Skador av piaff?

FlipTheFrog

Trådstartare
Har följt en tråd på dressyrsidan som heter ngt i stil med piaff/tramp och nu måste jag på förekommen anledning fråga:

Har ni erfarenhet av/sett/hört talas om kotledsinflammationer (eller andra skador) som går att härleda till piaffarbete?

Är vi busk-piff-o-puffare överrepresenterade i skadestatistiken? Tänk igenom er barocka bekantskapskrets och var ärliga!

Sv: Skador av piaff?

Jag har inte märkt några skador på det sättet. Förutsatt att man har lite vett i kroppen när man övar. Den största skadan är nog att kvaliteten på piaffen blir sämre om man håller på innan hästen och ryttaren är riktigt mogna för det. Och vad jag har förstått så kan det vara svårt att reparera en inlärd dålig piaff/tramp/piff&puff eller vad man nu ska kalla det.

Jag har aldrig varit med om hästar som haft skador av piaff arbetet.

Har man något vett på hur man tränar det så ska det ju vara tvärtom. Det ska bygga upp hästen inte slita den.
Hur mycket jag än tänker på bekantskapskretsen inom AR kommer jag faktiskt inte på en enda som har haft det problemet.

Jag säger som både Alkemisten och Spider84, har inte sett några skador bland hästarna i min närhet. (Förutom skador som uppkommit i hagen, eller när hästarna skadat sig själv på annat sätt)
Kanske det beror på att ingen av mina träningskompisar har kommit så långt som till piaff än - men å andra sidan har de ridit AR i minst tre år och sakta byggt upp sina hästar så när det väl är dags för piaff blir det inga problem.:D

Immer

Måste bara få fråga, ni barockare vad lär ni hästen först? piaff eller passage?

Det uppkom också i piaff/tramp tråden

Oftast kommer piaffen innan passagen, men det finns säkert undantag för den "regeln" också.

Ser man till utbildningstrappan inom AR är piaffen först.

Jag fick börja med piaffe därför att galoppfattningar var så dåliga. Piaffen har gjort underverk för fattningarna och i sin tur galoppen. Ibland kan jag känna att det inte är långt till passage när jag rider, det verkar som det kommer ganska naturligt efter piaffen.

Min väninnas häst (en lusitano) har passagen satt naturligt. Han har i princip bara varit riden av henne och vid missförstånd när hon försöker samla traven börjar han passagera. Det är så naturligt för den hästen. Helt otroligt!

Fast såna hästar kan det vara lite "farligt" också att lära in passagen på fort för att de visar den lätt.

Mitt knakiga halvblod gör också passage om hon blir pressad (ser jag som samma som om man råkar göra misstag så man får det), men den passagen hon gör är direkt skadlig för henne = hon får inte lov att göra den och jag låter givetvis bli att pressa henne så det blir så (ibland händer ju misstag).

Samma som hästar som visar upp terre a terre lätt. Man ska tänka efter länge och väl om det verkligen är att de gör rörelsen enkelt i sig själv eller om det är något som blir fel (spänd m.m.).

Hm...ville egentligen bara komma fram till att även om en häst ser ut att ha lätt för något behöver så inte vara fallet.

Givetvis vill min väninna inte heller göra passage eller terre a terre som hästen också gör för att slippa undan. Men i början var det så klart kul för henne och sitta på en häst som har det så pass naturligt, så då var det lätt hänt att hon lät han gå ett halvt varv på volten eller så. Nu handlar hennes ridning om att hästen ska gå framåt i traven. Så att han kan lära sig söka framåt neråt och flytta åt sidan i olika övningar. Hans passage var inte bärande. Men poängen var att den fanns så lättillgänglig.:p

Ah okej då är jag med igen.
Jo jag tycker vi brukar vara på samma sida i det mesta så jag trodde nog att vi såg lika på det här också. ;)
Men som vanligt har jag svårt för att hålla "käften" stängd. :angel:

Liknande trådar

Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama