skadligt för hästen?

M

Marri

är det dålig för hästen om man hoppar 2 dagar på rad?första dagen småhinder på ca 50-70 cm nästa dag 80-100 cm. :confused:

nopp. på clinics o liknande hoppar man flera dagar på rad

Det flästa större tävlingar är ju flerdagarsmeetings där man tävlar 2-3 dagar i rad så det är absolut ingen fara med så små hinder några dagar i rad.

Var rädd om benen bara! Alla tävlingshästar t ex. lindas alltid på nätterna i förebyggande syfte. Smörj gärna med något efteråt ex. Arnika eller Blue Lotion och använd senskydd...

nejmen självklart inte :smirk: man har väll varit på meetings eller träningsläger och då hoppar man ju mer än så, men man kan ju linda, kyla, linimenta å så efteråt..

tänk bara på om det är tävling det gäller så får man inte använda vilka linement som helst före starten.

Hinder under 1,00 meter sliter inte på hästens ben mer än annan ridning gör, så små hinder kan man hoppa varje dag om man vill. Vet många av de duktigare ryttarna som hoppar studs varje dag.

När hindren börjar bli 1,10 och uppåt sliter det mer på ben och kropp, men att hoppa 2-3 dagar i rad går bra. Dock kan man ju låta hästen ta det lite lugnt dagen/dagarna efter.

MVH Tingeling :banana:

jag skulle nog inte rekomendera att hoppa studs varje dag!
detta är en mkt jobbig gymnastikövning för hästen som är kanonbra dock att öva på!, både för häst och ryttare.
men varje dag skulle jag undvika.
och att rekomendera att hoppa hinder under 1 m varje dag?
hästen får ju träningsvärk precis som oss.

Jo, visst får hästar träningsvärk och man bör kanske inte hoppa studs varje dag ur det hänseendet, men jag vet ryttare som hoppar en liten studsserie en/ett par gånger innan de rider det ordinarie ridpasset.

Att hoppa låga hinder är inte skadligt för hästens ben ! Att avsluta med att hoppa några små hinder då man rider dressyr tex är ett mkt bra sätt att få kvitto på hur väl ridpasset fungerat! (Om man är inriktad mot hoppning då). Att rida markarbete med bommar/småhinder ofta är väldigt bra skolning för hästen. Man kan träna väldigt mkt inom hoppningen (lydnad, takt och tempo, att korta/länga galoppsprången, vägar mm) på små hinder och få igen det med råge då man hoppar större hinder och det bästa av allt, man sliter inte ut benen på hästen!

Var har jag rekommenderat att hoppa hinder under 1 m varje dag? Jag skrev att man kan göra det, inte att jag rekommenderar det.

Men som sagt, visst hästen kan få träningsvärk om man rider övningar hästen inte är tränad för, men det är inte skadligt för hästens ben att hoppa små hinder (upp till 0.9m) varje dag.

MVH Tingeling :banana:

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: NOC14
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama