Sv: Skador på ligament och senor i hoven
Nej självklart, som jag sa. Det är ju inte alls säkert att t ex denna häst lider av samma problem, ville bara dela med mig av min erfarenhet.
Måste nästan ringa & fråga veterinären igen & få en mer exakt beskrivning, tror inte att det var nervblock han la på min.
Dessutom måste det väl finnas fler bedövningar man kan lägga i hoven?.
Första veterinären på ATG la ju en bedövning på utsidan av hoven (skulle släcka från kronrand & neråt på utsidan enligt henne.)
Då kan ju inte det har varit en nervblock heller (?)
Är själv inte så kunnig på hur & exakt var man kan behandla & bedöva(förutom i de "vanliga" lederna då). Hästen är röntgad igen & hovbesreaktionen syns det inget av längre.
När hästen ´visade hovbensreaktion (extremt liten) så misstänktes ligamentskada Ja, men det var inget som kunde konstateras & hon blev frisk den gången efter spruta i hovled & 2 månader med hovgips.
Men eftersom rörelse (ridning trots rörelsestörning) & behandling i hoven hjälpte så bra för min (jag hade nästan gett upp) så tänkte jag att det finns nog hopp för fler. + att min veterinär sa att det inte alls var en särskilt ovanlig skada...
Och jag vet inte hur jag ska förklara hur min häst, som spänt sig & hoppat runt vid böjprov de senaste 2 åren, efter denna behandlning och rörelse i 5 veckor heltplötsligt var helt lugn på böjprovet. Jag var helt chockad, hästan stod helt lugnt & stilla, rörde knappt ett öra & han böjde HÅRT dessutom. Inte en markering...
Ska tillägga att hon är riden i några veckor nu & känns pigg & fräsch som aldrig förr...
(p.s hon har sällan visat någon hälta efter böjprov tidigare, men visat ett tydligt obehag vid böjning)
MVH