilket kunde lokaliseras till haserna, han blev då sprutad med kortison o var hältfri vid återbesök. Han behandlades även av kiropraktor i rygg med akupunktur och knak då han var sne i korset och hade nedsjunkna ländkotor..
Efter 2 v promenader kom vi igång o rida igen innan det var dags igen. Han strulade vid uppsittning o visade allmän ovilja vid ridning. In till kliniken igen, då var han rejält sne i hela sin rygg, blev återigen behandlad sv kiropraktor o funkade sen i ridningen.
Tog inte så lång tid innan han plötsligt blev halt höger fram. Vid klinikbesök konstaterades hovledsinflamnation. Behandling med kortison o hältfri vid återbesök 3 v senare..
Han har under dessa två år varit strulig i galoppen, korsgalopperat, bytt galopp, legat med handbromsen i o sparkat bakut.
Vi bokade in ett besök på klinik i April, dagen före var han struttig i traven, såg halt ut. På klinik reds han inför veterinär och longerades. Konstaterade hälta båda fram, lokaliserades till kotor. Röntgen kotor och rygg, kotorna var rena, men röntgenresultatet på ryggen var vad jag befarat. Trångt mellan några tornutskott, kissing spines.
Behandling kotor och rygg. Hem o promenera 2 v, longering o tömkörning i 1 1/2 månad innan det var dags att börja rida.
I ridningen var han först tjurig o ville inte riktigt gå fram för skänkeln.
Men efter ett par gånger släppte det o han blev enormt fin o rida, så fin som han aldrig varit förut..
För ca 2-3 v sen började han strula igen, sur o grinig och jag fick inte ta honom i munnen. Tandkontroll bokad om en vecka..
Men han strulade även bettlöst o då började mina tankar fara.
En dag vid longering upptäcktes hälta höger fram. Efter ett par dagar kunde jag inte se någon hälta längre.
Han har fortsatt bete sig konstigt i ridningen. Igår böjde min pappa honom höger fram o hälta visade sig.
Nu väntar vi på kliniktid.
Hur länge kan man egentligen hålla på?
Ser man bara 2 år tillbaka så är han behandlad haser 1 gång, hovled 1 gång, båda kotor fram och nu antingen kota eller hovled. Plus behandlingen i ryggen pga kissing spines..
Jag hinner aldrig komma igång o rida ordentligt innan nästa skada kommer.
Om man tänker på att jag inte ridit ordentligt på 7 v vid varje skada så är det inte mycket han egentligen ridits...

Nu blev detta en enormt lång text, undra om någon orkat läsa??

Har någon några tankar kring detta??
Jag orkar inte med detta!!!

Sv: Skador som kommer o går..

Min uppvisade liknande symptom med skillnaden att han bockade valdsamt i galoppen, stannade och "kickade" regelbundet, och detta blev varre och varre sa till slut bockade han valdsamt sa fort man satt upp. Jag ar overtygad om att han hade ont nagonstans men till skillnad mot din sa kunde inte veterinaren hitta nagot (storre) fel pa honom trots manga och omfattande undersokningar. Jag valde att ta bort honom :(

Har du ändrat något i hästens livsstil eller i ridningen efter alla dessa skador?

Du skriver inte så mycket om det, men min erfarenhet är att man måste börja fundera noga på varför hästen blir skadad hela tiden. Kanske är det de ihopväxta tornutskotten, kanske är det något annat. Har man då möjlighet att ändra de andra faktorerna har hästen en chans att bli bättre. Ändras inget utan den bara behandlas gång på gång så kommer hästen sannolikt inte heller bli friskare.

Exempel på saker som kan orsaka skador är då felanpassad sadel, nedbrytande ridning, faktorer som stall och utevistelse, brister i fodring, stress och självklart då en svår exteriör. Bland annat.

Vad är graden av problem med tornutskotten då ? Har ni röntgat hela ryggen ?

Hältorna du redovisar låter som sekundära problem dvs hästen behandlas bara för sekundära problem inte grundorsaken . Ställ krav på veterinären att hitta grundproblemet.

Vill tillägga ett exempel på vad som kan orsaka många stora problem och det är felverkade hovar som inte står naturligt vågrätt på marken. MVH

Missade att skriva det med ridningen, var nog mycket o skriva ändå.
Hästen har en utprovad sadel som ligger bra. Kollad av både sadelprovare och veterinär.
Har egentligen inte ändrat speciellt mycket i ridningen mer än att jag lagt ännu mer krut på att rida honom lång och låg som veterinären sagt att han måste göras. Hästen rids 5 dagar i veckan o tömkörs en dag i veckan. Han rids aldrig hårt, hoppas inte. Rider på utebana/ i ridhus/ut på grusväg, o inga avancerade grejer utan bara fokus på att han ska gå stadigt i alla gångarter. Jag hinner inte längre än så mellan skadorna.
Utevistelsen har ändrats från 8 timmar om dagen till 12 timmar om dagen, det gör varken från eller till.
Han fodras 4 gånger om dagen, morgon, lunch middag och kväll. Analyserat hösilage och uträknad foderstat.

Den gången han fick kotledsinflammationer i våras reds han inte ens innan eftersom jag bara väntade på att få komma in på klinik. O ändå blev han halt.
Jag tror att hältorna beror på ryggen. Jag ska självklart prata med veterinär om detta!
Är det inte pga ryggen måste hästen vara OTROLIGT skör, att det räcker med att han trampar snett/snubblar så blir han halt iochmed att han t.om blir halt när han inte rids.

Detta är ju ingenting han döms ut för..

Ja, hela ryggen är röntgad. Graden var inte så allvarlig, tornutskotten är inte ihopväxta men ligger för tätt och visade sig att han hade fått inflammationer mellan de tornutskotten som låg för tätt. Dessa tornutskott är i sadelläget.

Jag tror inte det beror på felverkade hovar, veterinärer vi varit till har snarare berömt skoningen.

Jag kan bara säga att jag känner igen mig och skrev en tråd om det häromdagen att det liksom inte är roligt längre när det bara strular och man aldrig kommer igång och rida ordentligt för då kommer nästa skada. Jag ska inte ha någon ny häst efter den jag har nu. Det är vad jag kommit fram till. Min är 18 och vid nästa allvarliga skada med längre rehab än 2 månader tar jag bort honom, sorgligt men jag orkar inte mer varken känslomässigt eller ekonomiskt. Just nu är han lindrigt halt på höger bak och det ska väl lösa sig men händer något allvarligt ger jag upp. Hoppas det ordnar sig för dig och din pålle!

Lite så jag känner oxå, det är inte roligt längre o har inte varit senaste 2 åren. På dessa skador har han lyckats få en allvarlig ögonskada där han stod på klinik i flera dagar och en rejäl sårskada på ett bakknä. Ska se om jag kan hitta din tråd.
Kram på dig!

Jag köpte hästen 2008, för 5 år sen alltså. Så köpet kan jag inte göra något åt ;)

Jag köpte hästen 2008, för 5 år sen alltså. Så köpet kan jag inte göra något åt ;)

Nej det är 4 år sedan.. jag lever uppenbarligen kvar i 2012 :sneaky:

För mig låter det som ni inte hittat det verkliga problemet än.. utan ni behandlar bara sekundära problem? Är det samma klinik? Isåfall hade jag kanske åkt någonannanstans.

Var i landet håller du till?

Förlåt jag mixade denna tråd med den som skrev om att köpa ett ofräscht fullblod :( ber om ursäkt TS ! :(

Ts : jag vidhåller det jag skrivit tidigare : ni har inte hittat grundproblemet och behandlar sekundära symptom ....

Senast ändrad:

Men jo vi vet troligtvis vad grundproblemet är, hans rygg.. o den är ju behandlad... Men jag kan inte behandla honom med 5 månaders intervaller, det är ju en behandling som bara tar bort problemet för stunden. Jag kan inte ha en häst jag bara kan rida 4 månader om året, resten är vila/promenad o tömkörning..

Men vart får ni ifrån att vi inte skulle hittat grundproblemet? Problemet är ju troligtvis hans rygg.

Bor i Uppland o har kontakt med två olika kliniker. Och jag litar på de.
Vi ska ringa o diskutera med veterinär på måndag. Jag tror inte min häst någonsin kommer funka, tyvärr.

Jag är inte särskilt insatt i KS, men har ni testat någon form av rehab?

Anledningen till att jag ställde alla frågor om hästens livsstil var inte för att jag tror att du medvetet skadar din häst på nåt vis, men jag tror inte du tog det så ;) Utan för att jag oftast själv kunnat leda tillbaka skador till ibland långsynta grejer. Ex fick min häst hovledsinflammation av lerig hage, tror jag iaf. Sår till växtförgiftning osv.

Fast nu förstår jag inte ?
Om hästens rygg är konstaterad KS, fast utan inverkan enligt vet, och du sen dras med hovleder, kotleder osv så som du beskriver på olika ben osv . Då är ju teorin att alla såna olika skador är sekundära ?

Om det sen är ryggen eller ngt annat så är ju reflektionerna du fått befogade oavsett , dvs grund orsaken har inte blivit behandlad ? Eller diagnosticerad eller rehabad ?

Det var det jag menade och självklart har du inte fått korrekt diagnos /direktiv/behandling om problemen kvarstår och hästen hela tiden blir ofräsh efter ngra månader/ingångsättning. Har veterinären bedömt KS statusen som akut? Jag tolkade din kommentar som att diagnosen var att KS inte var bortom normal läge SAS ? Otroligt många hästar har KS utan att det påverkar dess ridbarhet / hållbarhet om de rids "rätt" ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
497
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar