Skador på ligament och senor i hoven

C

Clintan

Var idag hos vet med min häst för ÅB (sjätte gången) och han visade fortfarande hälta på låga böjprovet trots upprepade behandlingar i kota och hovled. Nu har de äntligen upptäckt att problemet sitter i ligamenten eller senorna i hoven. Någon här som varit med om något liknande eller känner någon? Hur har prognosen sett ut? Vad jag förstod på vet så var det 50/50.

Sv: Skador på ligament och senor i hoven

Min häst äör precis friskförklarad efter inflammation i mjukdelarna i hoven!! Hon behandlades 2 ggr i leder (precis som din i kota/hovled)
Och blev inte ett dugg bättre.
Efter 6 månader var jag ganska bekymrad över min blott 7-åriga hopphäst. Lösningen = byta veterinär!!
Hon som behandlade henne på ATG-kliniken upptäckte efter bedövningar & longering att det enda som släckte helt var bedövning på utsidan av hoven. Men där kunde man inte behandla enligt henne. (?)
Bytte till en veterinär från mälarkliniken, som efter att jag berättat hästens historia visste precis var det satt!! Han böjde henne lågt & hon reagerade kraftigt, han ja en bedövning i mjukdelarna i hoven (dom sprutar i karleden) och hästen sover under nästa böjprov & hältan är helt borta!
Åker hem med stränga order att hästar med mjukdelsskador ska RÖRA på sig (inte konstig att hon inte blivit bra av att bara behandlas i led- vila 4 veckor- sättas igång-ej bra- behandlas- vila 4 veckor... & stått i sjukhage felra månader)
Hon skulle skrittas i 2 veckor- sedan sättas igång försiktigt. sedan skritt & galopp korta pass.
Fortsatte rida hästen fastän hon inte kändes helt fräsch, och efter 4 veckor- PANG- från en dag till en annan hästen belastar hoven helt igen & är helt fräsch...
Återbesök en vecka sedanre, han kan böja hur hårt som helst, hästen helt fräsch!!!
Vad har du för veterinär?
MVH

(fortsättning...) Nu vet jag inte om det är exakt samma som din häst har, men det låter ju som att det kan vara det. Mín häst har tidigare haft (för 1.5 år sedan) en hovbensreaktion på samma hov. (syntes då på röntgen) & då fick hon gå med hovgips i 2 månader & stå helt still...
Däremellan har hon varit frisk oxå en tävlingssäsong (hoppning)
och blev sedan dålig igen. Upptäcktes först genom att hon började landa varje gång i samma galopp (hon ville inte landa på den onda hoven)
Enligt veterinären som tittat på henne nu senast, så är detta problem inte alls ovanligt & dom brukar oftast bli bra.
Men försäkerhetsskull ska jag kolla henne till sommaren igen även om hon känns fräsch...

Jag bytte veterinär i höstas efter att en av Sveriges mer välkända veterinärer ansåg att han var haltfri (behandlad i bägge kotorna fram), fast jag inte tycke han var helt 100, någon vecka efter friskförklaringen känner jag defenitivt att något är fel och åker till några andra välkända (iallafall i Södra delarna av landet) veterinärer och det upptäcker då hälta på alla fyra :eek: , bägge bakknäna, bägge kotorna fram och h knä och hovled. Första åb är hältorna bak helt bort och han behandlas om fram. Andra åb behandlar de knä, kota och hovled h fram. Vid det tredje åb (igår) förstod de att det förmodligen var något annant som spökade. När jag skrev sjätte åb räknade jag med dem hos första veterinären också och även första besöket hos de nya veterinärerna.

De lade också en bedövning i karleden på honom. Min vet sa att skadan är svårbehandlad. Jag blev ordinerad att fortsätta ha han i sjukhage (där han stått sedan okt :( )och promenera med honom. Rida fick jag inte, är inte så sugen på det heller eftersom han tror att ska bli rodeohäst :D . Ska på åb om ca en månad. Gjorde de ultraljud på din häst?

Inte samma sak men när min halvårsgamla fölis fick en skada i ligamentsinfästningen nere vid kronbenet någonstans så blev rek att låta henne vila i hage, hon skulle gärna gå i stor hage men helst inte mer än skritta (hoho..). Jag frågade vet hur länge man skulle vänta/avvakta/ge det och vet sa att jag skulle räkna med MINST tre månader och vara beredd på att det kunde ta upp till ett år.

Så ligamentskador har även i de fall de är relativt 'enkla' ofta en väldigt lång konvalescens.

Jag skäms nästan över att skriva det här men jag gör det ändå (vill ju inte verka negativ och skrämma upp dig).

Jag fick i höstas ta bort vår älskade pålla efter att ha trasslat fram och tillbaka under en väldigt lång tid (åratal). På henne började det med en smygande och väldigt difus hälta som efter mycket krångel och flera besök blev diagnostiserad som hovledsinflammation. Hon blev behandlad och så småningom friskförklarad. Efter en väldigt lång och försiktig igångsättning så fick hon börja jobba lite och efter ännu längre tid så fick hon också börja hoppa lite. Hon var sedan ohalt under en relativt lång period (tror att det åtminstone var ett år) men jag var hela tiden ändå lite skeptisk för jag tyckte att hon kunde vara ojämn fram och tillbaka i början av ridturerna. HOn var kollad flera gånger av veterinär under den här tiden men de kunde inte hitta något fel. Så smånigom blev hon mer ojämn och efter mycket om och men konstaterade men en kotledsinflammation som behandlades en gång och sedan var hon friskförklarad igen. En försiktig igångsättning igen och så fungerade hon sådär en period igen. Därefter upplevde jag henne som alltför ojämn igen och kollade upp henne hos veterinär återigen som inte kunde hitta något på böjprov men när jag ändå ihärdigt talade om att något var fel så fick jag rida henne och då såg veterinären också att det var något knas. Den här gången var det ryggen som spökade enligt veterinären. Hon skulle jobbas försiktigt i låg form i två månader och jag följde råden till punkt och pricka. Trots det blev hon ännu mer halt och visade tydligt att hon hade ordentligt ont (gav liksom upp på något sätt och blev förändrad i sättet) och det blev ett nytt besök. En kotledsinflammation konstaterades igen fast varken veternär eller jag kunde förstå hur hon fått den. Behandlad två gånger och sen friskföklarad igen. En lång och försiktig igångsättning skulle ta sin början igen men då helt plötsligt fick hon, vad vi och veterinär trodde, fång. Behandlad enligt konstens alla regler och vi röntgade också men ingen rotation kunde konstateras (allt på hästen var nog röntgad flera gånger utan att vi någon gång konstaterat den allra minsta avvikelse på röntgenbilder). Efter ungefär två veckor fick hon ett nytt fånganfall och vi röntgade igen. Därefter så höll hon sig frisk och vi började leda igång henne för hand . Hovlsagare kunde inte heller se vid skoning att hon hade haft något fånganfall. Därefter var vi på klinik igen och då markerade hon vid lågt böjprov igen. Efter diverse undersökningar konstaterades att hältan satt i hoven men inget fel kunde egentligen konstateras med röntgen. Eftersom pålla inte alls mådde bra, hon hade ont, och det var en häst som älskade att jobba men nu kunde hon inte ens springa i hagen och hon fick gå i en liten rasthage valde vi då att avsluta hennes liv. Ett jättesvårt beslut men som jag tror ändå ett riktigt beslut. Enligt veterinär satt alltså felet någonstans i hoven men ingen kunde förstå var. Hon blev heller inte bra med buttabehandling, vila eller någt annat av det vi provade.

Hon var också genomgången av massör och kiropraktor utan att de kunde hjälpa henne. Tre olika veterinärer och två olika ATG-kliniker försökte lösa gåtan med henne utan att lyckas.

Håller verkligen tummarna för att du ska lösa problemet med din häst men som jag förstod så är det svårt att avgöra vad som är felet.

...precis som för mig, min häst blev oxå friskförklarad efter första behandling i hovled, men jag kände ju direkt jag skulle börja trava att hon fortfarande inte var bra, :eek: så det var bara att åka in på kliniken igen...
Nej min häst är inte kollad med ultraljud. Däremot röntgad för säkerhetsskull (strålbensrtg) och det syntes förståss inget.
Du skrev att de la bedövning på din i karleden?! Släckte det? Helt eller delvis? Behandlade dom där då?
Min häst behandlades bara i mjukdelarna i hoven (karleden)
sist vi var in, det var så tydlig när jag kom till denna nya veterinären (han från MK) att det var där det satt. Så hon behandlades där! (kanske därför jag skulle rida direkt eftersom det bara satt där... sprutar man i leder bör de ju stå still nån vecka.

Ska säga att det är inte alla veterinärer som behandlar i hoven tydligen! Hon som jag var till på ATG bedövade hovled & hov(spruta i karled) och det var inte förrän hon la behandling i hoven som det släckte helt, men hon behandlade bara hovled & kota, eftersom det inte "GICK" att behandla i hoven. (vilket jag t o m ifrågasatte!)

Ibland undrar man om de gått samma utbildning...
Kan säga att om pållen blir dålig igen åker jag då inte till ATG-kliniken... :angel:
MVH

Först la man en bedövning i hovleden, men hältan förbättrades inte. Då bestämde de sig för att lägga en bedövning som bedövade hela hoven och den lades i karleden. Tror att det kallas nervbedövning. Han blev helt ohalt av denna bedövning. Vid första besöket hos de "nya veterinärerna" röntgades strålbenet och där syntes inget. De behandlade inte honom igår. Enligt den veterinär jag har, är det mycket svårbehandlat. Tror att det berodde på att de inte visste om skadan satt i ligamenten eller i nedre böjsenan (heter den så?).Han tyckte inte att det var lönt att behandla hovleden och kotan igen, eftersom han är behandlad 4 ggr i kotan och 3 ggr i hovleden. Vet inte om han kommer att diskutera detta med den andra veterinären (ägaren till kliniken), för han är på semester 3 v framåt och jag ska ju inte på återbesök förrän om ca en månad.

Min häst behandlades för kotledsinflammation för ca ett år sedan på samma ben. Jag undrar ibland om det kanske ändå inte var hoven som han hade känningar av redan då. Han reds en hel del under våren, släpptes sedan på bete och strax efter att jag satt igång honom igen efter betet (sep) märkte jag att han var halt. Första veterinären trodde ju att det var kotledsinflammation igen.

Vad behandlades din häst med i "mjukdelarna" *nyfiken* ? Kortison?

Bedövningen som läggs i karleden är en nervblockad som bedövar alla strukturer nedåt som innerveras av denna nerv. Där ingår flera strukturer, så det släcker strålbensområdet, hovens och hovledens bakre hälft, hovbrosken, djupa böjsenans nedre del och dess infästning samt ligament och elastiska putan. Så det är inte bara att ställa diagnos på en sån bedövning! I dit fall kunda man ju utesluta delar av detta då hästen behandlats utan framgång där, och med en historia med hovbensreaktion gör det att ligamentskada kan misstänkas. Det går dock inte att tro att alla hästar vars hälta släcks av en låg bedövning lider av detta problem.

Ligament od från karleden o neråt går att undersöka med ultraljud men det är svårt o jag tror inte vi har särskilt många veterinärer i landet som är riktigt bra på detta o har tillräckligt bra utrustning.
Som zesel säger dessa nervbedövningar är väldigt ospecifika.
PL

peter_lundin skrev:
Ligament od från karleden o neråt går att undersöka med ultraljud men det är svårt o jag tror inte vi har särskilt många veterinärer i landet som är riktigt bra på detta o har tillräckligt bra utrustning.
Som zesel säger dessa nervbedövningar är väldigt ospecifika.
PL

Ah, tackar, då har jag lärt mig ngt nytt idag med. Min dams skada satt ju vid kronbenet, så där hade jag tur mao (den gick utmärkt att se med UL)

Nej självklart, som jag sa. Det är ju inte alls säkert att t ex denna häst lider av samma problem, ville bara dela med mig av min erfarenhet.
Måste nästan ringa & fråga veterinären igen & få en mer exakt beskrivning, tror inte att det var nervblock han la på min.
Dessutom måste det väl finnas fler bedövningar man kan lägga i hoven?.
Första veterinären på ATG la ju en bedövning på utsidan av hoven (skulle släcka från kronrand & neråt på utsidan enligt henne.)
Då kan ju inte det har varit en nervblock heller (?)
Är själv inte så kunnig på hur & exakt var man kan behandla & bedöva(förutom i de "vanliga" lederna då). Hästen är röntgad igen & hovbesreaktionen syns det inget av längre.
När hästen ´visade hovbensreaktion (extremt liten) så misstänktes ligamentskada Ja, men det var inget som kunde konstateras & hon blev frisk den gången efter spruta i hovled & 2 månader med hovgips.
Men eftersom rörelse (ridning trots rörelsestörning) & behandling i hoven hjälpte så bra för min (jag hade nästan gett upp) så tänkte jag att det finns nog hopp för fler. + att min veterinär sa att det inte alls var en särskilt ovanlig skada...
Och jag vet inte hur jag ska förklara hur min häst, som spänt sig & hoppat runt vid böjprov de senaste 2 åren, efter denna behandlning och rörelse i 5 veckor heltplötsligt var helt lugn på böjprovet. Jag var helt chockad, hästan stod helt lugnt & stilla, rörde knappt ett öra & han böjde HÅRT dessutom. Inte en markering...
Ska tillägga att hon är riden i några veckor nu & känns pigg & fräsch som aldrig förr... :banana:
(p.s hon har sällan visat någon hälta efter böjprov tidigare, men visat ett tydligt obehag vid böjning)

MVH

bapro skrev:
Måste nästan ringa & fråga veterinären igen & få en mer exakt beskrivning, tror inte att det var nervblock han la på min.
Dessutom måste det väl finnas fler bedövningar man kan lägga i hoven?.
Första veterinären på ATG la ju en bedövning på utsidan av hoven (skulle släcka från kronrand & neråt på utsidan enligt henne.)
Då kan ju inte det har varit en nervblock heller (?)
De diagnostiska bedövningar man oftast använder sig av på låga hältor är den "låga" som jag beskrev ovan och ledbedövning av hovleden. Det är vanligen antingen nervblockad eller ledbedövning som gäller i diagnostiskt syfte. Jag har också hört om specialfall av bedövning i hovens inre vävnader, efter utredning av normalt slag, dock att betrakta som undantag då det är ospecifikt och svårutvärderat.

Är själv inte så kunnig på hur & exakt var man kan behandla & bedöva(förutom i de "vanliga" lederna då). Hästen är röntgad igen & hovbesreaktionen syns det inget av längre.
När hästen ´visade hovbensreaktion (extremt liten) så misstänktes ligamentskada Ja, men det var inget som kunde konstateras & hon blev frisk den gången efter spruta i hovled & 2 månader med hovgips.
Men eftersom rörelse (ridning trots rörelsestörning) & behandling i hoven hjälpte så bra för min (jag hade nästan gett upp) så tänkte jag att det finns nog hopp för fler. + att min veterinär sa att det inte alls var en särskilt ovanlig skada...
Detta tillvägagångssätt verkar helt normalt, då hon behandlats för troligaste diagnos. Men det hade varit helt fel att från början rekommendera rörelse i stället för vila och gips.

Och jag vet inte hur jag ska förklara hur min häst, som spänt sig & hoppat runt vid böjprov de senaste 2 åren, efter denna behandlning och rörelse i 5 veckor heltplötsligt var helt lugn på böjprovet. Jag var helt chockad, hästan stod helt lugnt & stilla, rörde knappt ett öra & han böjde HÅRT dessutom. Inte en markering...
Ska tillägga att hon är riden i några veckor nu & känns pigg & fräsch som aldrig förr... :banana:
(p.s hon har sällan visat någon hälta efter böjprov tidigare, men visat ett tydligt obehag vid böjning)
Jag tvekar inte alls när det gäller diagnosen på din häst - den hade med största sannolikhet en ligamentskada som nu läkt ut och det förklarar varför den inte reagerar vid böjning. Det är skönt att höra att hon repat sig så bra!

Jag vill bara förtydliga att det kan vara en väldig massa olika fel i en hästs hov, och de kräver helt olika behandling. Det kan vara förödande att ordinera rörelse åt en häst som har en skada som blir värre av det, och det är svårt att ställa definitiv diagnos i många fall då bedövningar är ospecifika och röntgen inte säger så mkt om mjukdelar. Ultraljud har begränsningar som Peter_Lundin skrev.

Jag är mer nyfiken på den behandling din häst fått i hoven, hur bedövning gått till är ju en annan sak. Har du papperen kvar, eller kanske du kan skriva ut det här om du ringer och frågar? *fortfarande nyfiken :) *

De har inte gjort ultraljud på honom och veterinären har inte sagt något om det heller. Jag läste på Agrias veterinärfrågor att man kunde göra det. Jag hade en tid ganska sent på dagen då jag tror att vet trodde att han var bra eller iallafall bättre, då han visat förbättringar varje gång vi varit på åb. Denna gång var det ingen förbättring utan för tvärtom. Detta är en ganska välutrustad klinik och den ena veterinären är ganska välkänd. Får se vad de hittar på nästa gång vi ska dit. Måste komma ihåg att boka tid imorgon och ska försöka få en tid tidigare på dagen, så vi har mer tid på oss.

Clintan skrev:
De har inte gjort ultraljud på honom och veterinären har inte sagt något om det heller. Jag läste på Agrias veterinärfrågor att man kunde göra det. Jag hade en tid ganska sent på dagen då jag tror att vet trodde att han var bra eller iallafall bättre, då han visat förbättringar varje gång vi varit på åb. Denna gång var det ingen förbättring utan för tvärtom. Detta är en ganska välutrustad klinik och den ena veterinären är ganska välkänd. Får se vad de hittar på nästa gång vi ska dit. Måste komma ihåg att boka tid imorgon och ska försöka få en tid tidigare på dagen, så vi har mer tid på oss.

Det är nog för det som Peter_Lundi skrev att det är svårt att se med ultraljud när det är så lågt.

Väcker liv i tråden då min häst (tyvärr) nu har konstaterats med skador i hoven på djupa böjsenan, sidoligament och hovled. Dessa upptäcktes först vid en CT-rötngen hon gjorde förra veckan. Prognosen enligt vet är att hon kan bli så gott som återställd (hopphäst på lägre nivå), men allt beror på hur det hela läker. Den mest allvarliga är djupa böjsenan som inte är av men ganska skadad. Hästen har nu fått specialskor som gör att hon kan "överrulla" och avlasta senorna. Nästa vecka ska hon sprutas i hovleden vilket hon även ska fortsätta med de kommande månaderna.

...min ponny konstaterades ha en liten, liten ligamentskada i hoven, syntes först på magnetröntgen. Vilade 6-8-10 månader (nått åt det hållet iaf, tog rätt lång tid innan vi fick rätt diagnos) och blev ändå sämre. Skoddes också med specialskor för att stabilisera.
Hon har fått vandra vidare..

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 874
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar